Hingstförslag till sto e Midt-West Ibi-Light

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rosella
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 649
R

Rosella

Har en väninna som efter flera år beslutat sig för att i vår betäcka sitt sto och vill gärna ha lite hjälp.

Stoet är e. Midt-West Ibi-Light u.Katalina e. Kaliber - Cyrano - Rockad. tillhör stofamilj 36.
Hon har ej haft föl förut.

Hon är 165 cm, Rör sig bra, ffa skritt i trav. Lite mer luft i gången vore kanske önskvärt. Hon är av den lite mer kraftiga typen men ändå inte tung. Korrekt i benen och hoppar hyfsat. Kan vara lite märrig ibland och är känslig att rida.

Hingst som önskas: Dressyrinriktad med bra temperament (lugn och trevlig). Gärna av den lättare modellen. En bra galopp önskvärd. Det absolut viktigaste är dock att hingsten förvärver ett bra temperament.

Bild: http://image50.webshots.com/50/6/49/71/2711649710046385285qcMtoU_ph.jpg

Har ju själv vissa förslag men är ju kanske lite partisk...:crazy:

Nya infallsvinklar och förslag emottas tacksamt!;)

Sv: Hingstförslag till sto e Midt-West Ibi-Light

Kunde inte se bilden.... snyft! Är det min dator?...
//S

Med bra temperament menar du alltså en häst som är lugn men framåt? Stabil och lättsam? Jag frågar för det kan skilja sig mycket hur man uppfattar ett bra psyke...

Florestan-blod kanske, men en smäckrare variant? Kanske Fielmann? (med Lauries Crusador xx bakom). Enkla hästar att ha att göra med, enl. vad jag förstår. Ska själv ta Florencio, men jag har en ädel häst. De avkommor jag har sett har varit ganska kvadratiska och "rundade".

All avel blir en kompromiss tillslut. Exteriört skulle jag satsa på en lätt, elegant hingst med markerat sadelläge, långa ben och välformat, långt kors. Londonderry skulle nog ge en snygg och förhoppningsvis träningsbar häst.

Sedan skulle jag kolla upp Rosevelt och andra hästar med Lauries Crusador-blod, samt Don Primero/Don Romantic, Summertime och King Arthur (trak) och Twilight.

Det finns säkert många, många fler, men själv jag tittar mkt på förärvning OCH att inte fölet blir för stort (kompl. förlossning). Har man bara ett sto så...

Min kompis har ett sto E: Midt-West Ibi-Light - Leopard. Sto familj 13.
Hon betäcktes förra året med Silvano, underbart föl.
Stoet har temprament i ridningen och hon är "stoig".
Han nedärver mycket bra och jag kan inte annat än rekomendera honom! Silvano kompletterade henne mycket bra, fölet är ju bara ett år så vi får väl se vad det blir av med honom. Men än så länge har det inte varit några problem med honom.

Senast ändrad av en moderator:

"Med bra temperament menar du alltså en häst som är lugn men framåt? Stabil och lättsam?" - Ja, i detta fallet är det det som eftersträvas. Bra ridbarhet och inte så vass.

Eftersom stoet är 13 år och aldrig varit dräktig förut går tyvärr alla hingstar på FAI bort. Likaså utlandsstationerade på TAI eftersom ingen vet om/hur lätt hon blir dräktig. Kan ju bli väldigt kostsamt...
Annars är säkert Londonderry ett bra val.

Rosevelt tycker jag själv verkade enormt trevlig på alla sätt, kan absolut vara ett alternativ.

Don Primero har jag också varit inne på, hur har avkommorna varit i psyket generellt?

De övriga ska jag kolla närmare på.

Silvano är en av de två som hon själv är inne på. Själv har jag inte velat föreslå honom för jag har ju själv en 2-åring efter honom så jag är ju lite partisk. Men jag tror nog han skulle passa henne väldigt bra.

Vore jätteintressant att se bilder av både Midt-west stoet och avkomman efter Silvano om du har.

Den andra hingsten som hon själv är intresserad av är Weltman. Han är ju otroligt trevlig att ha att göra med men det finns ju en viss risk att det kommer ut en "burk".

Ska leta fram lite bilder att skicka så fort som möjligt! :)

Har en valack efter Weltman där hemma, han är välidgt stor och kraftig. Men har ett underbart temprament och är väldigt lätt lärd.
Weltman nedärver ju bra, men jag tror att risken finns att hästen blir väldigt stor då. Tycker även att han inte ger så mycket luft i gången? Har sett det på några i alla fall. (?)

Va gulligt av dig! Ser fram emot bilder! :)

Vad ligger bakom din Weltman valack? De e Weltman jag har träffat på har nog inte varit så stora men lite åt det grövre hållet.

Silvano själv är ju inte direkt liten men han är i alla fall långbent och luftig.

Har kollat lite mer nu!

Flera går ju bort på grund av att de inte är stationerade i Sverige...
Twilight har jag inte sett live, hoppas han kommer med på hingsttåget för han skulle ju kunna passa.

Fielmann såg jag ju på bruks men tyvärr inte under ryttare (var tvungen att gå innan). Ska föreslå honom för vänninnan. Ser väldigt fin ut på alla bilder jag sett dessutom.

Tack så mycket för tipsen!:)

Han är Weltman - Bolero, sen vet jag inte mer. :/

Jag var nog trött imorse.. Hoppas jag! :o :angel:

Liknande trådar

Avel Mitt sto är e: blue hors hertug ue: Midt west ibi light Jag har planer på att betäcka mitt sto och skulle gärna vilja ha lite tips och...
Svar
4
· Visningar
1 346
Senast: KickiH
·
Avel Vill gärna ha lite tips och idéer från er :) Berättar lite om mitt sto: Är efter L'acteur-Midt west-Ibi light-Ceylon. 170... 2 3
Svar
43
· Visningar
8 631
Senast: Jazz
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 585
Senast: Ramona
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 618
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka