L

lowe

Går hingstar ner sig när stona brunstar?

Så mycket så man kan räkna revbenen på hästen.
Jag gjorde nämligen en anmälan på en kvinna som hade en hingst stod i sin hage.Han var såå smal eller är så smal och hängig.
Då var skälet att hingstarna går ner när stona brunstar..

Kan det vara sant? Har nämligen aldrig varit med om det.

Sv: Hingstar

Jadå, det kan vara sant tyvärr.
Min egen hingst (sju år) slutade nästan helt att äta i våras, såg riktigt eländig ut ett tag gick säker ner 100kg på en månad. Det har tagit mig till nu att få honom att se presentabel ut även om han fortfarande är i tunnaste laget.
Det är första året jag har haft det problemet med honom så nu funderar jag allvarligt på att kastrera i vinter. Vill inte ha en till sommar då jag nästan varit tvungen att gömma honom.

Det gjorde våran första året som han var här. Han var dessutom i ett uselt skick då han kom. Nu vet vi hur vi skall fodra upp han på vintern så han inte tappar så mycket på våren. Han blir även mycket lungnare då han har en hagkompis att gå med.

o ja
jag har inga problem med mina,men jag har en kompis som fick kastrera sin fantastiska avelshingst jut pga att han höll på så.då han vandrade utmed staketet fanns det ju ocksårisk för skador
bra att du var uppmärksam,men i det här fallet kanske du gjorde bort dig en smula.

Samma här, varje vår och försommar tappar de massor för att sedan så småningom och så sakta ta igen sig under sommaren och till hösten är de runda och fina igen.

Min ena hingst fick dessutom Borrelia och hade regnskållor som drog ner hans mående rejält. Det hänger nu på en kastration men det känns deppigt då han har en mkt bra blodslinje tillika ovanlig färg för sin ras.

Kanske jag ser vintern an och överväger det igen men kastration är som sagt väldigt nära.

Många reagerar med all rätt men man kan ju också fråga ägaren först innan man anmäler, ibland händer det att svar finns att få.

:p

Går hingstar ner sig när stona brunstar?

Så mycket så man kan räkna revbenen på hästen.
Jag gjorde nämligen en anmälan på en kvinna som hade en hingst stod i sin hage.Han var såå smal eller är så smal och hängig.
Då var skälet att hingstarna går ner när stona brunstar..

Kan det vara sant? Har nämligen aldrig varit med om det.

ja vissa kan vara mycket svåra att hålla i hull under betäckningssäsongen pga alla ston som brunstar omkring dem.

"Hängiga"brukar de inte bli dock.

Men jag vet tex en som äter otroliga mängder men ändå är så smal att revbenen syns hela säsongen. Vandrar rastlöst både ut o i boxen.

känner 3 st hingstar som går ner sig rejält.. o även fall dom stödfodras som sjutton hjälper det inte under sommaren..

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 182
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 073
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska jag rida het häst