Hingstföl

CosmicQueen

Trådstartare
Ni som har eller har haft hingstföl, hur har ni löst det med dom efter avvänjningen?
Har ni haft dom hemma, med vilka hästar isf eller har ni skickat iväg på typ lösdrift?
Berätta hur ni gjort...

Sv: Hingstföl

Hej! Jag har alltid haft mina föl hemma. Först har dom fått gå med mamman och några andra i samma hage. Sedan har jag tagit bort mamman och fölet har fått gå kvar med resten av flocken.

Mitt sista föl var ju en hingst så han fick gå med mina valacker.
Börjar din bli hingstig nu?
Jag kastrerade ju för snart 2 veckor sedan så i sommar kan han gå med stona också. :)

jag har nog köpt en fölbok av dig på tradera =) lite kul. Meninslöst inlägg?

Ja, han kommer ant att få bli valack nu i vår.
Ingen möjlighet att ha honom hemma som hingst. Så jag skickade iväg honom till ett stuteri där han går med ett annat hingstföl. Fungerar dock inte alls då Troll är dum mot honom, så nu går dom i varsin hage. :(

Våran gick med stoet hos en uppfödare när det var dax för avvänjning och fick gå kvar medan vi flyttade stoet till ett annat stall. Där fick han gå i en fölflock tills nu när han är 10 månader, då flyttade han och en kompis till en lösdrift för unghingstar och där blir han tills han blir såld. :)

Min lille hingstunge har ju ingen mamma, så nån avvänjning blev det ju aldrig tal på.
Han går ihop med mina andra hästar hemma, är 7 mån nu och inte intresserad av stona än. Hade tänkt att skicka honom på hingstbete till sommaren, men av nån outgrundlig anledning så har jag inte lagt så mycket fundering på hur det ska gå fram tills dess. :crazy: :o Jag har 3 ston...och dem kan han ju knappast gå med fram till sommaren. Kommer ev. att sälja honom innan dess, annars får jag väl försöka att hitta nån jämnårig kompis eller åtminstone en äldre valack som han kan gå med fram tills hingstbetet. :smirk:

Vad synd att Troll inte kunde gå med sin kompis, det var ju en bra lösning annars!

I torsdags flyttades stoet till grannstallet. Lillhingsten får vara kvar hemma med det andra stoet och fölet till 1 mars då han ska till unghingstflock. Där får han stanna till hösten 2006 eller längre. Jag tar hem honom när han kastrerats.
Det är en islandshäst född 12 maj 2004.

jag har gjort både och haft en unge iväg och haft 2 st hemma men vid olika tillfällen, födda olika år,

det är för och nackdelar med allt, men jag gillar att ha dem hemma trots att det inte blir samma flockbus som om de skulle gå med ett gäng jämnåriga.

men att vara 8 mån och gå själv är kanske inte det idealiska,

finns det nån möjlighet för dig att ha han hemma med de andra eller att du själv tar emot en kompis?

Kan ju passa på att varna alla med hingstungar. Min lillkille var knappt sju månader när han betäckte sin mamma , uäh. Vi trodde först att han typ lekte men sen såg vi att han fick till det på riktigt. Jag fick panik och ringde Skara direkt. De trodde väl att jag var dum i kolan för enligt dem så var det omöjligt att något kunde ha hänt. Han skulle nämligen inte vara könsmogen före ett års ålder. Så jag lät det vara men hade hela tiden en gnagande olustkänsla i mig så efter ett par månader bestämde jag tid för ultraljud och skyllde på att hon nog hade blivit tjuvbetäckt. Jojomän ett tremånader gammalt stoföl låg därinne. Gissa om de fick långa ansikten när jag talade om för dem att det var jag som hade ringt tidigare... Kan tillägga att jag faktiskt gjorde en abort på tanten. Tyckte inte att det kändes bara även om det kunde blivit det enligt vet. Så så kan det gå.. Är det någon annan som varit med om liknande eller var min lillkille ett mirakel. (enl. vet var han det).

Jag har det bra för jag har mina ston hemma i en hage och så har jag min valack med unghingstar i en annan. Så när mitt lilla hingstföl växer ifrån mamma flyttar han tio meter... :D

Finns 3 ston och 2 valacker här i stallet. Men dom vill ej ha Troll med valackerna, TYVÄRR. Jag har frågat flera ggr, men det är nej, så då blev jag ju tvungen att flytta honom.
Kan ej ta hit någon fler häst som sällskap, det är fullt i stallet.
Sedan har vi så dåliga staket och ström här, så det är inte lämpligt för hingstar som börjar bli könsmogna heller. :crazy:

Är mkt väl medveten om att det inte är idelaiskt att gå själv för en fölunge. Jag är helt emot det själv. Men tyvärr kan jag inte lösa problem över en natt, så nu får han gå själv tills jag kommit på en lösning som passar alla...
Detta kom ju så plötsligt, fick veta det igår lixom.

patty skrev:
Kan ju passa på att varna alla med hingstungar. Min lillkille var knappt sju månader när han betäckte sin mamma , uäh. Vi trodde först att han typ lekte men sen såg vi att han fick till det på riktigt. Jag fick panik och ringde Skara direkt. De trodde väl att jag var dum i kolan för enligt dem så var det omöjligt att något kunde ha hänt. Han skulle nämligen inte vara könsmogen före ett års ålder. Så jag lät det vara men hade hela tiden en gnagande olustkänsla i mig så efter ett par månader bestämde jag tid för ultraljud och skyllde på att hon nog hade blivit tjuvbetäckt. Jojomän ett tremånader gammalt stoföl låg därinne. Gissa om de fick långa ansikten när jag talade om för dem att det var jag som hade ringt tidigare... Kan tillägga att jag faktiskt gjorde en abort på tanten. Tyckte inte att det kändes bara även om det kunde blivit det enligt vet. Så så kan det gå.. Är det någon annan som varit med om liknande eller var min lillkille ett mirakel. (enl. vet var han det).

8-månaders ponnyhingst (connemara) betäckte iaf sin mamma, som sprutades för abort. Men din lilla var nog ovanligt het på gröten. Men när de är uppemot året är det ju inte ivanligt att de lyckas göra föl.

De hingstungar jag har varit med om (inte mina men där jag jobbade) fick gå med mamma och resten av flocken (blandad) tills de var ett halvår ungefär. Då avvandes de genom att mammorna sattes i en annan flock. När det var klart (alla hästarna kvar på samma gård hela tiden) så hamnade unghingstarna i valackflock. Vissa år blev det flera hingstungar så då hade de varandra och valackerna, vissa år blev det bara en hingstunge och då hade den bara valacker i olika åldrar.

Betet tillbringades med jämnåriga hingstar och med valacker i blandade åldrar och de kastrerades lite olika, en del på våren som åringar, en del på hösten, berodde helt på hur hingstiga de var (om det inte var avelsmaterial, då åkte de på hingstlösdrift några år).

De valacker som inte var betäckningsbenägna när de var kastrerade hamnade i blandad flock igen sen. Sällan några problem.

Minns dock en hingstunge som var det snällaste man kunde tänka sig. Totalt ohingstig. Tills han FYRA MÅNADER gammal var med mamma på premiering & stamboksföring, och mitt under mammas ridprov trillade poletten ner att han var HINGST. Jag såg inte mycket av mammans ridprov då jag slogs med unghingsten som gick på bakbenen och skreeeeek :smirk: Han kastrerades sju månader gammal, punkt slut, och blev en trevlig valack. Det jämngamla hingstfölet kastrerades på hösten som ettåring utan att ha en aning om att han hade några kulor ens.. Så det kan slå så olika.

/Alexandra - som om hon fått hingstföl och inte stoföl 2003 hade låtit det gå med mamma och valack till 6 månader då mamma åkt hem och den fått gå med valacken (mycket trevlig unghästuppfostrare och utmärkt lekfarbror) tills våren. Sen om det höll sig på mattan med valacken gå på bete med valacken och sen kastrerats på hösten som ettåring, och om det blirvit för kaxigt med bara valacken på våren fått flytta hemifrån till lösdrift med både jämngamla och äldre hingstar för att lära sig veta hut, kastrerats på hösten som ettåring och sen tagits hem till valacken igen. Hade fått låna sällskap till valacken under tiden eller skicka bort honom med.

Jag är GLAD det blev ett sto, och hade beställt det också, så =)

2003 fick jag första hingstfölet. Han fick gå med de dräktiga stona tills han var 9 mån då han åkte iväg till lösdrift med annan hingst. Nu är han åter hemma igen och går med valack. Förra årets hingstungar gick med mammorna tills de var 6 mån sedan så fick de gå tillsammans med de andra fölen som vandes av samtidigt tills dess att de hämtades av sina nya ägare vid 7 mån ålder. I år har jag bara beställt stoföl. 6 st hade jag tänkt mig :D

*lånar knapp*

Ojdå ... Vilka historier... Hmm ...
Å min snälla hingståring som nu e 8 månader går tillsammans med hela flocken med sin kompis (åxå hingst) på 9 månader...
Nu är båda mammorna obetäckta men annars går de med en 7årig valack och ett 4årigt betäckt sto... De har vad jag vet INTE kommit underfund med några "hingstfasoner"... Men som ni säger de e väl bara en tidsfråga snart...
Men men MITT sto ska ju lånas ut å betäckas igen så hon försvinner "automatiskt" snart...

Jag har mitt hingstföl hemma med avelshingsten. Det fungerar kanon, de leker och den äldre uppfostrar hingstungen på ett bra sätt.

Har två stall med ca 500m/1km avstånd. Det ena har jag mina egna hästari och i det andra inhyrningar. Så när det var dags för avvänjning flyttade jag först både sto och föl till "inhyrningsstallet" där det finns en lösdrift, så fick de gå där nån vecka innan fölisens nya kompis kom då fick mamma flytta hem igen. Så nu går han med en (än så länge hoppas det snart kommer fler) jämngammal hingstkompis.

Vi hade tur förra året och fick två hingstföl som kan kampera tillsammans. Tidigare har vi mest fått stoföl och så en hingst då och då. 2002 köpte jag ett welshföl som sällskap till ett halvblodsföl och de hade mycket roligt tillsammans. Ponnyn fick även tjänstgöra som sällskap till 2003 års hingstunge och nu är han "mentor" för en 2-åring och två 1-åringar. De två äldsta är kastrerade och alla fyra går än så länge med stona, men ska snart delas på.
I sommar kommer de att gå tillsammans med en flock kor/kalvar och det brukar de trivas bra med. Korna blir deras trygghet och de kan villa lugnt mitt i skocken.

Mitt råd är att du köper/lånar ett annat hingstföl, för även om du kastrerar honom, så har han ett stort lekbehov. Våra grabbar är igång hela dagarna. De biter, brottas och springer oavbrutet, även valackerna. Faktum är att även stofölen leker en hel del än så länge, men inte alls på samma sätt.
Det man bör tänka på om man skaffar ett ponnyföl som sällskap är att man väljer ett som tål att gå på bete med ett halvblodsföl. I övrigt har storleken ingen betydelse.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 193
Senast: MML
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 256
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama