Hingstar och hantering av dessa hästar

Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

just nu - att du generaliserar alldeles för grovt
det är möjligt att det var så förr, att man stötte på ohanterade 4-åringar. Men min uppfattning är att idag - när de flesta uppfödarna har få hästar och därmed tid att lägga på varje föl/unghäst, plus att man till stor del har gått mot rekommendationen att rida in vid 2½ år - är de flesta ganska hyfsat hanterade och utbildade vid 3-4 års ålder.

Rädd att jag sett en annan utveckling. Just på grund av den hårda ekonomiska verkligheten har många små uppfödare inte haft tid och råd att jobba med hästarna tillräckligt mycket. Man har fått skaffa sig ett annat jobb upptill för att få ekonomin att gå ihop och då inte hunnit med att jobba med hästarna. Hästarna har vuxit "ifrån" uppfödaren som plötsligt står där med en eller flera hingstar på tre, fyra år som han/hon inte rår på själv.

Red in ett sto (-09) från en uppfödare för två år sedan som även fick två hingstar -09 och en -10. Tanken var först att hon skulle sälja dem oinridna då inte tiden eller ekonomin fanns för att göra jobbet. Alla tre blev kvar. Att rida in dem nu lär inte bli enklare. Har under tiden fått förfrågan om jag kan tänka mig att rida ytterliggare tre hingstar från två andra uppfödare som också är från -09 och -10.

Ok. man kan ställa frågan om varför de fortfarande är hingstar men det löser ju inte problemet med att de blivit större, starkare och... :wtf:
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Kl

Jag håller på med islandshästar och de rids in vid 3-4års ålder, innan vill man gärna ha de så lite hanterade som möjligt.
Jag har ridit in och tränat ett gäng unghästar och min erfarenhet är att de som blivit hanterade mycket som små är ofta de individerna som är tuffast att rida in; de har ofta lite egna idéer och är lite fräckare. Som hästtränare tar jag helst emot hästar som blivit hanterade så lite som möjligt innan.. (Inkl hingstar)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Mmm...
Det var en kul input när det handlar om erfarenheter. Min erfarenhet när det gäller galopphästar är att de som är inridna sent är tuffast att rida då de har en hel del "egna idéer" om hur det skall gå till... *s*
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Tråden har mkt riktigt riktat sig mot hur man håller hingstar i förhållande till andra hästar men det kan ju vara intressant att diskutera förhållandet med mellan hingst/människa också och vad det är som oftast avviker. Jag anser att hästen inte ska ursäktas för något bara för att den är hingst. Samma uppförande gäller som för andra hästar. Det enda min hingst kan ursäktas med är att han är unghäst och det beteende som kommer med det.

När man ska börja eller inte har jag inte någon åsikt om egentligen. Jag började "umgås"väldigt tidigt och vi har småtränat under hela uppväxten. Idag har jag en häst som är orädd för i princip allt och ropar högt efter mig när han ser bilen, inridningen har hittills gått över förväntan. Jag har bakat in den som ett naturligt steg och inte gjort någon större grej av det och tagit väldigt små steg och vila i perioder. Satt på honom vid 2,5 år.

Vad han kan göra är att smånafsa (hugger aldrig regelrätt) och vilja tugga på allt. Detta är både typiskt hingstbettende men också typiskt unghästbeteende (skulle jag säga av min erfarenhet) det är något jag succesivt vill få bort. Hur åtgärdar ni sådant?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 956
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp