Hingsten Carnoustie

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare HannaP
  • Startdatum Startdatum
H

HannaP

Någon som har uppgifter om fullblodshingsten Carnoustie? Har köpt ett fullblods sto med honom som morfar.
Stoet är e: Talinum eu: Carnoustie.

Mvh Hanna

Gå in här http://www.galoppsport.se/shestinfo så kan du se både stam och alla reggade fullblodsavkommor!

Så vitt jag vet var Carnoustie xx först ledande faderhingst inom galoppen och sedan ledande morfarshingst.

Har för mig att jag läst någonstans att han kostade 350 000:- när han köptes till Sverige 1959. Undras vad det är i dagens pennignvärde!

King Marco var väl ue. Carnoustie?
tror att han var en rätt framgångsrik hoppförvärvare (Carnoustie alltså) och finns med som morfar på en hel del duktiga hoppare

Jag hittade just min Flyingehingstkatalog från 1979 :)

Först måste jag rätta mitt tidigare påstående om att han kom till Sverige 1959, han kom året efter :o

Hans exteriöra utlåtande var: Utmärkt ridhästmodell, något stupande kors. För rasen sällsynt gott skelett med goda ledgångar. Något knätrång vänster fram. Mycket goda rörelser i skritt och trav.

Carnoustie var svart, 164 - 184 - 20,5 cm.

Det står också att han varit ledande fadershingst mellan 1966-1978, med undantag för 1975. Till och med 1978 hade hans avkommor sprungit in cirka 9 miljoner kronor i Skandinavien.

T o M 1978 hade Bombay xx och Mr Ford xx placerats i svår dressyr och Michelle xx i svår hoppning.

Här http://www.allbreedpedigree.com/index.php?query_type=check&search_bar=horse&h=carnoustie&g=5&inbred=Standard finns det en färgbild på honom, foton på hans anfäder och stamtavla!

Tack! mycket bra info, pedigree hade jag varit inne på och kollat. Men resten var ju himla bra info.

Mvh Hanna

Grattis! Det är en mycket bra hingst som bl.a lämnade Romeo** han verkade på Flyinge en kort period, och exp. till Danmark.
Romeo** är fadershingst till en rad ston som betytt mycket för vår svenska hbl avel.
Romeo** ligger till grund i Flyinges sto stam F2 som morfar och far till många av våra främsta ston.
Jag har själv 3 sron med carnoustie/Romeo** i sig, det bådar för mycket goda gångarter. T.ex Drama, Delta, Romance, marlen etc.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 624
Senast: Freazer
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 944
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar