Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

hier

Trådstartare
Gick igenom lite Game of Thrones idag och kom plötsligt att tänka på om man kastrerade hingstar förr i tiden?
Nu menar jag typ antiken och framåt medeltiden, någonstans däromkring.

Gigantiska arméer eller mindre beridna sällskap - hur höll man hingstarna sams med varandra om stona? Eller var kanske hästhållningen så brutal att man totalt knäckte hästarna? Eller kastrerade man?

En armé som är ute och färdas veckor i sträck måste ju någon gång släppa lös hästarna i en hage eller liknande - även om hästarna i filmer alltid är sadlade och uppbundna. Även om man var brutal mot hästarna så borde de väl ändå också ha varit noga med deras omvårdnad eftersom de var så värdefulla? Vad gjorde de om ett sto blev dräktigt och fölade? Om hingstar började slåss?

Jag blir inte klok på detta nu när jag har börjat tänka på det:eek:
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Det fanns ju valacker förr, användes som soldathästar, eller vad man ska säga. Dom var lugnare och sådär.

Kungar red hingstar, som exempel.

Men efter lite googlande hittar jag inte så mycket om hur dom faktiskt kastrerade. :cautious:
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Det fanns ju valacker förr, användes som soldathästar, eller vad man ska säga. Dom var lugnare och sådär.

Kungar red hingstar, som exempel.

Men efter lite googlande hittar jag inte så mycket om hur dom faktiskt kastrerade. :cautious:

Ah, måste ha varit uteslutande valacker som köptes in militärt då, kan jag förmoda. Förutom kungliga hingstar, som du sa.

Hur de kastrerade.. ja... chop chop rakt av kanske? :crazy: Fanns ingen bedövning på den tiden *rysa*
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Det är rätt långt fram i tiden som man började använda valacker i det militära. Under medeltiden i Västeuropa tex reds nästan enbart hingstar som stridshästar.

Däremot så red man i arabvärlden nästan enbart ston som stridshästar. Har för mig bla därför att de inte behöver stanna för att urinera.

Ni kan tänka er korstågen nere i arabvärlden.....

Det var rätt vanligt att korstågsriddarnas hingstar deserterade så att säga.:D

Jag återkommer i ämnet om några dagar. Just nu är jag lite för trött och ledsen för att utvika mig något mer omfattande angående kastrering förr.

I morgon avlivas min gamle snälle nordsvenske hingst Viktor. Se tråd på hästmänniska. Ev tankar i det ämnet hänvisar jag dit.

Så som ni förstår är jag inte mitt vanliga sprudlande besserwisser historiker/arkeolog- jag just nu.

/ Eder Tulle /Kung
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Hur de kastrerade.. ja... chop chop rakt av kanske? :crazy: Fanns ingen bedövning på den tiden *rysa*

Kastrering av hästar ansågs i gamla Grekland/Rom alldeles för farligt och plågsamt. Däremot kastrerade man ibland mänskliga slavar.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Angående brutalitet och hästträning förr. Det finns tex en bok skriven i början av 1600-talet som behandlar träning av stridshästar. Metoderna där är förvånanvärt lika hur man tränar polishästar i dag. Användes av bla svenskarna under trettioåriga kriget som grund för instruktion.

Greken Xenofon förfäktar också i mycket ganska så milda metoder.

Egentligen säger det sig självt. En häst som är rädd för sin ryttare. Det första den gör i en krissituation är att kasta av ryttaren och fly. Följandes sin instinkt som flyktdjur.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Tror absolut att det är som du är inne på att hästarna faktiskt var väl tränade, från tidig ålder, att lita på sin människa för att fungera i strid/transport. En välhanterad hingst från tidig ålder är inte ett vrålande monster som springer på bakbenen och ska betäcka allt den ser som många ser på hingstar. Har hanterat/ridit/kört många kbl- vbl travarhingstar och endast en var en riktig gris (som visade tydliga tecken på att den har fått göra precis som den velat hela sitt liv).

Många av de hingstar man har hanterat visar väldigt lite intresse för ston om de nte är brunstiga, varför lägga ner energi liksom.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Lite OT, men en kompis till mig som hållit på rätt mycket med hästar och även hingstar säger att vinner du över en hingst på din sida har du en vän för livet. Kanske det stämmer, jag är för okunnig för att veta. Men det skulle i så fall visa varför det finns så många historiska hästar som gjorde mycket för sina ägare.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Kastreringen kom till norra Europa från Rumänska landskapet Valakiet. Det är därifrån ordet valack kommer.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Kastreringen kom till norra Europa från Rumänska landskapet Valakiet. Det är därifrån ordet valack kommer.

Intressant, tack! :bow:

Och tack Kung Tulle, ska läsa dina andra inlägg :)

Funderar vidare. Borde inte nomadfolken haft lättare för sig i och med att de färdades i flock över stora vidder som är en hästs naturliga hemvist, tänker på t ex mongolerna, araberna, indianerna osv. En flock människor tillsammans med hästflocken, så att säga. De använde väl sig inte riktigt av inhägnader etc som var nödvändigt i urbana områden? Då torde hästarnas flockbildning och rangordning ha fått skötas av naturen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Intressant, tack! :bow:

Och tack Kung Tulle, ska läsa dina andra inlägg :)

Funderar vidare. Borde inte nomadfolken haft lättare för sig i och med att de färdades i flock över stora vidder som är en hästs naturliga hemvist, tänker på t ex mongolerna, araberna, indianerna osv. En flock människor tillsammans med hästflocken, så att säga. De använde väl sig inte riktigt av inhägnader etc som var nödvändigt i urbana områden? Då torde hästarnas flockbildning och rangordning ha fått skötas av naturen.

Mongolerna har fortfarande inte hagar. De släpper lös allt de inte ska använda eller de hästar som inte ska användas för att hämta tillbaka de andra på morgonen.
268843_4158376296622_711950001_n.jpg


Inför en ridtur binds de upp såhär.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Beduinerna föredrog ston för att de inte lät, dvs var tysta.

Hingstarna skriade och skrek mer, vilket var till nackdel för beduinerna, därav valet att rida ston.

KL


Deras hästar gick inte lösa, åtminstone inte enligt de skrivna källor som finns, utan de var uppbundna.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Oj, ska ston vara tystare?
Det fattade aldrig min tant, jisses vad hon lät :crazy:
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Min hovslagare berättade en gång, att förr i tiden när man kastrerade hingstar, så knöt man åt ett snöre väldigt hårt runt kulorna. Då ströp man blodtillförseln och till slut trillade de av. Han undrade (jag också) hur många hingstar som strök med då...
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Lånar egen knapp och går helt OT:

Idag fick jag lära mig att man använde hingst-skrin som ljudreferens när man illustrerade dinosaurieljuden i Jurassic Park :rofl:
Lyssna på detta: http://www.youtube.com/watch?v=GafN7X_ifI0

:D Aldrig tänkt på det förut!
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Fy fan :( mår illa dock gör man fortfarande så i många andra kanske inte så moderna länder ...
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Kan ju vara så att det inte stämmer det min hovis sa. Får man hoppas i alla fall...

En gång på 70-talet hade vi en katthona som löpte och veterinär tillfrågades. De sa att om det var en hane, så kunde man bita av kulorna själv...:yuck:
Tur att veterinärmedicinen har gått framåt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp