hingstar tillsammans?

Gullan86

Trådstartare
hej!

jag undrar vad ni har för erfaranheter av att ha vuxna hingstar ihop med unghingst?
funkar det bra?
funkar det även bra när unghingsten blivit vuxen hingst?

detta gäller en just nu vuxen minishettis hingst och 1 islandshäst unghingst.
så str kan ju spela roll med.

vad tror ni?

Sv: hingstar tillsammans?

Vi har endast våra unghingstar ihop (till 2-3 års ålder)
Sedan brukar det bli lite väl tuffa tag, med större skaderisk.

Sedan beror det ju förståss på hur dom är i psyket, en del hingstar är ju skit snälla, och just unghästar brukar ju i regel underkasta sig äldre hästar och då brukar det ju gå bra i alla fall.

Även om det är en liten häst, kan dom ju vara jävliga också, så jag skulle väl göra en avvägning på och deras temperament och psyke skulle passa ihop. Sedan är ju en fråga om hingsten gått ensam länge? Kan ju vara svårare att låta den gå ihop med andra då, den har ju inte övat sociala kompetenser på ett tag då.
Det som jag ser skulle kunna gå illa är väl att din 1-åring åker på rejält med däng och då får man väl kankse känna efter om det är något man vill riskera...? Det ultimata är ju förståss att hitta annan 1-årshingst den kan leka med.

okej för den lille hingsten har nog aldrig gått ensam så han är van att gå med andra iaf.

funderar om ja ska sätta ihop dem nu när 1åringen är liten istället för att vänta tills han är vuxen då blir det ju som att släppa ihop 2 hingstar som är vuxna borde inte det vara värre än att de växer upp ihop(den ena blir äldre alltså).

eller det blir lika illa även om man har dem från början när den unga blir vuxen osv?

Är nog bäst att sätta ihop dem när han är liten, då vet han att underkasta sig. Han är ju så liten din så han nästan inte kan räknas som hingst ännu, alltså det är ju inte en massa hormoner som far ännu. Och växer de sedan upp tillsammans ser jag inga problem.

Dit vi ska flytta nu, där har de treårshingsten med alla valackerna, och när jag kommer med min tvåårshingst så ska de gå ihop allihop. Vi hoppas att det ska gå bra, min är inge ranghög och ganska barnslig ännu. Så räknar vi med att dessa gubbar ska kunna växa upp tillsammans, min ska dock kastreras framöver.

det brukar fungera bättre att släppa ihop på hösten.
så här i betäckningstider så kan dom vara väl hormonstinna.
det kan bli mycket valla och bita.

Vi skulle ha testat att släppa ihop en 15-årig hingst igår och en nykastrerad 3-åring (kastrerad för 1-2 mån sen). Men det räckte med att dom fick hälsa på varandra över staketet för att vi skulle backa.

Den lille blev livrädd och den äldre hade mord i blicken och talade väldigt tydligt om att han skulle vara den enda pojken på den gården....:crazy:....

Så tänk igenom noga med psyke och uppförande innan ni släpper ihop, för en rädd liten tvekar oftast inte att dra rätt igenom staketen för att komma undan....:crazy:

//Domino_s

Det är stor skillnad på en treåring och en ettåring. En treåring är vuxen i hästvärlden.

Dessutom nykastrerad:eek: det vet inte dom andra hästarna om och inte han själv heller i vissa fall!
Hade aldrig ens kommit på tanken att prova.
Däremot så funkar det nog ganska bra med en ettåring, han ses ju som en liten sprätt och inte som ett hot mot hingstens manlighet.

Nu gjorde ni säkert en korrekt bedömning i det fallet. Men det kan faktiskt också vara ett spel för gallerierna.
När jag flyttade min tvååriga hingst till kompisens vuxna valacker så betedde han sig som svarta hingsten när ham var i boxen bredvid den vuxna valcken. Skek och slängde med snoppen.

Men när de kom ut blev det väl en frambensspark, och sedan blev han runtjagad av de äldre tills han betedde sig som folk. Och det var verkligen mycket mindre dramatiskt när de väl kom ihop, än när han kunde hingsta på i en skyddad box.

*KL*

Jag har haft gammal avelshingst med 1-åring, funkade kalas. Samma hingst med 3-årig relativt nykast. val. lite oroligt första dagarna, sen var de oskiljaktiga.

okej va skönt att höra.
men jag tror lite som er med att det är bra om de växer upp ihop lixom.
men då passar de kanske bra att ta hem ettåringen från hingstbete i höst?

lillhingsten har tydligen betäckt ston när hans nordsvenska valack gick i samma hage och det var inga som helst problem utan när ett sto va brunstigt så gick hingsten med den och valacken med stoet som inte va brunstigt sen bytte de bara haha..

min ettåring kommer bli ett år precis i augusti så det blir nog bra.

vad tror ni om att ha ettåringen hemma i vinter och sen släppa iväg på hingstbete på sommaren nästa år och sen ev ta hem igen till vintern? tror ni det kan bli problem då?.

men de viktigaste är kanske att de möts när ettåringen är liten första gången.
eller glömmer de att de träffats sen om de hålls ifrån varann några år?.

Jag tror inte att det handlar så mycket om huruvida de känner varann eller inte. Jag tror att det handlar om att om de växer upp utan att någonsin bli disiplinerade av en ranghögre, så har de svårt att underkasta sig sedan.
Och växer en hingst upp helt själv, så blir han inte skola på flockspråk och kan bli besvärlig att sätta ihop med andra.

Jag har ett par bekanta som nyss köpt hingst, och han går plättlätt ihop med deras valack tex, för hingsten är van att gå med andra killar.

Mín kompis har sina hingstar ihop, två nordsvenskar. En 3-åring o en 1-åring. Det var lite spring i början men redan efternågra timmar var dom oskiljaktiga. Visst kan dom "ryka ihop" i bland o den lille får sig en rejäl tillsägning, men det kan han mkt väl behöva. I början släppte vi den stora i en annan hage, med rejält staket imellan, för att se hur dom reagarede, och släppte sedan ihop dom.

okej men kan man egentligen säga att en hingst är hingst som 1åring har de verkligen utveckat hingstigheten ännu?

min 10månaders är lixom inte hingstig som en hingst alltså ihop med andra hästar märks ingenting alltså andra hingstar i samma ålder.

men går ett sto förbi så muttrar han ju lite men annars märks det inte att han är hingst....ÄN:...

Nä, den 1-åring och 2-åring vi har är verkligen inte "hingstar" på det viset.
När några damer flyttade in i hagen bredvid så blev 2-åringen lite glad i hatten, men en äldre valack gick då bara fram till honom och sa "stick, grabben, sånt här e du för liten för" och då drog han in familjejuvelerna och gick iväg.

Så, nä, jag skulle inte räkna så små som hingstar. När de träffar äldre valacker fattar de direkt att det är läge att hålla sig på mattan.

Du skrev hur det var att släppa ihop unghingst med vuxen hingst, vilket vi gjorde. Jag räknar i alla fall en 3 årig hingst som relativt "vuxen" och en ettåring, 2 till vintern, som unghingst. Han är ju inte såpass att han springer och vaktar stot i hagen brevid som den store kan göra, men han vet att han är hingst. Dock inte på samma sätt som de äldre hingstarna somsagt.:) Men jag tror helt klart att det blir svårare att släppa ihop dom eftersom tiden går och den lille blir kaxigare;)

Jag har haft 1 års hingst ihop med 2 års hingst, 2 års hingst ihop med 3 års hingst, ny kastrerad 2 års valack ihop med 3 års hingst.
Det har gått mycket bra. Visst finns det skade risk då dom leker & testar varandra mest hela tiden.

2 års hingsten var mycket kaxig så länge han var äldst. Men sedan när han kom ihop med 3 års hingsten så visade han INGA tecken på att kaxa upp sig... Den äldre hingsten brukar enbart med sin närvaro visa vem som är äldst..
Jag har inte kört på hingst bete då dom har haft varandra hemma även då dom är i olika åldrar.

Det är min erfarenhet.

Jag har min åring (Paintkorsning) tillsammans med en 4-årig shettishingst. Dom har gått tillsammans sen unghingsten var 8 månader. Har funkat utmärkt. Dock ska min lilla kille kastreras i höst och då får shettisen åka hem till sin matte igen. Jag tar då hem mitt sto som går i stoflock 1,5 mil härifrån. Tror att det varit sämre om stoet varit hemma här då hade shettisen nog varit mer vaksam över henne även om dom inte gått i samma hage.

Vi har aldrig kunnat fortsätta ha hingstarna tillsammans efter att de fyllt 3. Då har vi ändå så gott som allttid en mindre unghingstflock på gården, så det har kommit och gått några pållar genom åren...

MEN jag vet att det fungerat i enstaka fall för andra. De har då inte haft några ston i närheten... Våra herrar är väl för inriktade på att få så sin vildhavre;)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
570
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar