Sv: Hingstföl
patty skrev:
Kan ju passa på att varna alla med hingstungar. Min lillkille var knappt sju månader när han betäckte sin mamma , uäh. Vi trodde först att han typ lekte men sen såg vi att han fick till det på riktigt. Jag fick panik och ringde Skara direkt. De trodde väl att jag var dum i kolan för enligt dem så var det omöjligt att något kunde ha hänt. Han skulle nämligen inte vara könsmogen före ett års ålder. Så jag lät det vara men hade hela tiden en gnagande olustkänsla i mig så efter ett par månader bestämde jag tid för ultraljud och skyllde på att hon nog hade blivit tjuvbetäckt. Jojomän ett tremånader gammalt stoföl låg därinne. Gissa om de fick långa ansikten när jag talade om för dem att det var jag som hade ringt tidigare... Kan tillägga att jag faktiskt gjorde en abort på tanten. Tyckte inte att det kändes bara även om det kunde blivit det enligt vet. Så så kan det gå.. Är det någon annan som varit med om liknande eller var min lillkille ett mirakel. (enl. vet var han det).
8-månaders ponnyhingst (connemara) betäckte iaf sin mamma, som sprutades för abort. Men din lilla var nog ovanligt het på gröten. Men när de är uppemot året är det ju inte ivanligt att de lyckas göra föl.
De hingstungar jag har varit med om (inte mina men där jag jobbade) fick gå med mamma och resten av flocken (blandad) tills de var ett halvår ungefär. Då avvandes de genom att mammorna sattes i en annan flock. När det var klart (alla hästarna kvar på samma gård hela tiden) så hamnade unghingstarna i valackflock. Vissa år blev det flera hingstungar så då hade de varandra och valackerna, vissa år blev det bara en hingstunge och då hade den bara valacker i olika åldrar.
Betet tillbringades med jämnåriga hingstar och med valacker i blandade åldrar och de kastrerades lite olika, en del på våren som åringar, en del på hösten, berodde helt på hur hingstiga de var (om det inte var avelsmaterial, då åkte de på hingstlösdrift några år).
De valacker som inte var betäckningsbenägna när de var kastrerade hamnade i blandad flock igen sen. Sällan några problem.
Minns dock en hingstunge som var det snällaste man kunde tänka sig. Totalt ohingstig. Tills han FYRA MÅNADER gammal var med mamma på premiering & stamboksföring, och mitt under mammas ridprov trillade poletten ner att han var HINGST. Jag såg inte mycket av mammans ridprov då jag slogs med unghingsten som gick på bakbenen och skreeeeek :smirk: Han kastrerades sju månader gammal, punkt slut, och blev en trevlig valack. Det jämngamla hingstfölet kastrerades på hösten som ettåring utan att ha en aning om att han hade några kulor ens.. Så det kan slå så olika.
/Alexandra - som om hon fått hingstföl och inte stoföl 2003 hade låtit det gå med mamma och valack till 6 månader då mamma åkt hem och den fått gå med valacken (mycket trevlig unghästuppfostrare och utmärkt lekfarbror) tills våren. Sen om det höll sig på mattan med valacken gå på bete med valacken och sen kastrerats på hösten som ettåring, och om det blirvit för kaxigt med bara valacken på våren fått flytta hemifrån till lösdrift med både jämngamla och äldre hingstar för att lära sig veta hut, kastrerats på hösten som ettåring och sen tagits hem till valacken igen. Hade fått låna sällskap till valacken under tiden eller skicka bort honom med.
Jag är GLAD det blev ett sto, och hade beställt det också, så =)