Hingstar - Per dos

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Turbis
  • Startdatum Startdatum
T

Turbis

Jag har hittat en hingst som jag ev. kan tänka mig till mitt sto. Laptop på Flyinge. Nu kostar han per dos. Jag är lite dålig på vad som menas, men tror att de menar att de är ett försök?! :confused: De är väl inte så troligt att hon blir dräktig på första försöket?! Med andra ord kan de blir en dyr historia. När är det egentligen som bäst att använda en sådan hingst, tänker på vilket typ av sto. Sån som nyss har fölat. Ett sto som ska betäckas om och har haft jättemånga föl innan eller som mitt sto, hon får första i år och ska ombetäckas. Hoppas ni är med på vad jag menar!

Laptop står till förfogande med fryst sperma. När man seminerar med fryst så är det mkt noga att stoet semineras exakt vid rätt tidpunkt, när ägget släpps. Det behövs därför bara en dos per brunst. Tar hon sig inte på första brunsten så får du köpa en ny dos för att seminera vid nästa brunst. Det är bara vissa stationer som seminerar med fryst då det är mycket extra kontroller av stoet som ska göras, det är dessutom mycket dyrare att seminera med fryst sperma än att med färk el. transportsperma pga detta. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 656
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har noll koll på detta med avel då detta blir mitt första föl nästa är. Tänkte kolla lite med kanske mer erfarna personer, mitt...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Görel
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 281
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar