Stina12
Trådstartare
Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar att avla försöker jag fråga och rådgöra med så många som möjligt (Buke med förstås)!
Tror inte någon här kommer att känna igen stammen så värst mycket då stoet köptes i England. Men pappa är "Catherston Liberator" :
(Stoet har faktiskt bättre galopp än pappa!)
Mamma är fullblod.
Mer om stoet:
¤11 år, aldrig haft föl tidigare (antar att jag bör välja färsk då?)
¤Tre riktigt fina, vägvinnande gångarter
¤Super temperament, otroligt trevlig och positivt inställd till allt jobb, väldigt ambitiös
¤Hoppar trevligt, tillräckligt bra för att gå runt en bana på en meter utan problem, tävlades upp till 8 års ålder i fälttävlan
¤162 cm
¤Känslig (kan hoppa till för ljud, känslig för ben och tygeltag), men precis lagom känslig för min smak; aldrig dum eller okontaktbar vid uteritter tex
¤Lätt i typen
¤Inte så bra exteriör tyvärr, benställningen kunde varit bättre tex.
¤Allsidig häst som rör sig trevligt helt enkelt
Vad jag vill ha i avkomman:
¤Liiiite större; 163-164 cm helst
¤Behålla gångarterna (och om möjligt förbättra ytterligare)
¤Behålla det trevliga, positiva temperamentet, får gärna vara känslig med lite nerv, men inte "skarp"
¤Kunna hoppa för husbehov (som stoet typ), men behöver inte vara någon stjärna
¤Bättre exteriör; något längre rygg och bättre benställning
¤Blivande dressyrhäst som skall kunna gå medelsvår
Så ja; har någon förslag? Letar väl efter en gångartshingst som inte är för stor med bra exteriör och temperament, vars avkommor även hoppar hyffsat, och som har bra dräktighet också kanske?
Det enda jag hittat som varit av intresse hittills har varit Dalwhinnie. Det var den första på dressyrindex som inte bara var tillgänglig för fryst. Har ju fått över genomsnitt på ben och typ + att det verkar finnas avkommor som kan hoppa också. Men vill ju ha ett par alternativ!
Tror inte någon här kommer att känna igen stammen så värst mycket då stoet köptes i England. Men pappa är "Catherston Liberator" :
(Stoet har faktiskt bättre galopp än pappa!)
Mamma är fullblod.
Mer om stoet:
¤11 år, aldrig haft föl tidigare (antar att jag bör välja färsk då?)
¤Tre riktigt fina, vägvinnande gångarter
¤Super temperament, otroligt trevlig och positivt inställd till allt jobb, väldigt ambitiös
¤Hoppar trevligt, tillräckligt bra för att gå runt en bana på en meter utan problem, tävlades upp till 8 års ålder i fälttävlan
¤162 cm
¤Känslig (kan hoppa till för ljud, känslig för ben och tygeltag), men precis lagom känslig för min smak; aldrig dum eller okontaktbar vid uteritter tex
¤Lätt i typen
¤Inte så bra exteriör tyvärr, benställningen kunde varit bättre tex.
¤Allsidig häst som rör sig trevligt helt enkelt
Vad jag vill ha i avkomman:
¤Liiiite större; 163-164 cm helst
¤Behålla gångarterna (och om möjligt förbättra ytterligare)
¤Behålla det trevliga, positiva temperamentet, får gärna vara känslig med lite nerv, men inte "skarp"
¤Kunna hoppa för husbehov (som stoet typ), men behöver inte vara någon stjärna
¤Bättre exteriör; något längre rygg och bättre benställning
¤Blivande dressyrhäst som skall kunna gå medelsvår
Så ja; har någon förslag? Letar väl efter en gångartshingst som inte är för stor med bra exteriör och temperament, vars avkommor även hoppar hyffsat, och som har bra dräktighet också kanske?
Det enda jag hittat som varit av intresse hittills har varit Dalwhinnie. Det var den första på dressyrindex som inte bara var tillgänglig för fryst. Har ju fått över genomsnitt på ben och typ + att det verkar finnas avkommor som kan hoppa också. Men vill ju ha ett par alternativ!
Senast ändrad: