Sv: Hingstbete och fostran
MIN tro rent hanteringsmässigt är att du kan få samma slutresultat UTAN hingstbete, MEN det kräver då mycket mer jobb.
Dvs hingstbetet är enf ördel, man får mycket gratis (såvida man inte råkar vara ägare till king of the hill på hingstbetet då, då brukar de komma hem större, starkare och kaxigare...hrm..) men det är inte rent hanteringsmässigt nödvändigt.
Däremot, att småpojkarna har andra småpojkar att leka och kampa med, det 'sparar' ju på tålamodet för andra, vuxna hästar som de har som sällskap t ex. För boys will be boys liksom, och det är ju stor skillnad på hur en unghingst och ett ungsto ´leker t ex. Men där handlar det mindre om hanteringsfördelar som fördelar att de får rasa, leka och utvecklas med likasinnade.
Den hanteringsmässiga fördelen (=mindre jobb för matte/husse) är ju att de lär sig hästspråk, de tas ner på mattan etc - det går att få till i en 'annan flock' än ren hingstflock med. Det handlar om att ha en blandning individer där det finns de som konsekvent men bestämt säger ifrån och talar om att 'nu räcker det, sådär gör man inte!'. Stoan brukar dock vara tämligen värdelösa till detta
de har alldeles för mycket överseende med sina små illbattingar.
Min lilla (åring) har ju gått med äldre hingstar och han är dessutom väl grundhanterad. Han var totalt okomplicerad när han kom. Jag har en äldre valack som är utmärkt med föl/unghästar som dessutom hjälper matte tala om var gränserna går. Fblungstoet däremot adopterade den lilla som 'sin unge' och tillät honom glatt att klättra, klänga, bita, hänga och allmänt busa. Nu har den lilla (mkt tack vare att jag låtit honom gå lös ut/in lite för mycket) tapat lite allmän respekt, och växer dessutom och anser att han har potential att bli 'andre king of the hill' i hagen. Han skulle inte drömma om att utmana valacken, men han härjar och kör med ungstoet, och har börjat få små horn i pannan och gick idag helt sonika över mig *morr* Krävdes inte mycket, 5 - 6 minuters drill i grimma och grimskaft för att han skulle fräscha upp minnet och komma ihåg hur man beter sig dock.
Har även med hälften fascination och hälften ett skadeglatt flin konstaterat att även fblstoet börjat sätat gränser, och dänger till honom lagom men bestämt om han inte lyssnar första gången utan fortsätter härja.
Jag skulle gärna se att han hade en likasinnad (dvs åringspojke) att leka och härja med, det skulle ge mig mindre jobb *latmask* och han skulle ha VÄLDIGT roligt med en likasinnad, och det var på plan att han skulle få det. Men som det ser ut nu så blir det inget av med det, betet lider svårt av torkan och jag törs inte ta in en fjärde häst.