Hingstfunderingar 2008

Cambrie

Trådstartare
Har ni börjat fundera än? Vet att det är lite tidigt men har ni något positivt/negativt att säga om följande hingstar (vad nedärver det för exteriör, psyke och så?)?

Easy Lover
Sacred Spirit
Com Hector
Catch As Catch Can
Amer I Can

Finns det någon mer hingst, modell billigare, som kan rekommenderas?

Sv: Hingstfunderingar 2008

Mr Drew är billig men gammal, har lämnat en hel del bra hästar!

Det är svårt att veta nu vad de olika hingstarna kommer att kosta nästa år, det brukar ju inte bli riktigt offentligt förrän Travrondens vinternummer med annonser kommer.

Den enda av de hingstar du nämner som jag träffat någon avkomma till är Com Hector, en ganska snygg häst, kastrerad tidigt, tre år och har inte startat, dock kvalad.
Com Hector var trevlig själv enligt Cattis!

Några andra lågprishingstar är Rydens Sensation, Igor Brick, King Lavec, Prince R.S., S:t Göran, Uxer L.B., och det finns säkert flera.

I morgon ska en del hingstar avkommeprövas och då kanske en del sjunker i pris och andra stiger!

Rydens Sensation har jag redan använt, många av de avkommor jag har sett (inklusive min egen) är rätt små... Tap In har jag funderat på också, han lämnar out standing av de billigare hingstarna tycker jag men tyvärr har jag små ston och även han lämnar väl inga jättar till hästar. Det stoet jag har som ligger bra i mankhöjd är dessutom rätt vass och jag har hört att Tap In kan lämna vasst också, och i så fall är det kanske inte någon idé att ha honom på henne... Var finns Mr Drew?

Själv har jag snöat in på Silver Pine eftersom han var en så trevlig individ själv. Och vacker. Men det sägs att hans avkommor är lite snurriga. Men med bra storlek om du söker det. Fin stam på honom i vart fall. Kostade 12 500 kr i fjol och jag tror man kan förhandla om priset ytterligare eftersom han fick få ston.

Fast Zerberus är lite dyrare prisklass va? Med tre ston att betäcka, lite fler hästar i stallet, får det bli den billiga klassen. Jag avlar inte för att sälja avkommorna ska sägas men någon ska väl hästarna man samlar på sig göra:smirk:...

Men Silver Pine var bra, honom hade jag inte ens tänkt på. Jag har träffat en avkomma till honom, som jag kan komma ihåg. Den var vrålhet upp till 24 tempo, men kunde inte springa fortare än så så han kom aldrig till start... Men det var en otroligt fin häst!

Fast Zerberus är lite dyrare prisklass va? Med tre ston att betäcka, lite fler hästar i stallet, får det bli den billiga klassen. Jag avlar inte för att sälja avkommorna ska sägas men någon ska väl hästarna man samlar på sig göra:smirk:...
Om du ska betäcka TRE ston, så har du ett bra förhandlingsläge. Begär lite offerter... Kanske kan du få betäck tre betala för två? En "billig" hingst som lämnat bra är Igor Brick, men han redan så billig att det kanske inte går att förhandla? En hingst som är lite dyrare, men underskattad är Jobie Tempest. Han fick inte så många ston -07, så det kanske går att förhandla priset? Dessa två är mina rekommenderade tips.

Jobie Tempest tycker jag lämnar lite små avkommor, men jag vet inte, det kanske bara är de jag träffat som är små. Eftersom mina ston som jag har är 148, 152 och 162 behöver jag en häst som kan lämna lite höjd, åtminstone så de två förstnämnda blir 155. Men det är klart, man vet ju inte, men det känns ändå säkrare.

Hur lämnar Igor Brick?

Jag är väl medveten om att jag kanske istället för att betäcka tre borde slå ihop och betäcka en, men jag vill inte sälja något av stona.
Hur funderar ni andra, det måste ju finnas någon mer än jag som föder upp till sig själv och funderar på billighetsalternativen?

För min del är det ett krav om hästen inte står allt för långt bort från Smålandsskogarna att den har transportsperma och inte betäcker naturligt. Jag funderar på Easy Lover, men har hört att han enbart går på frigång och dessutom inte har så bra spermakvalitet? Någon som har koll?

Mr Drew står på Flenmo i Sörmland, där står även Yankee Mustang och Smok'n Lantern, betäckte man två med dem i fjol så var lev fölavgift 10.000 kr. Smok'n har ju lämnat bra med tex Super Arnie ston!

Vad är det för stam på dina ston?

En som lämnar rejäla hästar är Tony Oaks, stod ifjol i Habo, låg startprocent men några bra hästar, Dig for Dollars, Abies Alba tex.

KL*
Kompisen har 2 fölingar efter Sacred Spirit. Snygga, trevliga, fina i benen. Hingstfölet ska vara hemma hos oss under vintern som kompis åt vårt hingstföl. Skulle mycket gärna ta hem stofölet om jag hade råd och plats, Hon är underbar....

Bild på "Jaggan"
http://farabol.zoomin.se/P624235

Du har kanske redan kollat här?

www.hingsthallarna.se

Jag hittade några till lågprisalternativ som väl har ganska gott rykte; Skogans Orlov, Smasher, Peace On Earth, Home Alone och Finish. Jag har inte koll på var de ska stå nästa år dock. Om de får Beissinger Hanover godkänd kan väl det också vara ett alternativ.

Har ni börjat fundera än? Vet att det är lite tidigt men har ni något positivt/negativt att säga om följande hingstar (vad nedärver det för exteriör, psyke och så?)?

Easy Lover
Sacred Spirit
Com Hector
Catch As Catch Can
Amer I Can

Finns det någon mer hingst, modell billigare, som kan rekommenderas?

Både Sacred Spirit och CACA är i alla fall trevliga individer själva. Ganska små båda två.

Själv har jag snöat in på Silver Pine eftersom han var en så trevlig individ själv. Och vacker. Men det sägs att hans avkommor är lite snurriga. Men med bra storlek om du söker det. Fin stam på honom i vart fall. Kostade 12 500 kr i fjol och jag tror man kan förhandla om priset ytterligare eftersom han fick få ston.

jag tycker också om Silver Pine-hästarna. en häst i stallet med grym kapacitet är efter honom (Tyson Hornline). inte snurrig i huvudet för fem öre utan en jättetrevlig individ.

jag tycker också om Silver Pine-hästarna. en häst i stallet med grym kapacitet är efter honom (Tyson Hornline). inte snurrig i huvudet för fem öre utan en jättetrevlig individ.

Å vad glad jag blir att höra detta! Jag går och väntar på en liten Silverpiece hemma. Märren är dräktig med Silver Pine. Hoppas det blir en svart hingst. :love:

Tyson var ju den som var så vansinnigt lovande som unghäst, minns jag. Det är ju kul också att se att det finns tidig talang i avkommorna. Med tanke på STC:s satsning på 2-årstävlande, menar jag. Om jag börjar träna märren redan nu, så kanske fölet är vältränat när det kommer ut?

Senast ändrad:

Å vad glad jag blir att höra detta! Jag går och väntar på en liten Silverpiece hemma. Märren är dräktig med Silver Pine. Hoppas det blir en svart hingst. :love:

Tyson var ju den som var så vansinnigt lovande som unghäst, minns jag. Det är ju kul också att se att det finns tidig talang i avkommorna. Med tanke på STC:s satsning på 2-årstävlande, menar jag. Om jag börjar träna märren redan nu, så kanske fölet är vältränat när det kommer ut?

Tyson är svart! ;)

ja, han var riktigt riktigt lovande :bow: synd att de pressade honom så hårt bara.. han är inte riktigt sig själv numera. haha kanske det :D

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·
Avel Sällar mig oxå till skaran och ber om hingsttips! Vill ha synpunkter och hingsttips åt mitt ena halvblodssto. Demeter är e...
Svar
3
· Visningar
931
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 100
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar