Hingstar och hantering av dessa hästar

Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

"Gylle" jag har läst att hästens ålder i år=antalet månade det tar att "bli vallack" Dvs tre mån för en treåring. Anledningen till att jag behåller min häst som hingst är att man inte kan avelsvärderar vid tre års ålder. Blir han inte godkänd så blir han förmodligen vallack av praktiska skäl. Det blir inget ihopsläpp föränn ston har brunstat färdigt och de kan promenera lungt brevid varandra liksom leva som boxgrannar utan försök till något. Än så länge har det gått bra.

Jag har läst lite olika exempel och pratat med andra hingsthållare. Vissa (ovan) skriver att det går på en blixtsekund helt utan förvarning andra menar att ni sett tydliga tecken på att det skulle bli bråk i hagen. Det är jag intresserad av att höra lite mera om.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Min var 2½ blev val, direkt, tyvärr även i kroppen-¨blev tjock på sommarbetet,

Den var snygg med bra bra gångarter. Var lik sin far. Good Future o meriterat möderne, men skulle bli endast trevlig ridhäst o kompis till min andra vars alla täcken blev uppätna:yuck:
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Och min andra som var 2,5 är än idag 1 år o 4 mån senare inte helt valack. 4,5 mån efter kastreringen var han fullt ut fortfarande hingst i huvudet bland andra hästar. Så bara för att de är yngre än 3 när de skärs så behöver de inte snabbt gå över till att vara valacker.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Men att de behåller mentaliteten som hingstar beror ju på att de skurits sent.
Ja då kan man inte vara säker.

Val. som skurits innan 3 års ålder är sällan eller aldrig på det viset.
Därför bör man skära dem tidigt när man vet att de inte har ngt att tillföra aveln.

Varför vänta tills de den dagen visar en otäck sida???

Jag vill inte ha hästar som inte kan gå med andra o lära sig gott uppförande.

Det var en fotnot bla. rorande att kastrera som 4 aring och sen slappa in efter en manad. Men ocksa en tankestallare for dom som koper valacker utan att kolla nar de kastrerats, man kan inte ta forgivet att inte lite hingstighet ligger dar under ytan och puttrar.

Det finns ingen garanti att det inte ligger kvar, under. Det var hela poangen.

Flera av vara valacker har var kastrerade sent. Nagra efter att dom betackt. Det ar huvudsakliga anledningen att vi inte har blandflock. Och aldrig kommer ha blandflock med dom har grabbarna. Vi har aven en som ar proudcut, eller ja, misstankt proudcut. Har inte oppnat for att se efter :angel:

Jag vill ha hastar som ar tuffa nog att gora jobbet. Sen bryr jag, personligen, mig inte om kon.

Vill minnas att man, om man ska vara pa sakra sidan, ska vanta ett ar for att valacken ska vara "valack".
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag tror att det där är väldigt individuellt, när dom släpper hingstigheten. Min 4-åring va som vilken valack som helst när vi släppte ihop dom efter en månad. Men han va inte jätte hingstig innan förutom när hormonerna fick totalt övertag.

Så om jag hade en väldigt hingstig hingst skulle jag nog oxå vänta längre än en månad.

Eftersom som min gått med den andra valacken så länge innan utan att det hänt något så kan han ju fortfarande varit hingst i huvudet, men det att han fick tokspel av berodde på någon omständighet utifrån som sedan försvann? Därför fungerade det utan problem så fort.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag har och har haft flertals hingstar. Både som har används i avel och inte. Allt från SWB till Shetlandsponny. Jag kan nog anse mig som hingsthållar.

Det är som de flesta säger, det är beroende på hur de är uppfostrade. Sedan är det väldigt individuellt beroende på temprament och hormonnivå. Jag har haft hingstar ihop med valacker tidigare, ibland har det gått bra men oftast inte. Det är svårare och betydligt mer jobbigare att ha hingst, speciellt om man inte har ett eget stall eller är mycket ute och tävlar. För att hantera hingst måste man ha ett visst "hingsttänkande". Det är inte samma sak som att hantera ett sto eller valack, oavsett hur snälla, söta och goa de än är. För som hingstägare, är det du som har ansvaret! Oavsett om ett stoägare kommer förnära, det är du som får skulden. Jag brukar aldrig kastrera mina unghästar före hösten det året dom har fyllt 3. Om det sker, beror det oftast på pysiska eller fysiska problem. Men det är upp till var och en.
Jag hade prövat att släppa ihopa, men då ska man vara många människor och de ska veta vad de håller på med. Jag hade även ställt dem brevid varanda i box först. Så de får lära känna varandra.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag har och har haft flertals hingstar. Både som har används i avel och inte. Allt från SWB till Shetlandsponny. Jag kan nog anse mig som hingsthållar.

Det är som de flesta säger, det är beroende på hur de är uppfostrade. Sedan är det väldigt individuellt beroende på temprament och hormonnivå. Jag har haft hingstar ihop med valacker tidigare, ibland har det gått bra men oftast inte. Det är svårare och betydligt mer jobbigare att ha hingst, speciellt om man inte har ett eget stall eller är mycket ute och tävlar. För att hantera hingst måste man ha ett visst "hingsttänkande". Det är inte samma sak som att hantera ett sto eller valack, oavsett hur snälla, söta och goa de än är. För som hingstägare, är det du som har ansvaret! Oavsett om ett stoägare kommer förnära, det är du som får skulden. Jag brukar aldrig kastrera mina unghästar före hösten det året dom har fyllt 3. Om det sker, beror det oftast på pysiska eller fysiska problem. Men det är upp till var och en.
Jag hade prövat att släppa ihopa, men då ska man vara många människor och de ska veta vad de håller på med. Jag hade även ställt dem brevid varanda i box först. Så de får lära känna varandra.

Tack för ditt inlägg. De står brevid varanndras boxar idag sedan ett par veckor. Vill vänta på att stona brunstat färdigt och gräset tittar fram lite. Hur har du dina hästar när du har dem ihop? Går stona i hage "utom synhåll" eller hur upplever du att det spelar roll?
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

stora hagar är ju alltid bra, oavsett kön. Det är lite upptill vad du känner är lämpligt. Mina går i ganska stora hagar, definitions fråga dock vad stora hagar är. Men så att de räcker, det är viktigt att de kan få lite avstånd mellan varandra. Mina hingstar kan se stona, men de är inget störningsmoment.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag har haft ett par hingstar, en som kastrerades så snart det gick men som behöll rätt myckett hingst trots det, en hingst som kom hem till mig då han var 6 år (vet inte varför han inte kastrerats) och har var ju bra mycket hingstigare än den yngre. Har även haft en 13 årig avelshingst

Avelshingsten gick helt själv. Han var dock en ovanligt stressad hingst, i mina ögon, min tanke var att han kanske kunde gå ihop med en gammal valack jag hade då men detta han inte bli av då han bröt benet i hagen och fick avsluta sina dagar samma kväll på djursjukhuset.

Den yngsta försvann hingstbeteendet rätt så snart han blivit kastrerad

6 åringen hade ju ett mycket utpräglat hingstbeteende. Jag släppte ihop honom med två valacker som var något yngre än honom och båda väldigt enkla och låga i rang. Detta fungera toppen!

Vad gäller hantering så tycker jag nästan att man förstorar upp det här med hur hingstar skall hanteras. Många gånger tycker jag att de varit med tillgivna och lätta i sitt sätt. Men självklart behöver man ju inte spatsera förbi en stohage med någon halvmeter i mellan bara för det. De blir ju lite liv på dem! Vad gäller placering i stallet så stod min hingst längst in i stallet och runt omkring/mitt emot valacker och sto längst ut. Funkade jättebra. Det innebar också att hingsten kom in först men ut sist.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Vad gäller hantering så tycker jag nästan att man förstorar upp det här med hur hingstar skall hanteras. Många gånger tycker jag att de varit med tillgivna och lätta i sitt sätt. Men självklart behöver man ju inte spatsera förbi en stohage med någon halvmeter i mellan bara för det.
Det där gäller för en rätt uppfostrad och hanterad hingst som är "rätt i skallen" och hanteras av erfaren hästmänniska.
Men rent generellt håller jag inte med dig, utan det är snarare så att hingstar och dess beteende alldeles för ofta underskattas - främst av unga tjejer som tycker det är häftigt att ha hingstar och inte riktigt förstår vad det egentligen är de utsätter sig för.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Delvis kl.

Har själv jobbat med och skor hingstar dock har dom varit aktiva i travet och haft kontakt med några yngre ridponnyer och har inte tänkt så mycket på att det var hingstar mer än sko hingstarna innan stona, lämna facken tomma närmast hingsten i skrittmaskinen mm men i hanteringen ingen skillnad.

Min egna uppfödning blev valack vid 10 månader.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Ja det är skillnad på travare som hanteras av proffs o får börja tränas o därmed utlopp för energin tidigare än ridhästar.

Det finns ju väldigt högt utbildade rid o travhingstar som skärs sent för att de antingen är för otrevliga att hålla på med eller mår/fungerar dåligt även om de har högt avelsvärde.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det där gäller för en rätt uppfostrad och hanterad hingst som är "rätt i skallen" och hanteras av erfaren hästmänniska.
Men rent generellt håller jag inte med dig, utan det är snarare så att hingstar och dess beteende alldeles för ofta underskattas - främst av unga tjejer som tycker det är häftigt att ha hingstar och inte riktigt förstår vad det egentligen är de utsätter sig för.

Håller med dig fullt ut!!!

Har själv varit den där som tycker att det är "häftigt" med hingst. Jag underskattade hormonerna hos en hingst! Som tur va gick det bra den här gången:o (visserligen är jag inte en ung tjej)

Så jag kommer inte underskatta en hingst igen. Lärde mig den hårda skolan.
Tycker fortfarande att hingstar är häftiga, men jag vet hur mycket jobb det ligger bakom att ha en hingst. Så för min del trivs jag bra med min valack;)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Ja det var travarna men dom som hade ridponnyer då? Där kan jag konstatera att det ej var proffs och åldern på dom var 7 och neråt så hormonerna borde ju vara igång.

Glömde stor % fullblod och storhäst i dom
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det där gäller för en rätt uppfostrad och hanterad hingst som är "rätt i skallen" och hanteras av erfaren hästmänniska.
Men rent generellt håller jag inte med dig, utan det är snarare så att hingstar och dess beteende alldeles för ofta underskattas - främst av unga tjejer som tycker det är häftigt att ha hingstar och inte riktigt förstår vad det egentligen är de utsätter sig för.

Du har nog rätt. Men jag tror att olyckorna inträffar oavsett häst pga att man inte har lärt sig att läsa av hästar. Den som kan läsa av hingstar och tänka efter före drabbas nog sällan av problem (men det är väl då man räknas som erfaren). Problemet är väl att vi ingenstans i sverige (?) på normala ridskolor får lära oss hästars gruppdynamik och hingstars beteende och då är det klart att då blir det enl livets skola man får lära sig med div olyckor som följd. (hör inte till tråden)

Min hingst har hanterats från dag 1 och av aktivt av mig sedan 7 mån ålder han är än så länge mkt stabil och cool. Han är nu tre och fullt medveten om att han är hingst. Det utmaningar vi har fått hittils har vi klarat bra. Inte för att han alltid är en ängel men för att jag hanterat honom dagligen i så många år och känner av minsta anspänning. Men det är klart lyssnar man på alla råd och farhågor kanske olyckan händer bara för att hästen känner av att man så intensivt förväntar sig det av honom?

jag vill inte provocera någon, jag vill bara hålla diskussionen igång och få mera erfarenhet.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag hade min hingst från det att han va 6 månader. Han är en kallblodstravare. Började tömköra vid ett års ålder och hanterades dagligen av mig och min (vuxna) dotter. Jag hade aldrig något problem att hantera honom. Men det som hände var att han vid fyra års ålder försökte döda sin valacks kompis han gått med från det att han va 6 månader.

En treårig hingst är inte vuxen än.

Jag tror att den största faran med hingstar är de som har hingst och inte förstår vad hormoner kan göra med dom.
Har hingst nu med, en fyraåring, han har inte fattat att han är hingst än, men jag skulle aldrig komma på tanken att inte hantera honom som den hingst han ändå är!! Nu är han världens snällaste, och tittar man inte mellan bakbenen på honom skulle man tro att det är en valack, även ute på tävlingsplatser.
Men, jag anser att har man hingst måste man alltid ha i bakhuvudet att hormonerna kan svalla över och du helt plötsligt har något helt annan i andra änden av snöret än vad du trodde.

MVH
Russin8
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap.
Korrekt.

Ska hingsten inte kunna se stona alls? Ska hingsten promt gå ensam efter 3år?
Min hingst går ensam, han kan gå med vallacker utan problem, vilket han gjort i vissa perioder man har haft någon vallack hemma. Han kan se bara ston.

Hur rider vi ut ihop med ston?
Jag red under inridning ihop med två ston utomhus första veckan. Inga problem, bara rid framåt?
Inomhus är de mindre problem för min del, då kan vi fokusera mera.

Hur vill ni som är reserverade inför unghästar och hingstar bli bemötta? Jag vill ju inte trampa på någons tår samtidigt som jag vill visa hur man enklast hanterar min häst vid in och utsläppen. Skulle inte få för mig att tvinga någon som är rädd men vill heller inte att den som är "tuff" vänder upp spöt bara för att det är en hingst.
När min hingst va uppstallad så bad jag dem ha med en pekpinne (spö) och gärna använda en longerlina. De tog ut min hingst först, då kunde den inte springa till ston osv i andra hagar. Även insläpp sist. det var bra för vissa och värre för andra, värre för dem som va livrädda att han göra något hemskt, han var nog den lugnaste hästen i stallet...

Nu svarar jag inte på allt.. Men lite :)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

mina hingstar innan har alltid gått själva i hagen jämte stona så dom alltid har närhet till stona.sen har dom står i box jämte stonaom dom vatt inne..

min nuvarande hingst går med valack i hagen jämte stona.. han ska kunna prata med stona mm hela tiden de e ju trotts allt hans flock.

de e när man börjar isolera dom från stona dom blir koko när de kommer ston... inte så konstigt..

nu e de bara jag och min mamma som hanterar honom men han leds i vanlig grimma och grimskaft (även när han betäcker) står uppstallad i stallet med ston jämte mm mm utan att ens titta på dom..när alla brunstar så e deklart han pratar medsäger man NEJ med bestämdröst så slutar han..

hade någon annan hanterat honom hade jag velat att dom skulle ha längre lina å tex ett spö (bara för att) han e super snällå jag känner min häst men andra gör ju inte de..

nu har jag haft tur å haft oförskämt snälla hingstar eftersom dom blivit hanterade från dag 1så har dom vetata sin plats..men har även jobbat med mkt hingstar å där va de inte lika fridfullt utan de va kedjor hit å dit å han kan inte stå jämte den å den å man måste göra si å så mm mm..så visst finns de olika hingstar..

å i fel händer kan även den snällaste hingst bli farlig men de gäller ju även stonå valacker..

jag tycker nästan stona e värre än hingstarnapå vissa sätt. så länge man hela tiden e medveten om att de e en hingst man håller på med å alltid e steget före så hanterar jag dom som vilkn häst som hällst i den mån de går..
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hanteringsmässigt har tråden handlat mest om uppstallning av hingst samt hur hingsten är mot andra hästar. Det har inte skrivits så mycket synpunkter eller erfarenheter om hur hingstar är mot människor?

De hingstar jag jobbat med har varit fullblod inom galoppen. Om de haft energi som många kanske backat för har jag inte tänkt så mycket på det då galoppen handlar omjut energi men att få den riktad mot själva "målet" med verksamheten. Oftast har man ridit av den mesta energin på banan...

Att hantera halvblodshingstar (även vallacker som riits in och kastrerats sent) som skall bli dressyr eller hopphästar känner jag ofta är lite tuffare då de inte tränas och hanteras i samma omfattning som en galopphäst. Galoppören sätter man ju igång och jobbar med tidigt även om man inte "begär" mycket av dem. Som tvååring är den ofta inriden och kommer till start även om den har mycket "utbildning" framför sig.

Men när det handlar om halvblod är det inte ovanligt att man helt plötsligt står framför en nära fullvuxen hingst på fyra år som varken blivit longerad eller tömkörd, än mindre haft något på ryggen. Då blir relationen människa/hingst rätt intressant. Speciellt som den som skall rida in hingsten är en ny "bekantskap" för hästen. Och det gäller för all del även för människan.

Synpukter och erfarenheter?
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Synpukter och erfarenheter?
just nu - att du generaliserar alldeles för grovt
det är möjligt att det var så förr, att man stötte på ohanterade 4-åringar. Men min uppfattning är att idag - när de flesta uppfödarna har få hästar och därmed tid att lägga på varje föl/unghäst, plus att man till stor del har gått mot rekommendationen att rida in vid 2½ år - är de flesta ganska hyfsat hanterade och utbildade vid 3-4 års ålder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 956
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp