Hingsten Don primero

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare MaLiNsMaLiN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 436
M

MaLiNsMaLiN

Jag tycker den hingsten är så himla fin. Helt underbar. Någon som har bilder efter någon avkomma från honom och som kan berätta lite om hur hans avkommor blir? Fanns en bild på honom i ridsporttidningen jag köpte igår och har är så fin :rofl:

Sv: Hingsten Don primero

Don Primero 981 f.1985 e.Donnerhall-Pik Bube I-Unkenruf-Herold, kom till Sverige 2000 (tidigare hade Flyinge importerat sperma från honom) och fick då utlåtandet : "Liten, lågställd, massiv hingst. Ädelt huvud, grov hals, liggande djupa bogar, långt rakt kors. Väl inskenad från sidan, trånga hovar. Avspänd, taktmässig och rörlig skritt. Taktmässig trav med god elasticitet". Han är 161 cm och har gjort 5 starter i GP i Sverige, 3 starter i Int II och 2 i Int I utan placering.
1999 betäckte han 3 ston, 2000 18 ston, 2001 66 ston, 2002 106 ston, 2003 85 ston, 2004 5 ston och 2005 2 ston (de sista åren stod han i Tyskland och betäckte många ston där). Hur myckte han betäckt i Tyskland genom åren vet jag inte.
Han Elit-prem i år på sina utländska avkommor.

Senast ändrad:

Har jobbat där han har stått uppstallad. De fölen jag har sett efter honom är jätte fina med en utstrålning utan dess like. De har blivit väldigt snälla och har varit lätta att hantera. Bo Tibblin har rekomenderat denna hingst men samma år han gjorde det fick Donpans ägare ett erbjudande från Tyskland så han hamnade där. Han rör sej väldigt fint och det är roligt att se honom. Hade jag en dressyr häst med rätt stamm så skulle jag använda honom.

Synd att han är lågställd. :( Jag har varit litet i valet och kvalet om jag skall använda honom när jag betäcker mitt sto, men hon är redan lågställd så det blir nog ingen bra kombination.

Min kompis hade en valack efter honom född 2002 tror jag. Han var väldigt fin speciellt på tävlningar i hoppning när han skulle visa upp sig och betedde sig som en hingst med svansen upp och steppade på stället och "flåsade" med näsborrarna. Någon som har en bild på en avkomma efter honom?

Synd att han är lågställd. :( Jag har varit litet i valet och kvalet om jag skall använda honom när jag betäcker mitt sto, men hon är redan lågställd så det blir nog ingen bra kombination.

Ja, men de avkommor jag sett har alla varit av god typ och ej lågställda. Min uppfattning är att han inte nedärver sin lågställda typ. Men jag vet inte om det är lämpligt att lägga på ett redan lågställt sto med honom iof. ;)

Mvh / Fia

Han har helt fantastiska avkommeindex i Hann.förbundet i Tyskland.
Don Primero är den hingst som har det högsta indexet i Dressyr hela 185 !
Lite övriga siffror
Skritt 180
Trav 167
Galopp 175
Ridbarhet 175

Hoppning 69
Typ 113
Huvud 105
Hals 113
Sadelläge 95
Ras/könsprägel 128
Extremiteter 129

Jag funderar lite på DP i år till mitt sto. Men han börjar komma upp i åren, vet någon hur hans spermkvalite är?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 667
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 333
Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka