hingstig eller bara knäpp? och vad göra?

L

LuckyLuke

jo, jag har en rätt så hingstig valack, men själv ingen särskilt imponerande erfarenhet sen tidigare av hingstar eller hingstiga valacker.
Pållen min är vääldigt snäll, och därför brukar det sällan bli några problem, men idag blev det problem när jag red och jag vet inte vad jag ska göra...
Därför söker jag nu lite tips och åsikter :)

Detta har hänt:
För ungefär en vecka sen kom en ny ponny till stallet, en b-ponny valack. De andra hästarna som står i stallet är förutom min valack två ston och en shetlandsvalack.
B-ponnyn fick gå i en egen hage då min häst förra gången vi släppte in en b-ponny till honom jagade runt ponnyn som en galning i hagen.
Idag så skulle jag o b-ponnyn ut och rida tillsammans för första gången.
Först gick det bra när det bara va min häst och ponnyn, min häst va lite nyfiken bara.
Sen kommer ett av stona ikapp oss (då hon skrittar mkt snabbt ;)) och hänger med oss på resten av ridturen, och min häst blir som förbytt. Han låter inte b-ponnyn komma mellan han själv och stoet, biter efter ponnyn, hotar ponnyn etc etc. Ja, svårt att förklara men han ville typ mörda ponnyn helt enkelt :p (inte riktigt men ;))
Gick jag bakom stoet så vände sig min häst om hela tiden och försökte jaga bort b-ponnyn, gick jag bakom b-ponnyn tog min häst praktiskt taget bettet och stack för att komma fram mellan stoet och ponnyn.
Det gick bra när jag var först, men då är problemet att stoets ryttare hela tiden måste hålla in och hålla in stoet som skrittar mycket fortare än min häst, och stoet blir typ galen om hon inte får vara först i galopp...

Så nu vet jag inte vad jag ska göra??
Är detta beteende för att han är hingstig? Eller är han bara helt knäpp? :p

Och finns det något jag kan göra åt det tror ni?
Vill ju inte att man ska behöva dra och slita i han, eller stoet, men vore ju ändå kul om vi kunde rida ut ihop då det annars lätt kan bli att någon hamnar utanför i ett stall med bara ungdomar...

Oj vad långt det blev! Men supertacksam för alla tips jag kan få! Vill ha en rolig sommar tillsammans med mina stallkompisar ju! :D

Sv: hingstig eller bara knäpp? och vad göra?

haha okej över 60 personer har tittat på tråden men ingen har svarat :p

Finns det ingen lösning??? :cry:

Men jag puttar jag lite och hoppas på svar, är lite desperat efter tips på vad jag kan göra.. ;)

Please nån som har nån som helst idé?? :bump:

Jag tycker det låter som att han inte riktigt fått "gjort upp" med b-ponnyn, dom vet inte riktigt vart dom har varandra. Och han är kanske så förtjust i stoet att han inte vill att b-ponnyn försöker närma sig.

Han vill skydda sin flock, så har alla mina valacker varit.

Du formulerade dig bättre, haha... att jag inte kan komma med en sån enkel formulering från början. :angel:

Svarar till alla och tackar för svar :banana:

Jaa jag tror ni har rätt allihopa, han vill typ skydda stoet och markera för den nya valacken att "detta är mina ston och min flock" :)
Och ouppfostrad, tja, lite ouppfostrad är han väl :angel: han lyssna ju på mig så jag kunde hindra han från att "mörda" ponnyn, ja han kom inte åt ponnyn helt enkelt, men det krävdes vääldigt mycket tillsägelse från min sida och broms och sväng etc för att han inte skulle komma åt ponnyn...
Så ja, lite ouppfostrad är han :cool:

Idag red jag med bara ponnyvalacken, gick superbra, min pålle va inge tjurig alls, jo lite när vi galopperade jämsides, han ville inte släppa förbi ponnyn... (Och ja dumt gjort att galoppera jämsides, men det va en 10-åring som red ponnyn och hon va nog inte riktigt med på noterna när jag menade att vi skulle galoppera på led :o)

Men den stora frågan är ju nu, finns det något jag kan göra?
Eller är vi doomed att inte kunna rida alla i stallet tillsammans utan fight? :crazy:

josefinefreed: jaa de skulle nog behöva göra upp, men vi vågar inte släppa dem tillsammans i hagen.. Finns det nåt annat säkrare sätt man kan låta de "göra upp" på? :)

Jadu jag vet inte, skulle inte tro det iaf.. Men jag skulle våga släppa ihop dom, prova kan man alltid.

För att ta ett exempel, mitt sto gick med 3 andra ston. Alla superbra kompisar osv. Ena stoet är dunderkär i mitt sto, hon föltuggar och gnäggar och brummar och brunstar mot mitt sto, och mitt sto är lite småkär tillbaka. När vi skulle släppa ihop dehär 4 stona med 4 valacker så vart ena valacken kär i mitt sto, och hon i honom. Då vart stoet ilsken mot valacken och jagade bort han och var allmänt elak eftersom min häst är HENNES tjej tycker hon. ;) Men efter några dagar släppte det mer och mer, och stoet slutade vara på valacken.

Jag tkr bara det är bra ju fler dom går i hagen, ju större flock ju bättre. :) Såvida det funkar såklart. Och gör det det för er så kmr ni säkert få trevligare ridturer oxå. :laugh:

Jaa det kanske skulle fungera :) vore bra för jag tycker också bäst om när alla kan gå tillsammans :D
Men jag tror tyvärr inte att ponnyns ägare kommer gå med på det, är ju egentligen ingen större fara för min häst men ponnyn kommer nog råka illa ut eftersom han är så mycket mindre än min häst också och min pålle typ är helt galen :cry:
Men tack för tips ändå, jag kan ju föreslå det för ponnyns ägare i alla fall :)

Lite KL
Nån som har nåt tips vad man kan göra om ponnyägarna nu inte vill släppa ihop dem?
Kanske de kommer lugna sig efter ett tag?
Eller vad tror ni? Vad kan jag göra? :cry:

Min valack kan också vara lite hingstig (inte så illa som din dock) och när vi flyttade till nytt stall så ville han direkt ta över flocken där. Den befintliga flocken bestod av två ston och en dumsnäll valack. Släppte ihop alla hästarna direkt och det gick finfint första dagen, men andra dagen inledde min häst nån sorts hetsjakt och mordförsök på den andra valacken. Så min galning fick helt enkelt gå i egen hage vid sidan om ett tag. Efter 2 veckor i egen hage, där han kunde hälsa på de andra hästarna över staketet, och med den andra valacken som boxgranne i stallet (och med lite munkpeppar i foderstaten) provade vi att släppa ihop dem igen och alla hästarna gick ut i hagen som om de aldrig gjort nåt annat, utan inte minsta problem. Min häst hade lyckats få ledarskapet klargjort ändå.

Vet inte om det hjälpte något, men hoppas att dina problem löser sig. Det är inte roligt att ha en häst som inte kan ridas i sällskap med andra hästar. Lycka till! :)

Jag tycker mest att det låter som att din häst är lite oupfostrad! ;)
Du kan ju inte tillåta att han jagar och hugger efter andra hästar under en ridtur!?
Försök aktivera honom istället, rid honom mellan hand och skänkel och få honom att fokusera på ridningen istället för att jaga sina kompisar. Det är inte ett okej beteende under en ridtur.

Vi har en vuxen hingst och han skulle aldrig bete sig som du beskriver. Skulle inte vilja kalla din hästs beteende främst för "hingstigt" utan snarare olydigt.

okej tack :) hoppas det kan lösa sig likadant för min häst, att han liksom vänjer sig :)
Han har inte gjort det än men hoppas hoppas han gör det :banana:

Hehe okej :cool:
Så du tror jag bara kan säga åt han när han håller på så kommer han förhoppningsvis sluta? :)
Jag säger ju åt honom men jag får fortsätta med det så kanske han ger sig, han är ganska dryg men nån gång måste han ju börja lyssna på mig hehe :angel:
Jag tillåter honom inte att göra det såklart, men jag menar det är taskigt mot honom att hela tiden behöva säga åt honom, men hoppas han slutar snart i så fall.
Jag får rida mer dressyr ute också som du säger så han tänker på annat :bow:

Jag tycker också låter som att han är ouppfostrad.

Att korrigera tycker jag inte är "taskigt", säg till ordentligt någon gång istället för o hålla på o dutta ibland. Klara, raka besked om vad han får och inte får skapar en häst som känner sig trygg. Värre med sådana ägare om ibland säger till men ibland inte orkar ta konflikten och väljer att den gången acceptera. Hur ska hästen då veta vad som gäller!

Uppfostra din häst.
Och låt din häst och ponnyn gå tillsammans. Är ju perfekt nu att det kommit en till valack till hagen så din häst slipper gå ensam. För jag hoppas för allas skull att din häst inte går med stona. Hälsade senast idag på ett sto som blivit skadad vid betäckning (och då var den ändå menad) som vi ännu inte vet om hon överlever...

Även vallacker kan bli "betäckta" och skada sig....

Fast det är ju ändå vanligast att betäckande valackar klättrar på ston och iom att denna valack bara verkar göra det när stona brunstar (vad ägare och omgivning kan se) så är det väl bara o testa med en valack till sällskap. Du förespråkar att hästen ska gå ensam eller?

Det är inte taskigt att korrigera sin häst, det är taskigt att inte göra det!
Gör man inte det får man en ouppfostrad häst som till slut ingen annan vill ha i närheten. Det är precis som att skämma bort barn, de blir olyckliga som vuxna och ingen gillar dem om de hela tiden förväntar sig att få göra som de vill.

Din häst har lärt sig att du ger upp innan han gör det så självklart fortsätter han. Om du inte kan hantera en sån envis häst är det bäst för er båda att du byter häst och låter honom komma till någon som vet hur man hanterar den sortens hästar.

Fast det är ju ändå vanligast att betäckande valackar klättrar på ston och iom att denna valack bara verkar göra det när stona brunstar (vad ägare och omgivning kan se) så är det väl bara o testa med en valack till sällskap. Du förespråkar att hästen ska gå ensam eller?

Det är vanligare än man tror...
Och det är ju precis som du säger.. "hästen verkar göra ...." "... vad ägare och omgivning kan se.." osv. Jag tycker att det är dumt att "testa" för mycket i onödan. Isåfall får man ha järnkoll.

Och ja äe det så att hästen har viljan att betäcka så så förepråkar jag att hästen går ensam i hagen.
Vår hingst går ju ensam i hagen, men har självklart hästar omkring sig. Även om han är jättebra polare med vår gamla valack så tycker vi att det är onödigt att chansa och låta dom gå i samma hage. De har ändå sällskap av varandra, även om de har varsin hage.

KL
Jag blev superglad när det kom en valack, tänkte att nu kunde min häst få en kompis, men ponnyns ägare är tyvärr obevekliga och vill verkligen inte att de ska gå tillsammans :cry: vilket jag i för sig förstår. Det skulle behövt vara en mer ranghög valack..

Att min häst är ouppfostrad.. Tja, he is :crazy:
I try and I try.. Jag "duttar" inte med honom, jag brukar säga åt honom på skarpen verkligen, sen kan man ju inte börja med det tycker jag, man måste ju prova att be snällt en gång först. Och ofta behöver jag inte ryta åt honom så himla mkt utan det räcker med ett bestämt "Nej" eller liknande, problemet är att även om jag gör detta 50 gånger så börjar han om igen, han slutar när jag säger till, men sen gör han samma sak 1 minut senare igen :(
Känns som att våran kommunikation brister ibland, medans han ibland följer efter mig som en hund, och han ibland litar på mig, ibland slutar göra nåt dumt bara jag kollar på honom... Sen ibland så lyssnar han inte alls, vad jag än gör, då stänger han av helt.
Ni verkar vara lite mer proffsiga än jag så har ni nåt bra tips? är väl svårt eftersom ni inte sett mig och hästen men tja utifrån det jag skrev om ni fattade nåt av det, känns som jag skrev lite luddigt :grin:
Uppenbart är att jag gör något fel, men vad? Tror ni jag ska säga åt han hårdare, eller tror ni jag ska försöka vara mildare?
Det gäller delvis ridsituationen med ponnyn som den här tråden ju handlar om, men om det hjälper i andra sitationer också så vore ju inte det helt fel heller :)

Det jag menar med taskigt är att jag tycker det är taskigt att varannan minut ryta åt honom etc. att han inte ska bita ponnyn. Det är inte graden av tillsägelse, utan frekvensen den kommer med, som är problemet och som känns elakt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka