Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

En gång på 70-talet hade vi en katthona som löpte och veterinär tillfrågades. De sa att om det var en hane, så kunde man bita av kulorna själv...:yuck:

Vem skulle ha kulor nog (pun intended :p) att göra något sådant?! :eek: :eek:
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Min hovslagare berättade en gång, att förr i tiden när man kastrerade hingstar, så knöt man åt ett snöre väldigt hårt runt kulorna. Då ströp man blodtillförseln och till slut trillade de av. Han undrade (jag också) hur många hingstar som strök med då...

Så gör man fortfarande på tjurar i vissa fall, iallafall i USA ;) såg nått program på typ animal planet eller liknande, där dom gjorde så.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Beduinerna föredrog ston för att de inte lät, dvs var tysta.

Hingstarna skriade och skrek mer, vilket var till nackdel för beduinerna, därav valet att rida ston.

KL


Deras hästar gick inte lösa, åtminstone inte enligt de skrivna källor som finns, utan de var uppbundna.

Jag ska se om jag hittar källhänvisning på min variant.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Den metoden används fortfarande på vissa områden inom mänsklig medicin.

Tex så ströp vi en "defekt" på båda mina barn när dom var nyfödda. Det funkade fint.
Lustigt bara att båda fick samma defekt.
Tog en vecka eller så innan det var klart.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Kl, är så vissa kuperar svansar på hundar också, tight gummisnodd runt svansen så dör den efter ngn vecka och trillar av :/(sjuka människor). Sen gör man väll så mot inkar också.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Däremot så red man i arabvärlden nästan enbart ston som stridshästar. Har för mig bla därför att de inte behöver stanna för att urinera.

Det jag fått lära mig från diverse arabhästlitteratur är att de ville ha ston för att de var lugnare och lättare att kontrollera.

Jag har också läst att eftersom renhet var viktigt för beduinerna sydde man igen stona innan strid så de inte skulle bli betäckta. En avkomma till en okänd hingst skulle bli kadish, dvs en bastard.
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Det jag fått lära mig från diverse arabhästlitteratur är att de ville ha ston för att de var lugnare och lättare att kontrollera.

Jag har också läst att eftersom renhet var viktigt för beduinerna sydde man igen stona innan strid så de inte skulle bli betäckta. En avkomma till en okänd hingst skulle bli kadish, dvs en bastard.

Fy fasen, :nailbiting:Men jag är inte så förvånad med tanke på att kvinnor åker på samma öde när man pratar renhet.:yuck:
Jag tror att man hade en helt annan kunskap om häster förr i tiden. Vad jag läst så var det först napoleon som slutade bry sig om att hästarna och ryttare var tränade och sammansvetsade. Han hade så mkt soldater och hästar att han hade råd att förlora de sämsta enl metoden erövra by number och inte by quality. Läser man historia om akademisk ridkonst så ser man att man utbildningen av både häst och riddare var mkt mer avancerad än vad vi är nu och att utvecklingen har gått bakåt.
Dessutom är det många andra länder som har mkt bättre kunskap än vad vi har i sverige när det gäller hingsthållning. Vår hingsthållning och kunskapen om den är helt urvattnad. I Sverige tittar hellre på hingstar på en planch än tillåter dem stallplats. (Om jag får provocera:o)
 
Sv: Hingsthållning/kastrering förr i tiden?

Fy fasen, :nailbiting:Men jag är inte så förvånad med tanke på att kvinnor åker på samma öde när man pratar renhet.:yuck:

Fast sy igen dem där bak är ju inte värre än caslick som man gör nuförtiden? Sedan kan man givetvis ha åsikter om varför man gjorde det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp