Hingstar som lämnar smått/mindre

rebeckasff

Trådstartare
Hittar ingen tråd om detta.. Men jag har iaf ett sto som är ganksa stort själv plus att hennes avkommer växer raketfort och blir stora.

Så jag tänkte om vi kanske kunde samla ihop lite info om hingstar som lämnar lite mindre?
Hingsten måste ju inte vara liten själv, men har ett blup som visar mindre eller bara egna erfarenheter ni har?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Hingstar som lämnar smått/mindre

Här är länk till blup.se tabellen över mankhöjds index..

http://www.blup.se/sv-SE/rank/stallion/height/asc/350

Artist är den som har lägst om ff är i avel, men han har väl C eller V? Annars så är det Acacio som ligger i "topp" med -2,6 i index.
Kan ha missat nån men då är det nog nån död som finns på fryst. Maraton har -3,6 men jag vet inte om det finns fryst på han.

Irco Mena är väl en sån hingst som lämnat både smått och stort vill jag minnas.
Dirco och Feliciano är också två hingstar som enligt blupen lämnar under medel i storlek.

Dock kan man lätt konstatera att de hingstar som lämnar under medel är gamla och eller döda...
Dagens hingstar ligger över medel...

Dock kan man lätt konstatera att de hingstar som lämnar under medel är gamla och eller döda...
Dagens hingstar ligger över medel...

Det känns ju som det är det som är "problemet"...
Inte för att det är fel med att använda dom gamla rävarna som bevisat sig bra osv men man blir ju så sugen på dagens färska stjärnor :d

Läste i någon tråd att Contendro? kunde lämna lite mindre? Någon som vet något om han avkommer (godkända hingstarna) hur det ser ut där?

Det är ju ett blod som står högt på önskelistan :love:

Saint Amour e Stakkato är inte stor ifall du vill pröva något nytt. Han är 160.

Saint Amour skulle jag inte våga lägga för att ha ned mankhöjden, trots han är liten. Tror att det ligger rätt stort bakom. Non Stop R eller Dirco tror jag är "säkrare"

Saint Amours avkommor verkar ha blivit av det större slaget, hans helbror är stor, Saint Amour är sin mammas första föl så det kan ju vara därför han är mindre.

Jag har tittat på honom åt min märr på 164cm men valt bort honom till 173cm tanten tack vare detta.

Från listan, de som jag vet finns tillgängliga:

Zephyr -2,3
Dirco -2,2
Amial (FAI) -2,0
Feliciano -2,0
Guiness -1,8
Gigolo -1,7

så visst finns det hingstar som inte brukar lämna superstort, men man vet ju aldrig med gener.
U

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 667
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några ändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och en av...
Svar
2
· Visningar
1 127
Avel Hej! Jag skulle vilja veta ni har för tanke och erfarenheter gällande några äldre kändare hingstarna och vad som är typiskt hos var och...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: FADressage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka