Hingstbedömning

A

Ann-Sophie

Är helt ny i islandshästvärlden.. Jag har en islandshingst som är 3 år. Han är aldrig tidigare bedömd och min fråga gäller hur man gör för att få en hingst avelsgodkänd?
Alltså superbasic info för er som varit med ett tag..

Tacksam för svar!

Sv: Hingstbedömning

Från 4 år kan hingsten visas för totalbedömning. Där ingår veterinärbesiktning, mätning, exteriör- och ridegenskapsbedömning. Hingst mellan 5 och 12 år ska vara spattröntgad. Det finns ingen poänggräns som måste uppnås för godkännande utan alla avelsvärderade hingstar får lösa betäckningslicens.

Och en treåring med hög BLUP kan få betäckningstillstånd ändå. Något lägre BLUP så krävs det även exteriörbedömning med totalpoäng ö. 8.0.
Tror det är 110-114 blup som kräver ext. bedömning.

TS: Vad har du för hingst då? stam? BLUP? Bild?
Är målet att få honom avelsgodkänd? Varför?

Tack för era svar!
Vart görs hinstbedömningar? Hur får man reda på dessa?
Måste hingsten vara bedömd mer än en gång för att man skall kunna använda honom i avel?
Har inte fått hästens pass än, så jag vet inte härstammning, blup mm..

Var bedömningarna sker och när hittar du på SIFs hemsida under Avel --> Bedömningar.
Där finns även reglerna för avelsbedömningar på islandshäst.
rekommenderar att du åker och tittar på minst en bedömning innan du visar din häst eller anlitar någon som har visat hästar förr/har med dig någon sådan person.
Det kan vara rätt förvirrande att vara där självförsta gången annars.

Vad heter hästen? Denb bör ju finnas på World Fengur.
DNA-kontroll och passet behöver du definitivt!
En fullbedömning (exteriör+ridbedömning) räcker för att få hingsten godkänd i avel.
Fullbedömas kan hästen från 4 års ålder.
Vill du få din 3-åring godkänd för avel i år mste han exteriörvisas och få över 8,0 om han inte har blup över en viss poäng (tror det är över 120 som gäller där, men är inte helt säker).

/Malin

Så egentligen är det ingen panik förrän nästa år då?
Hästen heter Visir och enl. förra ägaren har han en blup på 109..
Tack för länken till SIF, den gav en hel del information..:)

Från 4 år kan hingsten visas för totalbedömning. Där ingår veterinärbesiktning, mätning, exteriör- och ridegenskapsbedömning. Hingst mellan 5 och 12 år ska vara spattröntgad. Det finns ingen poänggräns som måste uppnås för godkännande utan alla avelsvärderade hingstar får lösa betäckningslicens.

Så alla hingstar som visas oavsett exteriör eller vettiga gångarter får efter visning användas i avel om man löser betäckningslicens?

Så egentligen är det ingen panik förrän nästa år då?
Hästen heter Visir och enl. förra ägaren har han en blup på 109..
Tack för länken till SIF, den gav en hel del information..:)

Panik, man måste inte visa hingsten som 4 åring utan det kan göras även vid 5 eller 6 år. Men vill man visa en hingst och inte har egen erfarenhet, så är bästa att lämna till en tränare för bedömning om den räcker till i en visning.

Så alla hingstar som visas oavsett exteriör eller vettiga gångarter får efter visning användas i avel om man löser betäckningslicens?

Enligt de nya regelerna så är det så, ja.

En hingst får lösa betäckningslicens efter att ha bedömts på en FEIF-visning.
Den behöver inte längre uppnå poäng 7.75 eller mer för att få användas/lösa licens i aveln.

Är helt ny i islandshästvärlden.. Jag har en islandshingst som är 3 år. Han är aldrig tidigare bedömd och min fråga gäller hur man gör för att få en hingst avelsgodkänd?
Alltså superbasic info för er som varit med ett tag..

Tacksam för svar!

Med tanke på att du är helt ny i islandshästvärlden så rekommenderar jag dig att lämna hästen på träning hos ett proffs för avelsbedömmning.

Det är mer som krävs än man tror :)

Å andra sidan så är det inte längre krav på att den ska uppnå en viss poäng för att få lösa licens så på ett sätt kan man ju visa den själv, och spara en hel del pengar kanske, om man inte satsar på att få den högt godkänd och intressant för andra att betäcka med.

Ja för krasst sett så är ju poängen viktig, i de fall man tänker sig att använda hingsten till andras ston. En hingst med en bedömning under tidigare 7,75 lär inte få något sto, och tittar man på statistiken för sprången så finns det många högt bedömda hingstar som inte har så många ston heller.

Ja, nu för tiden är det så.
Sedan är det upp till stoägarna om de vill betäcka med hingsten.

/Malin

Ja för krasst sett så är ju poängen viktig, i de fall man tänker sig att använda hingsten till andras ston. En hingst med en bedömning under tidigare 7,75 lär inte få något sto, och tittar man på statistiken för sprången så finns det många högt bedömda hingstar som inte har så många ston heller.

Det blir intressant att se vad som kommer ske....

Möjligt är ju att en och annan hingst, även under 7,75, får något/några ston utifrån.
Kanske om de har en oerhört ovanlig färg eller stam eller blir extremt bra marknadsförda eller kanske är en superbt bra tävlingsindivid eller något annat outstanding till trots för sina "låga" poäng.

Men visst är det så att många, även av de högre bedömda, inte har så många ston.
Det går mode i det , som med allt annat.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
685
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka