Hingstar som betäcker INNAN de är godkända...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
S

Svanhild

Jag funderar på vad det blir med avkommor till hingstar som av en eller annan anledning blivit till innan hingsten blivit godkänd för avel? Får de nya papper när han är godkänd eller är o förblir de "halva" hästar?

Sv: Hingstar som betäcker INNAN de är godkända...

De förblir "halva" hästar som du kallar det. Om en avkomma är tillverkad innan hingsten är godkänd för avel inom sin ras så har den samma status hela livet. Även om hingsten senare klarar kraven för rasen och blir godkänd.

kan ni förklara det där. Jag har en hingst som ännu inte är godkänd, om han betäcker ett av mina ston i samma ras. Kan jag då inte regga avkomman i avelsföreningen? Även om både hingst och stoet är reggat?

Beror på vilken ras de hör till. Inom vissa raser får avkomman inte räknas som "riktig" inom, andra får den avvikande färg på papperna, i vissa kan den hamna i specialregister för avkommor inom rasen som inte uppfyller alla kraven o s v.

aha. jag har mini shetland / shetland

när det gäller shetland så registreras avkommorna i vanliga registret, med fulla rättigheter, förutsatt att hingsten är DNA-typad (härstamningsverifierad) och att du för språngrullor, betalar stoavgifter och redovisar betäckningar till SH enligt konstens alla regler.

ameo: -tack så mycket för ditt svar! Mina hästar är reggade i sss med full härstamning. Då bör väl hingsten vara dna veriferad eller? Eller måste jag göra något med han?

Oj, är det olika regler för olika raser? Hur tar man reda på sånna regler? Ringa registratorn?

Hej...

Är nyfiken på samma fråga, fast gällande Halvblod!!

Med halvblod gäller att avkommor tillverkade innan en hingst blir godkänd räknas som icke godkänd far. Om han blir godkänd efteråt spelar ingen roll för de avkommornas färg på pappret.

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
954
Senast: Nikan
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 037
Senast: MML
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V