Hingsthage intill stohage

G

GoldenSam

Hej jag har lite problem med hur jag ska dra hagarna
Kan man ha en hingsthage med 2 års hingstar granne med ston??
Hur har ni löst det?
Har ni dubbla staket.
Vi har staket med tre trådar som är ca.140 höga runt hingsthagen

Sv: Hingsthage intill stohage

Jag skulle definitivt ha dubbelstaket.
har det även med valacker, som blir lite hingstiga emellanåt och slår med frambenen om de når att nosa. Lätt att de fastnar i tråd och river av tråd på det sättet, skada sig, eller ta sig in till stona.

med tanke på att även våra valacker visar hingst tendenser emellanåt och kan veva med benen på det sättet, skulle jag definitivt ha dubbelstaket. även ston slår med frambenen dessutom.

Stona är inte jätte attraktiva för hingstarna två åringar en två åring och dräktigt sto men till nästa år kan det ju bli värre....
Delar av hagen har stenmur ca en meter med elstaket 140 cm över så jag tror inte de kan fastna i tråden där om de vevar med benen
Hade tänkt göra en hage mellan men det är så himla mkt berg så det är svårt att dra en hage som blir vettig, men det blir nog en bantarhage till tjocka valacker i mellan hingstar och ston för att vara på säkra sidan..

då förstår jag lite bättre, och med stenmur emellan lär det vara en hel del stabilare och säkrare. funkar säkert, med tanke på höjden du har dessutom som borde hindra att de kommer åt att hälsa så mkt.
Låter som du tänkt igenom rätt ordentligt. smart med bantarhagen emellan om du har möjlighet dock om du tänker långsiktigt.

Risken är stor att du får ett framben i tråden då dom hälsar på varandra.

oj 140 är nog lite lågt om det är stora hästar eller hur höga är de?

min islandshäst(valack) som är under 130 i mkh har hoppat utan ansatts över staket på 135-140.

Jag tror inte att de hoppar eftersom det är stenmur också ibland under eltråden ibland framför ibland bakom

man kan ju alltid hoppas iaf det värsta vore ju om de hoppade där stenmuren e bakom, vet inte om hästar kan förstå att tänka om landningen kommer bli mjuk eller inte.

min häst där han hoppade över första gången var en jättebrant sluttning så han hade lika gärna kunnat bryta benen och i marken syntes ett jättestort hål där han landat där grusvägen började(den gick en bit brevid hagen).

Jag och min granne har löst det genom att ha varsitt staket och vi har dessutom gjort ett mellanrum mellan hagarna på ca. 4 meter, allt för att gardera oss mot otillåtna föl :angel:
Vi har haft så i några år och det fungerar bra.

Vi har våra hingstar brevid stona året om med dubbelstaket. En gång på minst 1½ m är dte mellan ALLA våra hagar, oavsett vem som går i dem.Även 2 ston kan bråka genom staketen.

oj 140 är nog lite lågt om det är stora hästar eller hur höga är de?

min islandshäst(valack) som är under 130 i mkh har hoppat utan ansatts över staket på 135-140.

Man kan ju försöka motverka så mycket man kan. Men jag har vart med om hästar som har hoppat rakt in i stängslet o det är heller inte så mycket att göra åt.
Det finns ju även "pinnar" (kommer ej på vad de heter) så man kan sätta på stolpen som går upp och utåt, som förhindrar ännu mer att de nosar på varandra. De kan man ju sätta på lämplig höjd efter snittet på höjden på hästarna.

Små grabbar, blir matcho killar över en natt.:angel:

Det är mkt viktigt att ha en gata emellan hingstarna och stona.:eek:

Jag har ett års hingstar gående och har ett elband staket med två elband, ca 1.40 cm, en gata på ca 6-8 meter och ett staket med elband för stona med en höjd på 1,20 ungefähr.

Med ett mkt starkt aggregat till hingstarna.

Tack för tips och råd.
Nu är hagarna klara det blev fyra ( fem ) hagar.
Hingstarna (jättestort bete) - en tom hage som jag kan rida i och spara till hösten - sedan hagar med ston staketet är 160 cm med tre trådar och runt hingstbetet stenmur också.

Den tomma hagen är mellan hingstar och ston

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar