Hingstföl betäcker mamma?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstföl betäcker mamma?

Vad är för fel på vildhästar?
känner en som har ett sto som var vildhäst från början... kan inte se något fel med det stoet, hon är fullt lika utvecklad som andra hästar... hennes hingst föl har inte försökt att betäcka henne heller

Senast ändrad av en moderator:

en hingst som är 2 månader är inte könsmogen...

det finns inga vildhästar! De som räknas som vilda idag har varit domesticerade och därav är deras utveckling precis som alla andra tama hästar!
när man pratar om verkligt vilda hästar så pratar man om innan de blev domesticerade.

kl
Det har ar kanske lite OT men betacker verkligen hingstar sina mammor?

Jag vet en hingst som gick i flock med ett sto samt deras tva dottrar, han rorde aldrig ungstona, utan det var enbart "frugan" han var intresserad av - tills hon fick tas bort, da fick de sara pa pappan och dottrarna eftersom han plotsligt sag pa dem med nya ogon.

Jag skulle trott att detta funkar tvartom, att en unghingst inte betacker sin egen mor, savida hon inte ar enda stoet i hagen forstas, men detta ar alltsa inte sant?

For att knyta ater till vildhastar eller hastar som lever vilda i flock: Unghingstarna maste da jagas bort vid en viss alder for att inte borja betacka sina mammor, men detta sker val anda inte fore 6-8 man? Naturen maste ju ha tankt pa detta problem med inavel.

Nä, än är jag inte det minsta orolig, men det är enligt mina erfarenheter ganska tidigt att visa intresse för brunstiga ston. Att han dessutom ser tidigt utvecklad ut gör ju att jag inte kommer att ha honom gå tillsammans med icke dräktiga ston särskilt länge.

Men jag vet en numera vallack som blev pappa vid 17-18 månaders ålder, dock inte med sin egen mor men väl ett annat sto som hade gått i samma hage. Min tränare fick ett nytt föl med hjälp av ett annat hingst föl som var 4 månader, de flesta stod nog väldigt frågande till det som inträffade. Veterinären förklarade, trots avsaknaden av testiklar som kommit ner, kan det unga hingst fölet producera mindre mängder sperma trots att kulorna ännu ej kommit på plats. Får den då in en femetta, så är saken klar sas. Den här lyckades träffa mitt i prick när det var nödvändigt. Men det är väl inte så vanligt, men händer.

Hingsten i en vildhästflock ser till att hålla stona dräktiga. Då sker inte inavel så ofta...men det händer. Dom har ingen koll på släktskapet så tillvida utan en hingst reagerar på ett brunstigt sto. Driver undan alla som kan tänkas hota hans status som betäckare. Inte ovanligt att föl råkar illa ut heller i det vilda. Det är inget drömliv direkt...utan starkt romantiserat av oss människor.

Ok, jag forstar. Men hur forklarar man att min bekants hingst aldrig betackte sina dottrar utan bara mamma? Flickorna hann ju anda bli 2-3 ar innan mamman gick bort och de delades. De maste ju ha hunnit haft nan liten brunst innan dess?

Det kan jag inte svara på. Det motsatta har jag dock sett en del resultat av...

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
952
Senast: Ramona
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka