Hingstförslag till Pentagon sto

Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Jag puttar igång denna tråden igen, eftersom jag nu köpt den lilla söta hästen! Och till min glädje såg jag att Pentagon är höjd till A, så det var ju kul tycker jag.

Stoet är pigg och vaken att rida, känslig för både skänkel och hand. Hon är hur snäll som helst, inga istadigheter överhuvudtaget så här långt. Hon är bara riden lite grann, plus lite longerad och löshoppad, hon har inte riktigt kommit igång ännu, var ju helt avställd.

Hon är ok i typen tycker jag men såklart för liten, det behövs en hingst som lämnar stora, välhoppande avkommor. Först tyckte jag hon såg lite tät ut fram på korten jag fick på henne, men nu tycker jag hon är ok korrekt, kanske något raka haser.

Jag ska såklart kolla in bruksprovet och se vad som händer där, annars har jag funderat lite på Ludwigs Champion, vad tror ni om det?

Jag vet inte om jag kommer att sälja eller behålla avkomman, men såklart vill jag att avkomman ska vara attraktiv på marknaden. Vilken hingst skulle ni gärna köpa ett föl efter?

Jag är egentligen väldigt förtjust i Niveau, men är lite rädd för att mitt sto är något för kortbent för den hingsten. Dessutom känns det som om en bra hals är viktigt.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Ska avkomman vara attraktiv att sälja tycker jag att du bör använda en hingst som "inte alla andra" använder. Bara min reflektion gällande LC, som jag annars tycker mycket om blodsmässigt!
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Ja jag kan förstå din tanke, han har ju betäckt rätt mycket och känns liksom inte så jättespännande även om han kanske passar stoet i övrigt. Hmm får fundera lite till.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

ska du redan sälja henne? :confused: såg annonsen på hästnet..

ska du betäcka henne så bör du ta en hingst som är högrest och ädel. Och som förbättrar typen.. hon ser lågställd ut på bilden i annonsen. Men fin, jag gillar hennes tecken! :)
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Såg också annonsen, efter ca 5 dagar ska alltså hästen säljas???!!!
Verkar ju seriöst....
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Sälja redan??? Det var snabba vändningar, jag hade behållit stoet och betäckt henne....
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Jag får se lite hur jag gör helt enkelt. Har tagit en funderare fram och tillbaka, antingen blir det försäljning, eller ridning eller betäckning. Har ju fött upp en del unghästar innan och det är ju en del jobb faktiskt, både innan det blir något föl och sen efter att fölet är fött.

Hon är jättemysig, o söt och fin me. Men jag kommer känna mig klumpig på henne, hon är rätt liten. Jag har ingen fotomodellskropp precis, efter två barn.. Jag trodde hon skulle vara grövre i modellen och mer viktbärande, men iof en fördel att hon är lättare.

Jag förstår mycket väl att det inte verkar så jätteseriöst att sälja efter några veckor (inga 5 dagar) men man kan inte ta hänsyn till vad folk tycker och tänker hela tiden. :)

Nä, nu ska vi iväg till ridhuset med den lilla sötnosen, se vad hon tycker om det!
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Men har du köpt henne för att avla på? I annonsen verkar hon ju inte direkt vara varken ridbar eller hållbar? Varför köpa en sådan märr för att avla på?

Hade du inte provridit henne när du köpte henne eller?
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Men hallå, börja inte kasta skit på sassiball nu. Hon kanske bara ville göra en bra affär, det är väl inte olagligt?
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Jag kastar inte skit. Jag undrar verkligen varför hon köpt just det stoet för att avla på. Det är ju en sak om man redan har ett sto med fel och brister, men när man investerar för att köpa ett aveslsto så undrar jag hur man resonerar när den varken verkar vara hållbar eller särskilt ridbar. Vad är det för föl man vill ha?
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Borde ha varit ett "KL" där, sorry! Egentligen var mitt svar riktat till mik.
 
Sv: Hingstförslag till Pentagon sto

Men nu har nog fantasin skenat iväg lite med dig :) Jag har inte köpt henne som avelssto i första hand, absolut inte. I första hand rid och tävlingshäst och i andra hand avelssto. Det är väl inte fel att kombinera båda? Sen tycker jag det är oseriöst att avla på hästar som inte håller för ridning.

Men alla är vi olika!

Hästen skötte sig så himla bra så jag tog bort annonsen, här ska inte skänkas bort en fin tävlingshäst för några 40 000! Någon betäckning blir det nog inte, beror på om jag hinner hålla igång två tävligshästar i sommar. Men det är ju alltid kul att drömma lite om fina hingstar som passar mitt sto :)

Ursäkta om jag retat upp folk, var verkligen inte meningen! (och i ärlighetens namn förstår jag inte varför heller men men..)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Mitt älskade sto har pga skada fått lägga ner sin tävlingskarriär. Hon fick 2019 ett föl e. Action Man Ask och nu är jag så sugen...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Fannybadh
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 804
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 622
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp