Hingstar värda att nämna?

Zuzzi

Trådstartare
Fortsätter med min uppsats om travhästar.

Har kommit till betydelsefulla avelshingstar.
De gamla tiders gamla hingstar har jag kommit igenom på den amerikanska sidan som t.ex. Peter the Great, Axworthy m.fl, m.fl.

*Nu har jag kommit till "modern" tid.
Så vilka hingstar tycker ni har påverkat aveln på våra amerikanska hästar.
Nevele Pride?
Pershing?
Zoot Suit?

*Vilka franska hingstar har betytt mycket för korsning med den amerikanska?
Ideal du Gazeau?
Tibur?

Även betydelsefulla ston uppskattas mycket om ni har några tips! :)

Sv: Hingstar värda att nämna?

Nevele Pride är ju pappa till både Zoot Suit och Pershing!!! Så det är klart att han haft en viss på och inverkan på aveln.

Speedy Crown och Stars Pride är väl annars hingstar som en annan skulle anse haft stor inverkan på avelsframstegen inom travet.

Ur Speedy Crowns linje kommer ju Speedy Somoli, Spotlite Lobell, Mr Lavec, Alf Palema, Valley Victory, Frisky Frazer mfl.

Stars Pride linje är väl inte lika stor men Nevele Pride, Super Bowl, Credit Winner och Viking Kronos är några man kan hitta där.

Senast ändrad av en moderator:

Haha det tänkte jag inte ens på! :p bara skrev några som kom ur minnet.

tack för dom andra förslagen, ska kolla upp och klottra ner lite på papper! :d

Oj, ska du göra detta ordentligt blir det omfattande. :)

Jag tycker nog även att de "moderna" från Axworthys linje bör nämnas. Främst för de används som "outcross-hingstar" till de linjer roslagen nämde. Florican kommer ur den linjen, han har i sin tur lämnat Songcan som via Nerly Perfect lämnat Sierra Kosmos som för några år sedan var populär som outcross-korsning. Nämnas av de amerikanske linjerna bör även Victory Song-linjen (från Volomite). Därifrån kommer både Balanced Image (flerårig championhingst i Nordamerika) och Garland Lobell, även han populär outcrosshingst.

Tidiga amerikanska ston som du kan vara intresserad av kan vara Roya McKinney, f.1911, mor till tre 2.00 travare bl. a. Scotland, far till Rosalind (samma linje som Speedy Crown). Ur denna sto linje kommer även Helicopter, därigenom även Armbro Flight mor till Armbro Goal, far till bl. a. senare nämda Defi d'Aunou. Ur denna linje kommer även Astoria Lobell, mor till nuvarande världsrekordhållaren Tom Ridge, och även Deam of Joy, som vann alla stora finaler för tvååriga ston. Av de moderna amerikanska stona kanske även Amour Angus ska vara med, mor till bl.a Conway Hall, Angus Hall och Andover Hall, samtliga avelshingstar i USA.

Av de franska hingstarna bör du nog nämna Fandango. Även Florestan räknas väl som fransk även om han egentligen hör till Star's Prides hingstlinje.

Av de modernare franska stona kan ju Nesmile nämnas. Hon är mamma till Defi d'Aunou och Buvetier d'Aunou m.fl.

Detta var bara ett axplock... ;)

Nja ordentligt hade jag inte direkt tänkt göra det men vill gärna göra ett arbete jag själv kan ha användning av själv senare som är lite mer avancerat :p

tack så jättemycket!
Intressant! :)

Jag får tillägga att Tibur lämnat stora spår i svensk avel, så av de franska hingstarna är han den som betytt klart mest här. De franska hingstar jag nämnde har aldrig verkat i svensk avel. Men Fandango är far till Tibur.

Lycka till! :)

jag misstänker att allt du behöver veta står i boken champion. både i nya och gamla.

Är det "bara" varmblodiga travare du skriver om? (Alltså inte så bara.) Eller "travare" överlag?
Gissar att det är svårt att göra en tydlig avgränsning när man tycker allt är intressant. :)

min systers pojkvän lånade 2 böcker som hette Champion.
Är det dom där det är proffesionella tränarna från USA tipsar å sånt?

Självklart "Desert Ruler", men det är väl bara för att jag har en häst efter honom...
:rofl:

nope!
min systers bästis ägde ett tag ett sto e.Desert Ruler men var tvungen att sälja henne men vi vet fortfarande vart hon står :)

Mermaids Corall heter hon

Vad roligt !
Vart finns den hästen?
Sätter in en bild på våran lilla trollunge...
dartan_4.jpg

Hon finns här uppe i Västernorrland.
Jättetrevlig märr!

mermaidscorall.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat