Hingstförslag till Pentagon sto

sassiball

Trådstartare
Jag ska eventuellt skaffa ett sto e Pentagon- Landlord- Maraton och jag har redan börjat fundera lite på hingst till henne om det blir så att jag köper henne.

Hon är ganska liten, bara 158 cm hög, men har lämnat en avkomma tidigare e Cortez som är 168 hög. Jag vill inte lägga ut någon bild på henne ännu eftersom jag inte ens köpt henne så det känns lite "fel" att göra det.

Men hon är lite gammaldags i typen, något korta ben, ok överlinje o hals. Benställning ok, kanske något tät fram, ordinära gångarter. Verkar vara en pigg sak att rida, men hon är tyvärr ej tävlad.

Hingsten bör lämna bra storlek och modern typ och helst betalning vid levande föl. Sen tror jag inte det är fel med en hingst med bra temperament om mamman nu är efter Pentagon - Landlord.

Jag har inte ens bestämt om jag ska betäcka henne, men det är alltid roligt att fundera lite :) Hoppas inte nuvarande ägaren har något emot att jag startar denna tråden, kunde bara inte låta bli.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Min första tanke var - hoppas du har en bra säkerhetsväst. ;):D Yikes!

Irco Marco-blod?
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Hingsten bör lämna bra storlek och modern typ och helst betalning vid levande föl. Sen tror jag inte det är fel med en hingst med bra temperament om mamman nu är efter Pentagon - Landlord. .

Jag tycker att den beskrivningen stämmer bra in på Nobel.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Min första tanke var - hoppas du har en bra säkerhetsväst. ;):D Yikes!

Irco Marco-blod?


Haha - kanske inte vågar köpa henne om du säger så :p

Vad menar du med Irco Marco blod? Du har ingen specifik hingst att föreslå? Jag har ju läst alla möjliga hingst trådar nu och du brukar ge intressanta förslag.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Fy vilken stam den hade - jag vill också ha!! :D

Om du kollar min hemsida och hästen som ligger till höger med bläs och fyra vita, hon är e Pentagon. Hon är inte heller stor men har lämnat en mycket fin (enligt de som sett den) avkomma e Radiator.

Du har jättmycket kul att välja på till henne, och jag hade inte brytt mig så mkt om temperamentet, inte om hon inte själv är svår. Den e Pentagon jag visade på Strömsholm var det snällaste jag suttit på! Om man dock ska ha det i åtanke hade jag tittat på Cyrano de Bergerac och Last Liberty. Bra villkor på båda om jag inte minns fel.



Hoppas du köper henne!
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Åh tack för förslagen! Ska genast kolla upp dessa hingstar, och även Nobel som Sock tipsade om. Kul med lite positiv respons på Pentagon, jag har själv aldrig ridit någon Pentagon häst men har hört lite olika om dem.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Haha - kanske inte vågar köpa henne om du säger så :p

Vad menar du med Irco Marco blod? Du har ingen specifik hingst att föreslå? Jag har ju läst alla möjliga hingst trådar nu och du brukar ge intressanta förslag.

Nja, vid närmare eftertanke kanske inte så bra ändå. Det var mest temperamentet jag tänkte på, men Irco Marco och hans söner är ju inga typförbättrare direkt. Nobel som du fick tips om kan kanske vara en bra idé, men det blir ju rätt myket linjeavel på Ladykiller och Landgraf då förståss.

Beror lite på hur bra hon är också - om du kan räkna med att endast proffs kommer hantera avkomman (dvs att hästen blir så bra att den är intressant för proffs, och att den är en sån :devil:-el på att hoppa att man överser med egenheter) så kan du självklart strunta i temperamentet. Finns det nån möjlighet att avkomman ska kunna säljas och hanteras även av folk som inte jobbar med hästar på heltid så skulle jag definitivt ta med temperamentet i beräkningen när jag valde hingst.

Problemet är möjligen att typförbättrarna tenderar att också ha modernt sportblod, och därmed lite vassare psyke.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Låter som ett sto som skulle kunna vara vass i temperamentet.

Jag skulle tittat på King Louie e Irco Marco u Chou Chin Liza xx e Chou Chin Chow. Via Irco Marco kan du dämpa temperamentet då hans söner brukar ge vänliga hästar med hög ridbarhet och hoppförmåga och dessutom är de korrekta. Nackdelen är att de kan vara lite tunga, men jag skulle prioritera temperament och ridbarhet före typ.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Läste om King Louie och funderade lite på vad han lämnat hittills? Han är ju ändå ganska gammal, känns som han är ganska anonym eller är det bara jag som knappt hört talas om honom? Annars tror jag han kunde passa mitt sto ganska väl.

Vad tror ni annars om Jaguar Mail? Lättar han upp? Visserligen mycket fullblod i honom men jag upplever honom ändå som ganska grov.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

King Louie kom tillbaka till Sverige förra året efter bruksprovet. Har för mig att han varit i USA men jag vet inte om han har några avkommor där. I Sverige föds hans första i år.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Ok, därför jag inte känner till honom. Ja, han kan kanske vara något.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Han har verkligen jättetrevlig stam också, så det är verkligen en hingst man kan hoppas kommer användas nu när han finns i Sverige igen!
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Men är han inte lite liten? Om stoet bara är 158 skulle jag vilja lägga på något som är mer långbent.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Fy vilken stam den hade - jag vill också ha!! :D

Om du kollar min hemsida och hästen som ligger till höger med bläs och fyra vita, hon är e Pentagon. Hon är inte heller stor men har lämnat en mycket fin (enligt de som sett den) avkomma e Radiator.

Du har jättmycket kul att välja på till henne, och jag hade inte brytt mig så mkt om temperamentet, inte om hon inte själv är svår. Den e Pentagon jag visade på Strömsholm var det snällaste jag suttit på! Om man dock ska ha det i åtanke hade jag tittat på Cyrano de Bergerac och Last Liberty. Bra villkor på båda om jag inte minns fel.



Hoppas du köper henne!



Som Cyllene nämde innan, där hon tipsade om Last Liberty, vill jag bara dela med mig av de erfarenheter jag har av hingsten.
Har en kompis som har en 3 åring e honom med Grand Sudan som morfar och Robin Z i tredje. En mycket trevlig häst måste jag säga. Han börjar ridas in så smått nu och han är hur cool o lugn som helst, vill alltid göra sitt bästa! Innan jag bestämde mig för att betäcka med Last Liberty var jag och hälsade på på Qvillöstuteri 2 gånger. Fick träffa honom i boxen och det var en jättetrevlig hingst. Andra gången ville jag se honom riden, och trots att de inte suttit på honom på ganska länge, var han visserligen pigg och på G men ändå mkt sammarbetsvillig. Han såg dessutom mycket trevlig ut att sitta på :love:

På den video jag sett då han tävlar lite högre klasser syns det också att han har bra ridbarhet. Så vad gäller den hingsten har jag bara gott att säga, dock har ju inte fölungen tittat ut än, men jag hoppas inte jag blir besviken ;)
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Men är han inte lite liten? Om stoet bara är 158 skulle jag vilja lägga på något som är mer långbent.

Kanske, men jag tror att han kanske skulle vara den som lämpade sig bäst om man vill ha irco-marco-blod. Med den stammen borde avkomman oavsett storlek ha bra galopp och bra hoppkapacitet, som skulle göra att den räckte till även om den var liten. Det är ju möjligt att stoet ger större än hon är själv också, Landlord ger ju stort och Pentagon genomsnittligt. Däremot var mormor både liten och nedärvde litet, beror lite på vad som slår igenom i nästa generation. Stoet har ju en avkomma e Cortez redan, kanske kan man se hur stor den blev? Så vet man lite mer?

Jag skulle nog sätta temperamentet före storleken när jag valde hingst, särskilt om avkomman ska säljas. Jag skulle tro att en och annan backar när de ser Pentagon-Landlord, särskilt om du sen har en skarp hingst i första ledet också. (säger dock inte att Last Liberty är en sådan).

Last Liberty ger heller inte så stort, om det är storleken man är ute efter. I så fall vore väl t ex Camaro ett bättre val, som typ- och storleksförbättrare. Men det är ju många parametrar man ska få till.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Avkomman e Cortez är 168 hög så hon kan ju ge storlek med rätt hingst. Jag känner också att just Pentagon - Landlord borde kunna bli ganska vasst, så temperamentet är viktigt för mig vid valet av hingst.

Enligt nuvarande ägaren så ska hästen vara snäll och trevlig både i hantering och ridning, men något tjafsig i munnen. Man har kollat upp detta och dragit ut en vargtand. Men den är ju outbildad, hoppad en del men inte tävlad. Jag tycker den ser snäll men pigg ut på de filmer jag hittills sett. :p

ps, nuvarande ägaren har inte säkerhetsväst när hon rider...
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Cortez är en av de hingstar som ger störst, har för mig att hans blup ligger på runt +5. Så att den avkomman blev lite större kan vara mycket hans förtjänst.

Vet du hur den avkomman är i psyket?
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Ok, det har du nog rätt i angående Cortezavkomman. Vet inget om temperamentet på denna men det kan jag ta reda på.

Vad tror ni annars om Callahan på henne? Han ser ju ganska ädel och långbent ut, så typen borde väl passa? Han är 168 hög, hans temperament vet jag inget om alls.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Fannybadh
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 622
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp