Hingstförslag till litet fuxsto...

Sv: Hingstförslag till litet fuxsto...

Om man avlar på hästar som inte ridits och presterat vet man inte om de håller. Jag skulle aldrig använda mig av ett sto som bara stått och glott i en hage hela livet eller som inte hållit för tävling. Jag skulle heller aldrig använda mig av en hingst som inte presterat något. Vill man avla på hållbarhet så är det nog säkrast att använda sig av hästar som visat framfötterna. De behöver inte ha vunnit utan bara gått tävlingar och visat att de klarar av det.

stoet i fråga är ju endast 4 år gammal.. tycker att det hade varit skillnad om hon hade varit 14 år gammal och ej inriden..

till TS: kan tyvärr ej ge dig något hingstförslag då jag ej är jätteinsatt i dressyraveln.. lämnar det åt alla andra! Men lycka till!

Varför vill du avla på henne? Det verkar på din beskrivning av henne att minusen
är liten, mindre än 160 cm och ganska grov och kompakt i modellen. Alldeles för korta framben i förhållande till kroppen. Hon är aningens för känslig i temperamentet, men det jag gillar hos henne är att hon är känslig men cool samtidigt. Bra skritt och bra trav, men galoppen tyvärr ganska tråkig. Gillar inte hennes tendens till underhals och att hon är ganska orolig i munnen. Det som jag vill förbättra mest är ridbarheten...
är fler än plusen.
Är hon visad exteriört?
Vad har mödernet lämnat?
Jag tycker, med din beskrivning av stoet, att du INTE ska betäcka.
Lägg pengarna på inridning istället (har läst i en annan tråd att du ska anlita inridare).

Senast ändrad:

Hej!
Har egentligen inte med denna tråd att göra men jag passar på att ställa en fråga om det här med sänkning till V. Hur många visade avkommor måste dom ha för att få förbli AB?

Ok. Men på hur lång tid gör man bedömningen? Vad är gränsen för antal visade avkommor för att få vara AB? Rent allmänt tänker jag. Vad krävs för att en hingst får förbli AB?

Så här står det i hingstreglementet när det gäller V:

"V (väntehingst) ges för hingst med osäker och/eller till synes medelmåttig förärvning och som
ej kan erhålla fortsatt AB genom tävlingsmeriter. Samma gäller för hingst som utreds p.g.a.
nedsatt fruktsamhet eller misstänkt defektnedärvning. Med osäker och/eller medelmåttig
förärvning menas att hingsten ej uppfyller kraven på index för förlängt AB, A eller Elit enligt
ovan, att indexen eller tävlingsstatistiken är baserade på mindre än 25 avkommor, eller om
tävlingsstatistiken inte tydligt avviker positivt från aktuell åldersgrupps medeltal. V-hingst är
ej berättigad till betäckningslicens och motsvarar EJ-hingst med hänsyn till avkommornas
registreringsbarhet."

Sedan har man i år gjort den här förändringen när det gäller registering av avkommorna:

"ASVHs styrelse har beslutat att avkommor efter V-hingstar födda efter 2009 års
betäckningar ska registreras på gröna papper. Anledningen till detta är att man efter
att ha analyserat utfallet sedan nuvarande system infördes anser att övergången från
AB till V - med konsekvensen att avkommorna får grå papper - är för abrupt. Den
tiden hingsten har V ska framgent ses som en ”vänteperiod”. Hingstägare och
stoägare ska hinna uppmärksamma att hingsten ligger osäkert till med sin förärvning.
Avkommor som producerats under tiden hingsten haft V (2008 och tidigare) kan ej
registreras på gröna papper retroaktivt.
Hingstar med värdebokstav V 2009:
Poet (SWB) 996
Bourbon 947
Cairo (SWB) 869
Alexon D 865
Marwin 942
Uskudar des Malais (SF) 788"

Här har du direkt från hingstreglementet vad som gäller för de olika värdebokstäverna:

6
4.1. Avelsvärdeklasser (efter AVN:s kvalitetsgradering)
Genom individprövning kan hingst erhålla följande avelsvärdeklasser:
B som innebär att hingsten har ett avelsvärde med ett års giltighet baserat på ett godkänt resultat
vid en med bruksprov påbörjad men ännu ej avslutad individprövning.

AB som innebär att hingsten avslutat sin individprövning med antingen ett godkänt
bruksprovsresultat eller med anledning av sina goda tävlingsmeriter. AB har 6 års giltighetstid,
varefter förnyad avelsvärdering äger rum.

EJ som innebär att hingsten avslutat sin individprövning i Sverige eller i utlandet men ej nått ett
resultat som berättigar till AB enligt ASVH Service AB:s kvalitetsgradering exteriört, veterinärt
(se bilaga 3) eller prestationsmässigt vare sig i bruksprov eller efter tävlingsmeritering. Sådan
hingst är tillåten att användas i svensk varmblodsavel och ge registreringsbar avkomma i
grundstambok avdelning IV, under förutsättning att betäckningsbevis löses för hingsten. Sådan
avkomma har begränsad möjlighet till deltagande i av ASVH Service AB, ASVH eller dess
medlemsorganisationer anordnade aktiviteter.

Kass tilldelas hingst som ej uppfyller kraven enligt SJV:s och Djurskyddsmyndighetens
föreskrifter om djurskyddskrav vid avelsarbete DFS 2004:22 samt SJVFS 2008:26, genom att
hingsten har defekt eller är bärare av anlag för defekt med ärftlig bakgrund, har exteriör svaghet
som kan vara av djurskyddsmässig betydelse eller som av smittskyddsskäl ej kan tillåtas för avel.
Sådan hingst får ej användas i svensk avel och kan efter fastställd avelsvärdeklass Kass ej ge
registreringsbar avkomma. I vissa fall kan misstänkt hingst avkommeprövas eller DNA-testas för
att bevisa frihet från genetiskt betingad defekt.

INT (interimistiskt berättigad till betäckningslicens) kan tilldelas hingst som importerats efter
ordinarie avelsvärderingstillfälle om den skulle vara berättigad till avelsvärdeklass B eller AB.
Denna avelsvärdeklass har giltighet fram till nästa officiella avelsvärderingstillfälle.

I samband med att hingst tilldelas B, AB, EJ eller INT ska en skriftlig beskrivning av hingstens
exteriör- och prestationsegenskaper göras av AVN och införas i avelsvärderingsbeviset. För
hingstar som genomfört bruksprov arrangerat av erkänd stamboksorganisation gäller att den
senaste exteriöra beskrivningen från hingstens bruksprov eller avelsvärdering ska tillställas
ASVH. Om hingsten ej besiktigats exteriört tidigare ska en skriftlig beskrivning av hingstens
exteriör göras av ASVH:s avelsvärderingsnämnd på motsvarande sätt som för hingstar som
genomför ASVH:s bruksprov. För sådan besiktning i utlandet ska spermaimportör/ägare
kontakta ASVH. Besiktningen genomförs på spermaimportörens/ägarens bekostnad.

Om hingst tilldelas EJ eller Kass ska en skriftlig motivering härtill ges av AVN.
Hingst som erhåller avelsvärdeklass B, AB eller INT stambokförs av ASVH Service AB i
Riksstambok, avdelningen för hingstar berättigade till betäckningslicens. AVN ger för dessa
hingstar enligt sin bedömning en skriftlig anvisning om lämpligaste användning av respektive
hingst. Hingst som ej påbörjat individprövning inom landet eller i av ASVH Service AB erkänd
7
stamboksorganisation i utlandet kan ej avelsvärderas och kan följaktligen ej ge avkomma som är
registreringsbar i ASVH Service AB:s Grundstambok.

Varför vill du avla på henne? Det verkar på din beskrivning av henne att minusen
är fler än plusen.
Är hon visad exteriört?
Vad har mödernet lämnat?
Jag tycker, med din beskrivning av stoet, att du INTE ska betäcka.
Lägg pengarna på inridning istället (har läst i en annan tråd att du ska anlita inridare).

Ja, visst du har en poäng. (eller många) Hon är ju inte visad, hon är en import. Kan man ändå få en utomstående bedömning på sin häst någonstans? Mödernet är okänt, d v s stammen är känd, men jag känner inte till prestationer i släkten. De är inte statspremieston...vilket ju också är ett minus antar jag...

Hon ska ridas in, var lugn för det. Och jag har ju egentligen inga andra skäl än rent sentimentala (jag gillar min häst) att fundera över en betäckning! Men hur många här har egentligen toppstammade ston att avla på, och hur många avlar för generationer, d v s med ett långsiktigt avelsarbete där man känner stostammen sedan decennier och vet vad man har...

Intressant debatt i alla fall, värt att diskutera!

Berätta gärna varför ni avlar, ni som frågar! Berätta om era ston och deras meriter!

jag har betäckt ett sto som inte heller var inriden. Eller jo hon var riden ett par gånger och löshoppad.

Hon fick en kanonfin avkomma som nu är 2 år. Efter hennes mammaledighet så "red vi in" henne på nytt. Trots att hon gått på lösdrift i 1.5 år och inte hanterats mer än vid verkning och sånt så var det i princip bara att lägga på sadeln och rida. Sen red vi igång henne och efter ett par månader startade hon 090 och 100 hoppning. Nu är hon hos en extremt lovande och duktig flt ryttare och skall utbildas och tävlas innan hon kommer tillbaka till avelsboxen.

Skälet till att jag betäckte henne var att jag ville se om mitt "potentiella" framtida avelsto öht var fertil och fungerade som mamma. Och det gjorde hon ju. Dräktig på en seminering, okomplicerad fölning och extremt cool mamma, därtill är hennes avkomma bättre än henne exteriört och verkar ha samma goda arbetsvilja och temperament som hon. Jag valde ut henne pga hennes mycket bra möderne och självklart en bra fadershingst - och sen höll jag tummarna (och gör fortfarande) att hon är den kvalitetshäst som jag hoppas på och kan ge sporten fina avkommor.

Ursäkte att jag inte kommer med något kreativs hingstförslag - men jag återkommer i ämnet...

Jag hoppas att någon vill förbarma sig och resonera lite om hingstförslag till mitt lilla sto. Det är tankar som kommer och går, men blir det något så blir det nästa vår. Meningen med att betäcka är sentimentala (bl a), och för att jag vill ha en bättre häst än mitt sto. Hon är f 2005 men inte inriden p g a olika anledningar, fråga om det är viktigt men orkar inte dra hela historien nu...

Hennes stam är e Wolkentanz u Werena ue Wanderbursch II. Hon är liten, mindre än 160 cm och ganska grov och kompakt i modellen. Alldeles för korta framben i förhållande till kroppen, men annars en modell som jag gillar. Hon är aningens för känslig i temperamentet, men det jag gillar hos henne är att hon är känslig men cool samtidigt. Bra skritt och bra trav, men galoppen tyvärr ganska tråkig. Det som är bra är hennes balans och bakbensarbete. Bifogar bild på henne, men har ingen bra exteriörbild. Tycker också om hennes utstrålning och resning. Gillar inte hennes tendens till underhals och att hon är ganska orolig i munnen.

Jag vill ha en avkomma som är större, lite lugnare och med längre ben och bra galopp. Det som jag vill förbättra mest är ridbarheten, så en hingst med bra temperament som nedärver detta! Är själv förtjust i Don Primero avkommor, men kan inte för min värld föreställa mig om han passar mitt sto då han också är ganska liten och grov själv? Drömmer jag?:o

Hjälp emottages tacksamt!

Jag hade gärna sett stammen på en gång, men om jag tittar på det lilla jag hittar så är det flera namn ganska nära i stammen som klingar väl i mina öron, om jag var du så hade jag försökt spåna mer om mödernet. Det kasnke inte ä så illa även om det inte är stadspremieston.
Wolkentanz är e. Weltmeyer och det är ju ett namn vi känner till ganska väl.
One of the successful sons of the legendary sire Weltmeyer is the chestnut stallion Wolkentanz. He became Champion Stallion at the Verden licensing in 1993. One year later in 1994 he won the three-year-old stallions classification at the Federal Championships of German Riding Horses, and was runner-up in the stallion performance test.. mer kan man läsa här: http://www.superiorequinesires.com/stallions/wolkentanz.htm
Hittade Wolkentanz helbror här:
http://www.superiorequinesires.com/stallions/wolkentanz_ii.htm
Wolkentanz morfarsfar heter Lugano I och hans far Der Löwe xx och det är ju trevligt.
W IIs film känns kanske mer övertygande, men det låter ju fint när man läser om det..

Wanderburch tycker jag ser himla trevlig ut http://www.superiorequinesires.com/stallions/wanderbursch_ii.htm
Wendekreis låter trevligt i mina öron och Ferdinand..

Vet du.. det är kanske inte så illa, det kan ju finnas bättre gener i din häst än i en del andra ston. Men en ädel långbent välstammad hingst med bra galopp, kanske en som nedärver lite storlek så borde det inte vara ett så dåligt bud att avla på henne?
Lycka till vad du än väljer!
/U

Bocelli är kanske inte den ädlaste hingsten men jag tror att det kan vara ett bra bud, han har visat att han nedärver bra på så himla mycket, stammen är himla trevlig. Han fungerar bra på tävling samtidigt att han fungerar som avelshingst vilket borde betyda att temperamentet inte är allt för illa..
/U

Eller.. Om du vill vara lite modig och ta en ny hingst så ser alla Daminoavkommor jag sett fantastiska ut, som om de är stöpta i samma form. Jag har gissat rätt på alla föl e. honom så här långt. ;)
/U

Fast jag undrar om Bocelli är en typförbättrare som dessutom ger storlek.

Jag hade nog kunnat tänka mig tex Figaro R, som brular ge litet storlek till sina ungar, dessutom så inbillar jag mig att Florestanblodet kan fungera fint på den stammen. Eller kanske Fidertanz, vi har en liten fuxflicka på gården efter just Fidertanz som tror mycket /TYVÄRR inte min/

Ja, visst du har en poäng. (eller många) Hon är ju inte visad, hon är en import. Kan man ändå få en utomstående bedömning på sin häst någonstans? Mödernet är okänt, d v s stammen är känd, men jag känner inte till prestationer i släkten. De är inte statspremieston...vilket ju också är ett minus antar jag...

Hon ska ridas in, var lugn för det. Och jag har ju egentligen inga andra skäl än rent sentimentala (jag gillar min häst) att fundera över en betäckning! Men hur många här har egentligen toppstammade ston att avla på, och hur många avlar för generationer, d v s med ett långsiktigt avelsarbete där man känner stostammen sedan decennier och vet vad man har...

Intressant debatt i alla fall, värt att diskutera!

Berätta gärna varför ni avlar, ni som frågar! Berätta om era ston och deras meriter!

Om jag förstår det rätt så handlar det om att du vill ta ett föl nu och samtidigt rida in och utbilda henne och se vad hon går för med tiden. Det är ju så många av oss gör fast då handlar det om 3-års ston. Det är skillnad om man köper ett sto endast för avel, som varje år förhoppningsvis ska producera ett föl, då kan jag personligen önska att stoet antinget har kanonstam eller egna meriter.
Stoet jag har valt att betäcka i år vet jag än så länge inte mycket om hur hon är att rida men jag vet vem som ridit in henne och han har sagt att det är ett fint avelssto jag har köpt. Svensk stam, många elit i stammen, bland annat far, mor och mormor (mormor var visst elmia-etta stod det i senaste Ridsport), så jag satsar på att detta också blir elit ;). Avkommor ser så vitt jag vet väldigt lovande ut.
2007 betäckte jag ett sto som kanske inte är lika självklart att hon ska vara i avel om man inte har träffat henne. Stammen imponerar inte, far A-premierad, mor B (berättigad till A) och mormor B (berättigad till A). Nu ska hon förhoppningsvis även i framtiden vara frisk och sund och få lite tävlingsmeriter innan det blir fler föl.
/U

Fast jag undrar om Bocelli är en typförbättrare som dessutom ger storlek.

Jag hade nog kunnat tänka mig tex Figaro R, som brular ge litet storlek till sina ungar, dessutom så inbillar jag mig att Florestanblodet kan fungera fint på den stammen. Eller kanske Fidertanz, vi har en liten fuxflicka på gården efter just Fidertanz som tror mycket /TYVÄRR inte min/

Bocelli har ett typ-blup på 120 så det är väl ok, men jag tror absolut inte att han förädlar, men det kan ju bli trevlig typ ändå. Mankhöjd ligger han p å+2,4.
Benen är väl svagheten enligt blup.
Figaro R tänkte jag också på, jag har sett många riktigt fina på bild och en och annan riktigt grov. Stammen är kanon. Tror inte man ska räkna med att han levererar längst ben. Hade honom som eventuell kandidat till mitt kortbenta sto, men Zuidenwind som top-kandidat och Gränsbo tyckte att det verkade vara en trevlig kombination. Har sett ett par hollänska Zuidenwindavkommor och kommer det en sådan så blir jag galet glad:love:. Kunde säkert vara spännande med den hingsten på TS sto, stammen är ju kanon.. Svårt med nya hingstar, men spännande. .
/U

Förresten, jag håller med om Florestan, han verkar ju lämna sympatiska ättlingar överlag. Snygga, trevliga, ridbara (även för hobbyryttaren ;)) och rörliga.. som dessutom brukar kunna hoppa hyfsat. Vilken är linjens svaghet?
/U

Jag tror man ska akta sig lite för Fidertanz (och F-blod i allmänhet) till ett mindre sto om man vill ha upp storleken. Enligt importören lämnar han inte storlek, eller rättare sagt, han "förstorar" inte.
Har själv betäckt mitt relativt stora sto (173 cm) med honom i år.
Don Primero-ungen hon fick förra året blir minst runt 175.
Ungen hon fick i år e. Florencio I blir troligen inte riktigt lika stor, men över 170 tror jag iaf.
På denna märr "vågar" jag ta dessa hingstar då hon hittills har visat sig lämna stort med i princip vad som helst :D.

*kl*

Tack för alla förslag! Jätteroligt att läsa era tankar!

Jag har själv varit inne lite på Florestanblod, här hemma går det omkring en jättefin långbent tjej e Farewell III. Mamman har dock lämnat många fina avkommor och har ett stort fullblodsinslag (Koncerz), så jag är osäker på hur mycket hingsten har bidragit med. Men det är nog stoets största avkomma om man ser till mkh, faktiskt.

Mitt lilla sto har inte så mycket känt på mödernet, linjen tar "slut" efter några generationer, men uppfödaren har valt hingstar med omsorg verkar det som. Sender är en som återkommer bl a. Sitter på jobbet nu så jag har inte hela stammen framför mig, men Duden och Spionin kommer jag ihåg. En anledning som jag inte nämnt att betäcka detta sto är att det finns en helsyster f 99 som går som avelssto i Finland, och hon har lämnat flera fina avkommor. B la en som är inriden nu e Don Vino, en hingst jag inte alls känner till. Den är inte stor, men lite större än mamman, och mer i uppförsbacke och lite ädlare.

Damino f ö, jisses vilken snygging! Men är lite orolig för Amiralinslaget som både verkar kunna ge små avkommor och lite känsliga (tror jag?). Bocelli vet jag så lite om, men han borde ha några avkommor nu som är inridna?

Roosevelt, en annan linje, han verkar också ge stora avkommor, någon som vet något om honom och hans kvaliteter?

Jag tror man ska akta sig lite för Fidertanz (och F-blod i allmänhet) till ett mindre sto om man vill ha upp storleken. Enligt importören lämnar han inte storlek, eller rättare sagt, han "förstorar" inte.
Har själv betäckt mitt relativt stora sto (173 cm) med honom i år.
Don Primero-ungen hon fick förra året blir minst runt 175.
Ungen hon fick i år e. Florencio I blir troligen inte riktigt lika stor, men över 170 tror jag iaf.
På denna märr "vågar" jag ta dessa hingstar då hon hittills har visat sig lämna stort med i princip vad som helst :D.

Intressant med storleken, även om det ofta inte äe en nackdel att det inte blir större. Figaro verkar dock ofta ge större.
Det är ju absolut en liten säkerhet när man känner sina ston väl i vad de förväntas leverera. Ser fram emot att komma dit! :)
/U

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 974
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 670
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka