Hingsten Troll???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malin31
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 263
M

malin31

Jag är ute och letar häst och har gjort det ganska länge nu. På söndag ska jag titta på en häst e) Troll
Är det någon som vet något om honom och hans avkommor? Eller som har en avkomma?
Vore kul att höra lite om deras temperament, prestationer osv...
Tack på förhand!

Sv: Hingsten Troll???

Jag minns bara att han tävlades en del i fälttävlan, tyvärr minns jag inte hur högt eller med vem i sadeln.

Tror även att han fick en avkomma, Simsalabim, en skäckhingst som använts en del i aveln. Kanske ngn vet med vilket resultat.

hej!
vi har ett sto e.Troll i vårat stall, hon är ca 158 cm, brun... hon är endast tävlad l:c dressyr...
hon har ordinära gångarter,hoppar ok men inget mer.och har ett j-vla humör, attackerar andra hästar trots att dom typ är 10m från varann, ser ganska knepig ut och tjurar lätt ihop, ingen häst jag skulle vilja ha, kommer inte ihåg vad det var på mammans sida, så den du ska kolla på kanske är helt annorlunda;)

jag tror simsalabim är tävlad upp till 130cm(inte helt säker):angel:

Troll tävlades i hoppning i lätta klasser.
Hans mamma Indra var ett gott avelssto som lämnade flera goda avkommor;
Tarantella e Ceylon msv hoppning och har själv lämnat avkommor på samma nivå.
Tariff e Magini msv dressyr
Taquinne e Mowgli msv hoppning

Terra Nova e Amiral ej tävlad men lämnade tidigare godkände hingsten Brisbane

Pappa Falstaff hade två helbröder som var godkända hingstar, Bordeaux och Bonaparte, som gick msv respektive svår hoppning.

Morfar Idealist lämnade ett par svårklasshoppare samt den till Schweiz exporterade remonten Wukari som var med i OS i fälttävlan.

Mormorsfar Drabant var en av den tidens största stjärnor och lämnade avkommor i svår dressyr, hoppning och fälttävlan.

Vet faktiskt inte;)

Hittar bara starter upp till 1.30 i hingstkatalogen.

Jag hittar också att dottern Tinette ue Marocco är placerad i msv hoppning.

Haha, Görel du är ju som ett levande uppslagsverk nu när jag läst en hel del trådar du är med i. WoW!:bow:

kl* Har ägt en helsyster till Troll för ett antal år sedan, sto med enorm utstrålning och riktigt bra gång med mkt power i knä/hasarbete. Tyvärr avlivad redan i "medelåldern" pga skada -hade annars gått till avelsboxen.
Nin

Jag red många år på ridskolan där han stod (Ekelund) och red flera av hans avkommor, bla Simsalabim och alla var lugna och stabila hästar. De flesta var visserligen ridskolehästar, men de har en häst nu till salu e Troll som är startklar LA dressyr. Hade min tant inte varit för gammal hade hon varit betäckt med både Troll och Simsalabim för jag tycker att de är underbara hästar. Simsalabim är placerad i MSV hoppning.

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer!

Just nu kan jag inte lista ut vem du är, då får pm:a för att stilla min nyfikenhet;)

Hade min häst på samma gård på Ekerö som Simsalabim stog ett tag. Han va en jättetrevlig häst, fin utstrålning och snäll/bra psyke.

Hur gick det med stoet efter Troll?

Jag hade ett sto e.Troll på foder i 10 månader 1996. Kan det vara detta sto du tittat på? Hon är född 1989 och heter Karisma. Det är ett fuxsto med skjuten stjärn eller ngt liknande i huvudet. Numer är hon t-märkt men det var hon inte då jag hade henne. Hon var bara ca 156 cm hög men liknade Troll i kroppsbyggnaden för övrigt. Detta sto var oxå lite tjurig både mot människor och hästar. Hon högg min medryttare och stallägaren (i huvudet) men aldrig mig. I stallet kunde hon inte stå still om hon var själv inne men det gick bra om det fanns ngn annan häst inne. Karisma hade ordinära gångarter men var ganska duktig på att hoppa. Det var alltså mer en hopphäst än en dressyrhäst då hon var så spänd i dressyren. Jag ville ha en dressyrinriktad häst så jag lämnade tillbaka henne sedan. Hon hade en knäledsinflammation under den tid jag hade henne, men blev bra.

Jag tyckte inte att hon var svårriden men det var svårt att ha medryttare eftersom den första blev rädd för henne coh den andra inte klarade av att rida ut på henne för då bara vände hon och sprang hem. Karisma var ue.Marocco och fick ett föl som 4-åring e.Dragon. Tror inte att hon är tävlad något speciellt.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 976
Senast: Kajsalisa
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 076
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025