F
Flash
Jag har en liten shetlandskorsning som är sju år gammal. Trots att jag tycker mycket om honom så kan jag inte förneka att det är en svårhanterlig ponny. Han är fortfarande hingst, vilket mest beror på att jag blev rekommenderd att inte kastrera honom eftersom hingstar påstods vara "resistenta" mot fång
- eller åtminstone inte vara så lättfödda och känsliga. Inte vet jag - fång har han sluppit, men det beror nog mest på att han behandlas på samma sätt som fångponnyn
...
Jag har haft ponnyn sedan han var ett år, och han har alltid varit nafsig och fruktansvärt envis, t.o.m. jämfört med en "normal" shetlandsponny... rejält envis, med andra ord :smirk: . Att han inte var en lämplig barnponny gjorde visserligen inget, eftersom jag är vuxen och har unghästvana. Dock har jag ingen erfarenhet av vuxna hingstar, och det är det jag undrar över - vad är egentligen en hingstig hingst? Min ponny har utvecklat ett rent ut sagt vidrigt beteende
; Han "morrar" (
) och hugger när saker och ting inte passar honom, utan anledning eller att man utmanar honom på något sätt. Jag kan gå en trevlig skogspromenad med honom, och helt plötsligt bli huggen i benet eller handen
, och sedan är han lugn och snäll igen
... Eller så står han snällt och avslappnat i stallet, och blir ryktad, och bara anfaller. Efteråt är han skamsen i två röda sekunder, sedan som vanligt igen. (Snälla! Säg inte att jag ska bita tillbaka - dels har jag provat det, inte så kul på en lurvig shettis som fäller för fullt, dels fungerar det inte med en 80 cm hög häst som befinner sig i min knähöjd...)
Jag har försökt träna bort beteendet, med NH-övningar och vanligt sunt förnuft, men det har blivit värre det senaste året. I hästflocken är han ranglåg.
Jag har ingen aning vad som hänt med min tidigare ganska lätthanterliga kille. Kan man kalla hans uppförande för hingstighet? Eller är han en liten oberäknerlig djävul? Eller en kombination av båda? Ouppfostad? Självklart förväntar jag mig ingen analys över internet (
) men kanske någon har varit med om något liknande någon gång? Ska tillägga det också, att ponnyn inte är intresserad av ston, inte skriker och far rundor när främmande hästar rider förbi och inte används i avel.
Jag är tacksam för alla kommentarer!
Jag har haft ponnyn sedan han var ett år, och han har alltid varit nafsig och fruktansvärt envis, t.o.m. jämfört med en "normal" shetlandsponny... rejält envis, med andra ord :smirk: . Att han inte var en lämplig barnponny gjorde visserligen inget, eftersom jag är vuxen och har unghästvana. Dock har jag ingen erfarenhet av vuxna hingstar, och det är det jag undrar över - vad är egentligen en hingstig hingst? Min ponny har utvecklat ett rent ut sagt vidrigt beteende
Jag har försökt träna bort beteendet, med NH-övningar och vanligt sunt förnuft, men det har blivit värre det senaste året. I hästflocken är han ranglåg.
Jag har ingen aning vad som hänt med min tidigare ganska lätthanterliga kille. Kan man kalla hans uppförande för hingstighet? Eller är han en liten oberäknerlig djävul? Eller en kombination av båda? Ouppfostad? Självklart förväntar jag mig ingen analys över internet (
Jag är tacksam för alla kommentarer!

Senast ändrad av en moderator: