HingstfÖrslag

MetalFairy

Trådstartare
Nu ska även jag sälla mig till denna skara...

Har ett B-prem hblsto e. Brisad-Lombard-Niarchos, stofamilj 5. 'Gammal hederlig svensk' stam alltså ;).
Hon är rejäl, grova leder, ca 165 cm, ngt lågställd men högrest med en flott sida. En aning inåttåad fram. Trevligt o stabilt temperament, men lite hetta kan allt titta fram då o då.
Bra skritt, luftig fin trav, galoppen ok.
Har haft fem föl (ej mina), varav en e. Briar blev rek tillbaka till rådgivande bedöming som 2-åring, men rek ej vidare som 3-åring. Har sett bild, lite för tung i typen för min smak.
Inriktningen är alltså dressyr. Vill ha en ädel hingst som lättar upp med en bra galopp. Temperament besvärar mig inte. Strl runt 165-170 cm.

Hingstar jag funderat lite löst på:
Topaasch
Saigon
Samba Hit :love: (kan tänka mig att priset gör att det förblir en dröm)
Sir Donnerhall (vet inte om ngn importerar sperma på honom?)

Hingstar jag gillar men valt bort:
Don Primero, pga liten o lågställd
Master, pga benställning

Gnugga geniknölarna nu!:idea:

Senast ändrad:
Sv: HingstfÖrslag

Ta en närmare titt på SanQuintero**högställd förädlare,bra galopp,snygg,fullblod är aldrig fel,bra temprament så vitt jag vet.

Tycker Davignon 1 är så himla fin. Vet inte om sperma dock...men å så vacker.

Hade titta lite mer på Saigon om jag var du, verkar ge lite mer högställda avkommer med bra temperament och som rör sig bra, men nu är dom äldsta avkommerna inte så gamla så det är i och för sig ett ganska oprövat kort.

Har själv en åring efter saigon så jag är i och för sig nog lite partisk, men hon är bra typ och rör sig lätt och luftigt med väldig balans. Och det på det man hört om saigon verkar hon vara en ganska typisk saigon avkomma.

Mvh
Camilla

Inte alls ngn dum idé! Honom hade jag alldeles förträngt. Gillar både hingsten o har sett en del riktigt fina avkommor.

Om du gillar Samba Hit och kan tänka dig spermaimport tycker jag du ska kika på Sandreo. Inte lika dyr som Samba Hit (iaf inte förra året) men med lika mycket gång och utstrålning, och dessutom Sandro Hit-blod förstås! Tror det är Eklunda som har hand om importen även i år.
Annars verkar vi ha ungefär samma smak du och jag, jag är också intresserad av Saigon och Topaasch till mitt sto i år.
Sandakan kanske skulle passa? Eller Florencio? Han är visserligen lite dyrare... Figaro R?

Med tanke på att hon ärvt ner sin benställning till sina avkommor, så bör du satsa på en hingst som är korrekt och som förvärvt detta till sina avkommor.

Tål att tänkas på! Fick för mig att han var rätt stor bara? Sandreo alltså? Ska kolla in honom.
Sandakan har ju en intressant stam, men gav mig ingen direkt känsla när jag såg honom på bruksprovet förra året. Kanske ändrar mig när jag får se honom i år igen.
Florencio är ju en toppen-häst men gillar inte riktigt halsen o typen.
Figaro R tycker jag är urtråkig tyvärr...
Tack för tips!:)
Vad har du för sto? *nyfis*

ch791022 skrev:
Hade titta lite mer på Saigon om jag var du, verkar ge lite mer högställda avkommer med bra temperament och som rör sig bra, men nu är dom äldsta avkommerna inte så gamla så det är i och för sig ett ganska oprövat kort.

Enl. Tullstorps hemsida kommer ej Saigon att vara i avel 2006 , han ska ägna sig åt tävling...

Han kommer troligtvis inte vara i avel via tullstorp i och med att inte Minna ska rida honom mer, men har inte hört något om att han inte skulle vara i avel alls nästa år men får väl höra mig för.

Mvh
Camilla

Ja, det gör jag. Det är åtminstone tre av dem som ärvt det, kommer inte ihåg hur den äldsta och yngsta ser ut i benen.

Vad vet jag...Stod att han skulle ägna sig åt tävlingsverksamhet och det kan dom ju inte skriva om det inte är så...:angel:

En fara med Saigon är att du kan få en rakhasig häst, och sopiga rörelser därmed. Då menar jag ingen elastisitet, vilket även Saigon har fått kritik för i exteriörutlåtandet. Det påverkar också hållbarheten. Satsa på en hingst med bra benvinklar, det är superviktigt tror jag! Kanske Highlander kan vara något om han blir godkänd? Han är ängagårdens. Super-duper-snygg!!

Har du sett Highlander på nära håll i verkligeheten ? Kan du beskriva honom i så fall ?

Helen

MetalFairy skrev:
Nu ska även jag sälla mig till denna skara...

Har ett B-prem hblsto e. Brisad-Lombard-Niarchos, stofamilj 5. 'Gammal hederlig svensk' stam alltså ;).

Blev lite nyfiken. En kompis till mig hade ett sto ur familj 5 med den stammen. Hon fick också ett stoföl e Brisad nån gång på 90-talet. Har för mig att hon var fux, men kommer tyvärr inte ihåg hennes namn. Nåt på B bör det ha varit, eftersom hon döpte stoets samtliga avkommor efter begynnelsebokstaven i hingstens namn. Stofamilj 5 är ju ganska stor, men detta sto hette iallafall Lausanne f-82 e Lombard u Altana e Niarchos u Nirvana e Utter - Milex - Haffner....

ge

Hejsan
Har bara sett Highlander på bild, men jag hoppas att han är lika snygg i verkligheten... Jättevackert huvud, snygg lång hals, är välproportionerlig, högställd - en toppenmodell helt enkelt. Jag håller honom som en outsider själv. Fullblodsinslaget är också bra, Hill hawk ger bra gång och Hohenstein är ju en legend med utmärkt temperament.
kolla mer på ängagårdens hemsida, där även en bild finns på Highcruiser, en annan intressant kandidat.

Det var du som fått info tidigare än jag tydligen blev det bestämt nu i veckan för det fanns ingen semistation inom rimligt avstånd från den nya ryttaren och då fick det bli enbart tävlingsverksamhet i år.

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 810
Senast: Freazer
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 390
Senast: moonstruck
·
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 177
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 389
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka