Hingsten Legat

Sv: Hingsten Legat

Legat var en dansk hingst som var i Sve i några år. Han gav ett sto efter sig vid namn Merci, hon är mamma till hingsten Manitu N som i sin tur lämnat hingsten Røgild`s Kidogo.

Min hästs mamma är e. Legat-Gulliver. Hon har gett en rad fina avkommor, bl a en e. Amiral som var 5:e-placerad på i Breedersdressyr som 5-åring. Han gick S:t Georg innan han förolyckades. I övrigt har hon tävlande avkommor i lätta klasser både dressyr och hoppning.
Hon själv är mörkbrun, ca 163 cm, fin typ men ser nu något hängig ut efter många föl... Riden lite under några år, hoppar bra (superkänslig!) och har en väldigt bra takt och rytm i sin gång.

Legat var inte dansk.

Han var hannoveranare född i Västtyskland 1975. Ägdes av Bjällbrunna stuteri.

Han var inte särskilt använd, har just nu inga siffror till hands. I sista hingstkatalogen han var med (1993) hade han en tävlande avkomma i medelsvår klass, en handfull i lätt men ingen i svår.
Så vitt jag känner till tävlades han inte själv.

Görel, du med stamböcker, kolla om det inte finns några avkommor e Legat + stoet Ante Portas e Abhang
det finns inga på ASVHs söksida, men jag är nästan bombis på att en av mina vänner hade en sådan och tävlade en hel del med...

Jag kollar när jag är hemma hos stamböckerna i morgon!

Hon borde ha avkomma efter honom eftersom de hade samma ägare.

*KL*
Jag slänger mig på med en fråga!
Var det Abba som var tvilling?
Eller var det något annat år hon fick tvillingar?

Ante Portas gick väl i huvudsak till Cordon Bleu, har jag för mig.
Men även till de andra killarna i stallet.
Wiveca Schenholm utbildade och tävlade hästarna, men jag kan inte påminna mig att hon red och tävlade Legat. Men jag kan ha fel, eftersom det är så länge sedan...
Sätter mest ihop henne med Portwein och Duell...
Legat var för mig mer mer hoppstammad.
Då var det ju dessutom inte så vanligt att hingstar tävlade överhuvudtaget!

Något som jag undrar över är att Portwein inte har några tävlingsresultat reggade på ASVH.
För vad jag kommer ihåg så tävlade Wiveca honom innan exporten.
De var ett otroligt vackert ekipage!
Portwein hade nog räckt långt i dagens konkurrens med!
Jag är helt övertygad att han kunde de flesta "krumelurer" vid exporten..

Men, vilket sto Ante Portas var!!!
Det är ju bara att gratulera de som har möjlighet att före hennes blod vidare!
mvh

ASVH har kanske inte hunnit till Portwein ännu?

Jag vet att det finns tävlingsresultat på honom i gamla hingstkataloger!

ASVH har kanske inte hunnit till Portwein ännu?

:rofl:
Varför tänkte jag inte på den möjligheten!!
Trist, för de gamla hingstarna som tex Cordon Bleu för ju ett BLUP index som inte går att jämföra med dagens?
Men det drabbar ju som vi diskuterat tidigare även dagens hingstar.
Det att avkommeresultaten inte kommer med.
mvh

Okej, tack för att du rättade mig. Men han åter gick till DK efter att varit i S.

Det gjorde han inte heller.

Han var född i Västtyskland, importerad till Sverige 1975 som föl och dog i Sverige 1993.

Inget Danmark någonstans.

I hingstkatalogen för -79 (samma år som han exporterades) står om Portwein 511
"Portwein har visat goda anlag i såväl hoppning som dressyr, i vilken senare hingsten tävlats en del, varvid inte minst hans ökade trav imponerat..."
Däremot står det inget om på vilken nivå han tävlat och hur det gick.

Enligt hingstkatalogen för 1993 hade Legat lämnat 11 stamboksförda ston och 1 diplomsto.
Han hade 12 avkommor som tävlade i hoppning, 6 i lätt B, 5 i lätt A och 1 i msv B.
I dressyr hade han 13 tävlande avkommor, 6 i lätt B och 7 i lätt A.

Legat gjorde bruksprov som 4,5-åring och fick 767 på gång och 5 på hoppning, = 11,7

Hans exteriöra utlåtande var; Utmärkt framparti med lång välliggande bog och bra manke. Något lång rygg. Grovbent, uttåad höger fram. Ledig skritt med stort övertramp. Bra trav. Något marktrånga rörelser fram.

Mellan 1979 och 1992 betäckte han 150 ston.

I hingstkatalogen för -79 (samma år som han exporterades) står om Portwein 511
"Portwein har visat goda anlag i såväl hoppning som dressyr, i vilken senare hingsten tävlats en del, varvid inte minst hans ökade trav imponerat..."
Däremot står det inget om på vilken nivå han tävlat och hur det gick.

Det kan nog jag luska reda på vid tillfälle! ;)

Jag har inte heller hört talas om att Legat gick till Danmark...

mvh

Legat var en dansk hingst som var i Sve i några år. Han gav ett sto efter sig vid namn Merci, hon är mamma till hingsten Manitu N som i sin tur lämnat hingsten Røgild`s Kidogo.

Det finns ett sto i ASVHs bas som heter Merci. Hennes far heter Legat och mor Melissa. Det är inte det stoet du menar?
http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid49ny?Intidnr=181391

Den Legat hon är e. är inte den Legat vi pratar om här, vad jag kan förstå.
Den Legat du pratar om är e Leopold.
Den vi pratar om är e Lukas.

Mvh

Bland Legats tävlande avkommor hittar jag Discant född 1982 u Granada e Brabant som var placerad i medelsvår dressyr.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 153
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
769
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 938
Senast: Lea88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka