Hingstbete och fostran

Luff

Trådstartare
får jag höra nu...

Blir unghingstar som gått bete m andra hingstar trevligare att hantera sen - även som valacker?

Vad är era erfarenheter? - jag vet ju vad jag tror men då det verkar vara ont om hingstbeten i min region som är så hästtät så funderar jag på om man helt enkelt inte ser någon nytta med det.

Rent fysiologiskt borde det ju också vara positivt.

Sv: Hingstbete och fostran

Jag tror att det är positivt...
Harry var på hingstbete men det var inte kallblodet och han var hemsk som hingst, ingen respekt för andra hästar m.m.
Medan Harry alltid har varit snäll och bra på att läsa andra hästar..

Fast jag vet i.o.f.s om det är hingstbetet som gjort det eller om det är för att dom har olika typer av personligheter...

Jag har haft fött upp 2 halvblod, båda gick hingst till 3 resp 4 års ålder.
Den ena gick på hingst bete + hingstlösdrift, han var ursnäll.
Den senare, gick på fölbete med andra hingstungar, sen växte han upp här hemma, men gammelponnyn.

Han var lika snäll och lätthanterlig som den första.

Nu har jag ett ungsto.
Hon har gått här hemma, hon haf varit byngligast av dessa.

Jag har haft min 2,5 åring på hingst bete förra sommaren och denna sommaren.
Han har mått mycket bra av detta.
Han är snäll och trevlig.
Har nu en hingst unge till . Han får åka nästa sommar. Bara posetivt
stort bete 26 st

Jag ser bara positivt på hingstbete måste jag säga.

Min hingst gick på bete med andra hingstar i somras och han är mycket lätthanterlig.

Alltså hingstungar har mkt "i sig",de behöver få möta krafterna med jämnåriga kompisar...
Det är mkt bra att låta dom växa upp i hingstgrupp(eller låta dem gå på hingstbeten).
Stoföl är annorlunda,de är oftats nöjda med att gå i flock med äldre hästar...
varför det är så vet jag inte...boys will be boys antar jag ;)

Men inegn regel utan undantag...

Mina har gått i hingstflock från avvänjning till 5,5 reps 4,5 års ålder och de har blivit otroligt trevliga och lätthanterliga hästar som förstår och kan uppföra sig bland andra hästar.

Jag tror att hingstbete/hingstgrupp är posetivt på alla sätt, för såväl kroppen som huvudet på pojkarna. Samtliga hingstar jag varit i kontakt med som växt upp så har varit trevligare att hantera än de som inte gjort det och framförallt så kan de uppföra sig bättre ihop med andra hästar. Många är även mer "gentlemen" när det gäller ston.

Hingsten jag har nu har mestadels gått ensam under uppväxten och han kan INTE uppföra sig med andra hästar. Han lyssnar inte när de säger ifrån och han ska mest bara ställa till bråk. Hagkompisen älskar han och verkar respektera nu men det tog tid och hann bli en del blessyrer innan dess. Kommer en häst i närheten (som inte hör till hans flock) är detr skrik och gap, stegringar och slag med framhovarna. *suck* Vi har mkt arbete framför oss men i övrigt är han en smart och trevlig häst, när han väl fått respekt för en människa vill säga. Innan dess kan även dessa betraktas som främmande hästar... :crazy: (Även älgar behandlas på detta vis om de vågar sig i närheten!)

Då får jag mina tankar bekräftade i stort alltså.
Jag undrade för jag ser aldrig annonser om hingstbete i min "region" och började fundera på om det var "omodernt".

Har det varit lätt att hitta hingstbeten? Är dom som finns bra? Vet ni om det finns i Skaraborg?

Jag kanske får sätta upp m hingstbete - mina märrar skulle må då.....

Jag är också ute efter fölbete för min lille hingst (3 v) och hans varmblodsmamma alt. att nån kommer hit och "umgås" tillsammans med sin mamma.

Någon annan i Skaraborg som behöver fölkompisar?
Jag har plats på naturbete, men vi åker gärna iväg också. PMa mig om det är intressant.

MIN tro rent hanteringsmässigt är att du kan få samma slutresultat UTAN hingstbete, MEN det kräver då mycket mer jobb.

Dvs hingstbetet är enf ördel, man får mycket gratis (såvida man inte råkar vara ägare till king of the hill på hingstbetet då, då brukar de komma hem större, starkare och kaxigare...hrm..) men det är inte rent hanteringsmässigt nödvändigt.

Däremot, att småpojkarna har andra småpojkar att leka och kampa med, det 'sparar' ju på tålamodet för andra, vuxna hästar som de har som sällskap t ex. För boys will be boys liksom, och det är ju stor skillnad på hur en unghingst och ett ungsto ´leker t ex. Men där handlar det mindre om hanteringsfördelar som fördelar att de får rasa, leka och utvecklas med likasinnade.

Den hanteringsmässiga fördelen (=mindre jobb för matte/husse) är ju att de lär sig hästspråk, de tas ner på mattan etc - det går att få till i en 'annan flock' än ren hingstflock med. Det handlar om att ha en blandning individer där det finns de som konsekvent men bestämt säger ifrån och talar om att 'nu räcker det, sådär gör man inte!'. Stoan brukar dock vara tämligen värdelösa till detta :angel: de har alldeles för mycket överseende med sina små illbattingar.

Min lilla (åring) har ju gått med äldre hingstar och han är dessutom väl grundhanterad. Han var totalt okomplicerad när han kom. Jag har en äldre valack som är utmärkt med föl/unghästar som dessutom hjälper matte tala om var gränserna går. Fblungstoet däremot adopterade den lilla som 'sin unge' och tillät honom glatt att klättra, klänga, bita, hänga och allmänt busa. Nu har den lilla (mkt tack vare att jag låtit honom gå lös ut/in lite för mycket) tapat lite allmän respekt, och växer dessutom och anser att han har potential att bli 'andre king of the hill' i hagen. Han skulle inte drömma om att utmana valacken, men han härjar och kör med ungstoet, och har börjat få små horn i pannan och gick idag helt sonika över mig *morr* Krävdes inte mycket, 5 - 6 minuters drill i grimma och grimskaft för att han skulle fräscha upp minnet och komma ihåg hur man beter sig dock.

Har även med hälften fascination och hälften ett skadeglatt flin konstaterat att även fblstoet börjat sätat gränser, och dänger till honom lagom men bestämt om han inte lyssnar första gången utan fortsätter härja.

Jag skulle gärna se att han hade en likasinnad (dvs åringspojke) att leka och härja med, det skulle ge mig mindre jobb *latmask* och han skulle ha VÄLDIGT roligt med en likasinnad, och det var på plan att han skulle få det. Men som det ser ut nu så blir det inget av med det, betet lider svårt av torkan och jag törs inte ta in en fjärde häst.

Våra småkillar har fått gå i flocken. Som kastrerade ettåringar har dom fostrats i flocken av 2 gamla vallacker och äldre syskon samt mamma och moster. Har man en fungerande flock med sunda individer tror jag nog det är väl så bra som "hingstbete". Inbillar mig att skaderisken inte är så stor. Risken för utslagning måste bli större bland enbart jämnåriga. Nu fostras dom in i en flock och måste lära sig ta hänsyn. Detta är till stor hjälp när vi ska börja hantera unghästarna.

Vad medryttarpållens matte har berättat gjorde hingstbete underverk med honom. Den enda perioden som han har varit annat än en ängel var när han var åring, då han blev bufflig och odräglig och gärna ville ta kommandot. Han fick gå i en stor hingstflock några månader och när han kom tillbaka var han en glad, lätthanterlig och okomplicerad häst som är lätt att umgås med för både hästar och människor. Han kastrerades som treåring, är idag 17 och den absolut snällaste och trevligaste häst jag någonsin träffat.

Jag har precis släppt min hingst på bete tillsammans med en 13 år gammal minishettishingst och en halvblodsåring, oxå hingst. Min häst ä fyra år.
Han är till viss dl okomplicerad att hålla på med i övrigt, inte så gapig och bryr sig inte mycket om man rider tillsammans med andra hästar.
Han har inte gått i hage med andra hästar på 1,5 år förräns nu.
Ett problem har jag haft; Han nafsar nått så fördjävligt i allt. Händer, armar, kläder, grimskaft, grimmor, boxdörrskanten osv osv.
Visst det hör juh till när man har hingst, till viss del. Men det blir jobbigt i längden. (ont gör det oxå!)
Nu har han gått med dessa två hästar i ca tre veckor. Och han är helt underbar nu, inte ett enda nafsande någonstans på mig! självfallet så är det minihingsten på 80 cm i mkh som bestämmer i flocken.

Det här är precis vad min häst behöver. Vi har haft det ganska hemskt senaste året/åren så det här är han värd tusen gånger om. Att bara få gå och leka mysa och vara häst!
Jag tycker det är toppen och skönt för mig som får lite hjälp av andra hästar med hans uppfostran.

Har funderat på det där med att annonsera om att jag har hingst bete i år. Men det blev aldrig av.

Själv har jag just nu en 1 års hingst & en 2 års hingst som har gått ihop sedan 1 åringen var ca 1 månad med deras gemensamma mamma.

2 åringen var som 1 åring uttråkad. Han hällde dagligen ut vattentunnan och bar omkring på den. Han hittade på så mycket bus han kunde. Hans mamma & jag var såååå trötta på honom.
Men sedan hans lillebror kom så har dom haft jätte kul. Och jag behöver inte längre ta leken.
Dom leker underbart med varandra & det kan vara ganska tuffa tag.

I år fick dom en syster så nu är dom delade i två läger.

Men visst har det varit bra att dom har någon att leka med & dom fostrar varandra.

Då får jag mina tankar bekräftade i stort alltså.
Jag undrade för jag ser aldrig annonser om hingstbete i min "region" och började fundera på om det var "omodernt".

Har det varit lätt att hitta hingstbeten? Är dom som finns bra? Vet ni om det finns i Skaraborg?

Jag kanske får sätta upp m hingstbete - mina märrar skulle må då.....

Kopparkulla gård, Monica och Sören Björkdahl utanför Tibro har hingstbete. www.kopparkulla.se Där har jag haft min när han var bäbis, och är väldigt nöjd. Skönt med riktigt proffsigt hästfolk som ser till dem, då vet man att ens ögonsten är i trygga händer även de dagar man inte själv har tid/möjlighet att åka dit.

Tycker det är en jättebra idé, fast jag hade gärna sett att man haft med nån äldre valack i gänget också. Ingen kan uppfostra en bäbis så som en annan häst kan! :love:
Har ingen erafenhet av att hantera hingstar som gått ensamma, inom travvärlden är det praxis att unghingstarna går ihop tills det inte går längre (vanligtvis våren som två-åringar). I det stallet jag jobbar nu har dom några som gått på lösdrift ihop som 3-åringar oxå. Det ger väldigt trevliga hästar, dom vet att hot följs av verkställan och dom är oftast lyhörda och lugna (får ju ordentligt med motion!). dock krävs det med äldre hingstar på lösdrift att de går ihop konstant, tas en bort några dagar blir de ofta hingstiga direkt.

När det gäller min åring och hingstbete, hade jag hoppats på att han skulle bli lite nedtonad då han försöker ta över hemma över tvååringen.

Men nej, han däremot tar över helt på hingstbetet och roar sig med att gå omkring som en tupp och markera över de andra hingstarna att det är han som är "leader of the pack"

Ingen får dricka förrens han tillåter det, kommer det folk ska han hälsa först och de andra får ev. komma fram senare.

Han behöver bara slänga med huvudet och titta på de andra hingstarna så går dom undan.

Jag undrar om han kommer att bli något ödmjukare efter betet som det verkar nu kommer han inte att bli det.

Det är en riktig tuffing :devil:

Nu har jag äntligen fått tag på ett bete för mamma och hingstfölet, och det andra stoet får åka med ett tag också.
Det känns så skönt när man vet att det kommer att bli en bra sommar, och höst, för dom och att dom får äta sig mätta på både gräs och socialt liv.
Visserligen har vi bete här hemma också, som säkert skulle räcka, men då får dom gå här alla tre och han skulle säkert ledsna totalt den lille killen. Gå med morsa och en annan gammal tant, hua.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 265
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag borde ligga och sova nu men jag bröt ihop istället... Jag har fått världens bästa nyheter för ett tag sen. Jag ska bli moster :love...
Svar
8
· Visningar
2 210
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 381

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka