Hingstar och hantering av dessa hästar

Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Alla har varit så olika. Hingst eller ej. en "knäppis" jag vidareutbilda blev lätt lite till sig men lyssnade bra. Tycker faktiskt hingstar kan vara lättare att umgås med än ston i vissa fall ;). De vill så gärna vara till lags i regel. Sen finns det de som kryper ur sitt eget skinn. Och tänka till lite om ordningsföljd på ut-insläpp. Så inte den superhingstiga behöver gå förbi stohagen när de är där, alt gå runt. Onödigt att fresta i onödan. Andra hingstar har inga problem med det. Kom att tänka på en vid betäckning och han står och bara ser ut som måste jag verkligen och hon är så villig. Annars brukar det ju va tvärtom. Men men. Alla är olika.

Bättre att kastrera om inte passar till avel.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag skrev ju att de hade samma ägare. Hästarna känner varandra.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

För ett år sedan köpte jag en (godkänd, vuxen, avels-)hingst som inte fått gå med andra hästar sedan ca 3-årsålder pga att han helt enkelt var "dum" mot andra hästar. Det hade då gått många år sedan han var tre och den enda "hästkontakten" han haft var vid betäckning.

Min plan var hela tiden att behålla honom som hingst men även att han skulle kunna "umgås" med min lika gamla (vuxna) valack.

Första tiden fick de stå med ett par meters mellanrum ute i hagen och ett par tomma boxar mellan dem i stallet. Min valack gick i minihage pga av skada så det blev inget "spring" längs med tråden.

Successivt fick de närma sig varandra, både i hagen och i stallet, efter ca en månad fick de stå i boxar bredvid varandra utan galler. Jag började även ta promenader med dem i varsin hand. Var j-vligt tydlig med att de inte fick nosa på varandra då, ville inte ha viftande framben med mig i mitten.

Efter några månader gick de tillsammans i hagen (under uppsikt). Hingsten hade en period i början då han gav valacken tjuvnyp varje gång valacken kom tillbaks från dagens motionering, efter ca en vecka vande han sig med att valacken lämnade "flocken" ibland. Det passerade många brunstiga ston under sommaren (både under ryttare och på vift...), hingsten tittade surt på valacken i början och bet honom någon gång men han vande sig av även med det beteendet.

Idag gör de allt tillsammans, äter, sover, leker, reser...

På den här videon ser man första dagen, första gången de nosar på varandra, första promenaden tillsammans och slutligen "fria" med varandra i hagen. Första ihopsläppet finns inte förevigat, det var nämligen min valack som hoppade in i hingstens hage en vacker dag, fick mig en smärre chock när jag såg dem i samma hage vill jag lova... :eek: :cool:

http://youtu.be/XEm7gdAlRQQ

Jag är så glad för att allt gått så bra men kom ihåg att de hade en lång invänjningsperiod innan de ens fick nosa på varandra.

Hingstsson är hingstig, "pratig" och blåser gärna upp sig men vi har en mycket nära kontakt och ett fint samarbete -han är ljuset i mitt liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Här tycker jag att det är viktigt att tänka på att hingstar vill få bekräftat från varje ny människa som hanterar den att det är nödvändigt att lyda och uppföra sig. Man kan inte bara förvänta sig att hingsten ska bete sig med dig som är ny som den gör med sin ägare, även om ägaren har visat "hur han/hon gör". Så jag tror att du har rätt i att de kan känna sig provocerade av en ny person.

Detta gäller egentligen alla hästar, inte bara hingstar, även om det blir tydligare bland dem ....

Precis vad jag menade :-) Mao är mindre väluppfostrade/fogliga hingstar sällan lämpliga att hantera alls av sådana som mig.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

vill bara tillagga ang att dom "vaknar" som 3aring, inte alla. Vissa vaknar inte forran de ar 6. Och vissa "vaknar" inte alls.

I mitt fall ar blodlinjerna valdigt laid back som hingstar, bade pappa och broder ar stencoola. Eller ja, var, papsen ar ju tyvarr dod nu. Sa genetiken spelar stor roll ocksa... val vart att kika pa om man koper hingst :)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hej! Detta var nytt, menar du att de släpper ut en främmande hingst ihop med ett dräktigt sto? kan inte hingsten stressa stoet så hon kastar? Jag förstår att åldern och individer givetvis spelar roll här... men vill gärna veta mer...
Jag skrev ju att de hade samma ägare. Hästarna känner varandra.
Det handlar alltså om ponnyhingstar som går på fribetäckning med en stoflock. Är stona dräktiga och klara så är det inte alls ovanligt att man låter hingsten gå kvar i flocken hela vintern. Trevligt hingstliv för de hingstar som funkar på fribetäckning.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Eller handbetäckning.

Stona hingsten jag främst tänker på gått tillsammans med delade han också stall med. Alla var inte dräktiga med honom.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap.

Ni som har valt att inte lyssna på allas råd om omedelbar kastrering och också hanterar dessa skräckinjagande varelser som visst kan vara lite buffliga,bitiga och stökiga ibland men gudasända i andra avseenden. Kan ni inte dela med er om era erfarenheter? Hur gör ni livet bra för er hingst? Vart i stallet placerar ni en hingst där det finns ston och vallack. Ska vallacken stå emellan eller är det att trigga hingsten? Ska hingsten inte kunna se stona alls? Ska hingsten promt gå ensam efter 3år?
Hur rider vi ut ihop med ston?

Jag har en treåring som ska få nytt hem och vill ha tips och råd då det kommer bli helt nytt för oss. Tidigare har vi stått i blandstall med sto på lite avstånd med dominant äldre val emellan. Ensamgående sista dryga halvåret.
Ska jag våga släppa ihop med jämnårig vallack? (Stora hagar)
Hur placerar man bäst i hagar och boxar (variationsmöjligheterna är många.)
Om det kommer fler hästar till stallet hur möblerar man då?

Hur vill ni som är reserverade inför unghästar och hingstar bli bemötta? Jag vill ju inte trampa på någons tår samtidigt som jag vill visa hur man enklast hanterar min häst vid in och utsläppen. Skulle inte få för mig att tvinga någon som är rädd men vill heller inte att den som är "tuff" vänder upp spöt bara för att det är en hingst.

Jag tror inte jag kommer få dessa problem men kan vara kul att få höra lite allmännt.

Önskar att vi kan hålla disskussionen på en hög nivå så vi kan lära något av varandra!:)

Jag kastrerade vid 2,5 års ålder utan att ha haft några som helst hingstproblem med någon av hingstarna. De unga hingstarna gick tillsammans med äldre valacker på lösdrift och blev så väl uppfostrade att ingen av dem ens reagerade på ett sto som brunstade just framför.
Jag har tagit hand om 2 hingstar före det, en som skötte sig rätt bra men nafsade rejält direkt han ansåg att man släppt uppmärksamheten på honom och en arabhingst som var väldigt jobbig och hela tiden behövde "övervakas" och hållas väldigt kort. Samma ägare ägde både arabhingsten och en äldre quartervalack (sent kastrerad, hade gått som beskällare i en stoflock), en natt kom de lös och då fick den yngre arabhingsten riktigt rejält med stryk.

Jag själv hade inte släppt ihop min valack med en ny 3-årig hingst, skaderisken är på tok för stor. Jag hade heller inte varit sugen på att hantera hingsten överhuvudtaget just eftersom det kan ställa till så mycket skada om den skulle slita sig. Och hingstighet kan komma på en dag. Jag är överhuvudtaget MYCKET tveksam till att ha hingst i kollektivstall.
Ang. boxar bör den stå vid valacker och fungerar det inte så måste den ju kastreras för sin egen skull.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hingsten jag hade var stencool med ston, gick att rida ut med brunstiga ston och ha obrunstiga ston brevid honom i stallet (dock inte ardennerston och liknande, där blev han helt till sig i trasorna O.o). Han handbetäcke var säsong, men tycktes inte påverkas av det. Taktade lite när man ledde in honom i stallet, men aldrig dum.

Unghingsten (samma ägare som gammelhingsten jag tog över) var ganska vild och hingstig redan som unghäst - betydligt mer på i betäckningssammanhang med trots mindre rutin än den gamle. Dock vet jag att unghingstens pappa med var hingstig så det verkar ha gått arv.

Har inga problem att hantera hingstar, så länge de "klarar av" att vara hingstar, vissa bör verkligen inte ha kulorna kvar hur jädra fina de än är. Jag skulle ha valacker vid sidan om hingsten i stallet, min erfarenhet säger att det blir lugnast så.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Första dagen avklarad. Han fick en box med vallack som granne och några tomma boxar bort till stona. hage med gata över till vallacken och stona på lite avstång. min cooling har tagit det med ro och ätit sin mat i både box och hage. Inget spring även om stona verkar överlyckliga. Åerstår att se om vi vågar släppa ihop killarna. Hagarna är ju enorma och jag fick hopp av fjellheim:)
Tack för alla inlägg, jag läser gärna mer om era hästar. Fjellheim vilka vackra hästar du har. Araben är ju döläcker och lillehingsten med;)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

vill bara tillagga ang att dom "vaknar" som 3aring, inte alla. Vissa vaknar inte forran de ar 6. Och vissa "vaknar" inte alls.

I mitt fall ar blodlinjerna valdigt laid back som hingstar, bade pappa och broder ar stencoola. Eller ja, var, papsen ar ju tyvarr dod nu. Sa genetiken spelar stor roll ocksa... val vart att kika pa om man koper hingst :)

Yes du har så rätt, därför har jag valt en ras som avlats på psyke sedan -1500-talet. Jag har också varit med från 4 mån ålder för att få göra det från början. :)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

*KL*

Jag har alltid varit förespråkare för hingstar. Och menat att dom är hästar dom med... Och ja, det är dom. Men ibland väldigt mycket mer häst än vad en valack är... Tyckte många gånger att "besserwissrarna" målade fan på väggen.. Och att så klart hingstar kan gå med andra hästar. Har numera ändrat min inställning, ganska rejält!

Har haft några hingstar hemma dom senaste åren. Min egen kallblodstravare, en fjording, en Irish Cob och för nuvarande en 4-årig halvblodshingst.
Nu är tre av dom valacker... Fjordingen kunde som hingst bara gå tillsammans med en annan häst. Min kallblodstravare och fjordingen gick som hingstar tillsammans, travaren 3 år och fjordingen 5 (tror jag). Funkade bra, dom lekte massor, men tyvärr lekte dom för hårt så travaren gick inte att lägga en sele på:grin:
Fjordingen kastrerades för att han skulle säljas. Irish Coben försökte mörda valacken han gick med så han kastrerades också när han skulle säljas.
Kallblodstravaren gick tillsammans med en valack från det att han va 6 månader men som 4-åring slog det slint och han anföll valacken... Så då rök kulorna. Dom hade aldrig bråkat innan....
Halvblodshingsten är hingst och går tillsammans med min numera 7-åriga kallblodstravare. Halvblodet har än så länge inte vaknat till som hingst och det är valacken som bestämmer i hagen. Men jag håller koll, för minsta tecken på att hingsten stöddar upp sig så säras dom och kulorna ryker på hingsten. Dom ska ändå bort, bara en tidsfråga.

Men det jag vill ha fram är att man aldrig kan lita på att bara för att det går bra just nu, så kommer hingsten alltid vara snäll. Efter att jag sett vad en rasande hingst kan göra, så är jag väldigt restriktiv mot hingstar tillsammans med andra hästar...

Skulle aldrig släppa ihop min häst med en vuxen hingst. Och det är alltid ett passande när man har hingst. Visst, dom är balla att se på, men inte alltid så "balla" att ha att göra med. Och man måste ha väldigt mycket vana för att hantera en hingst.
Jag skulle inte låta någon oerfaren hantera våran hingst, även om han just nu är världens snällaste. Just för man vet aldrig när hormonerna slår till!!

MVH Russin8 som blivit lite klokare med åren:)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag skulle inte låta någon oerfaren hantera våran hingst, även om han just nu är världens snällaste. Just för man vet aldrig när hormonerna slår till!!
Kloka ord, från en som kommit till insikt!
Det hormonerna gör med en hingst har ju oftast inte alls varken med fostran eller temperament att göra, men det är lätt att glömma bort om man inte med egna ögon sett en hingst få hormonfnatt...
MVH Russin8 som blivit lite klokare med åren:)

:bow: :bow:
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det där med att "låta dom gå ihop tills man ser slagsmålstendenser" är lite knepigt.
För hormonerna kan dyka upp på några sekunder, och är inte alls säkert att man kan ana dagen innan.

Och de är inte en barnlek att gå in i en hage där en hingst fått för sig att jaga och bita sin rival till döds.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det där med att "låta dom gå ihop tills man ser slagsmålstendenser" är lite knepigt.
För hormonerna kan dyka upp på några sekunder, och är inte alls säkert att man kan ana dagen innan.

Och de är inte en barnlek att gå in i en hage där en hingst fått för sig att jaga och bita sin rival till döds.


Det kan jag skriva under på!! Har nämligen fått göra det! När min 4-åriga hingst försökte döda sin valacks kompis så fick jag gå in med långpisk och livet som insatts för att rädda valacken!!! Vill aldrig göra om det. Min underbara häst förvandlades till ett monster...
Men jag hade sett tendenserna innan, bara inte förstått hur allvarliga dom va...
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag vet få riktigt kunniga personer som har hingstar som inte ska avlas på(och som då kan TILLFÖRA ngt i aveln). Jag vet däremot många som vill ha hingst som inte kan så mycket. Som antingen vill ha det för att man trooor att ens häst kan tillföra ngt, man kan tjäna pengar, man tror man kan få mer ridbarhet etc.

Just därför har jag fördomar om hur många hingstägare är och därför också om hur många hingstar är. För okunnigheten hos ägarna gör att hingstarna tillåts uppföra sig på ett visst vis.

När vi ska välja in folk till vårt kollektiv har vi tackat nej till hingstar. Inte så mycket pga hingsten i sig som till ägaren.
Däremot tyckte folk att det var helt ok om jag skulle ta hem hingst i träning.

Att hålla hingst som inte får betäcka är för mig att inte tillgodose dens naturliga behov. Det är få behov hästarna har som är lika starka som de drifterna.

Oavsett, ska man nu hålla hingst så får man som folk redan sagt se till individen.
När jag jobbade på travet hade vi en hel del hingstar. En del kunde stå bredvid vem som helst, andra bara ensamma utan någon box bredvid, en tom i ensam stalldel, annan m valack etc. Vi hade en som faktiskt var gay. Han sket fullständigt i ston. De kunde han ha bredvid sig i brunst etc. Men gick en annan hingst förbi drabbades han av.. eh.. upphetsningsslag kan vi kalla det.;)
Så är det med andra hingstar jag kommer i kontakt med. De funkar alla olika.

Man ska inte tro att en häst kommer vara cool som hingst för att den är lugn som 3-åring. Det brukar komma det året. Men kan dröja med en del.
En del får dock inte så mkt hingsteri för sig. Men de flesta får faktiskt en viss underliggande stress även om de sköter sig för att de fostras väl.
:bow:

Det är skillnad på erfarna hingsthållare o damer som anser att deras hingst är gudomlig tills det händer ngt.

det behöver inte vara annan häst som ligger pyrt till. Har sett hingstar klättra på valacker eller ston med ryttare på:eek:
En annan ramlade nästan av o blev hängande på sidan av hästen i sitt desperata försöka att inte tappa den. Det slutade med en svår nackskada o ett liv utan hästar.

Har även sett 2 hingstar slåss på en framridning. Uppvuxna tillsammans, men sen hände ngt.

Dessa hästar gick sedan som val. på lektion. En gång när jag var med ramlade den ena ryttaren av o hästen drog järnet mot den andra o ryttaren kastade sig av, medan den puckade instruktören skrek- sitt kvar!

De blev dödsfiender o förblev så även som kastrerade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hur snabbt efter kastrering funkade dina (de som pucklat på kompisarna som hingstar) ihop med andra hästar igen ? Skall skära 4 års hingsten nu , han har fått gå själv sen förra sommaren när han flög på sin jämnåriga uppväxtkompis (valack) när stona brunstade. De har hela tiden stått bredvid varandra inne med full kontakt med huvudena (når alltså varandra utvändigt i gången) står ofta och gnabbas och har dragkamp ihop i ett grimskaft som hänger där så de kommer ju överlag överens, när ett sto passerar förbi i gången så gör hingsten mindre utfall mot gallret mellan dem mot valacken men det släpper direkt igen iom att valacken inte svarar upp. Så helt klart är ju hans humör just kopplat till rivalitet om stona.
Frågan är bara hur snabbt efter en kastration släpper den biten egentligen har inte haft sådant humör på någon av de jag skurit innan utan det har bara varit för mkt damintresse som varit deras fall.
Tar ju månader innan testosteronnivån är nere i valacknivå frågan är om man måste vänta ända till dess för att inte ta risker att släppa ihop ?
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hur snabbt efter kastrering funkade dina (de som pucklat på kompisarna som hingstar) ihop med andra hästar igen ? Skall skära 4 års hingsten nu , han har fått gå själv sen förra sommaren när han flög på sin jämnåriga uppväxtkompis (valack) när stona brunstade. De har hela tiden stått bredvid varandra inne med full kontakt med huvudena (når alltså varandra utvändigt i gången) står ofta och gnabbas och har dragkamp ihop i ett grimskaft som hänger där så de kommer ju överlag överens, när ett sto passerar förbi i gången så gör hingsten mindre utfall mot gallret mellan dem mot valacken men det släpper direkt igen iom att valacken inte svarar upp. Så helt klart är ju hans humör just kopplat till rivalitet om stona.
Frågan är bara hur snabbt efter en kastration släpper den biten egentligen har inte haft sådant humör på någon av de jag skurit innan utan det har bara varit för mkt damintresse som varit deras fall.
Tar ju månader innan testosteronnivån är nere i valacknivå frågan är om man måste vänta ända till dess för att inte ta risker att släppa ihop ?

Det har varit olika. IC:n tog det ett par månader med. Han flyttade till en ridskola i april, och till sommarbetet kunde han gå med hela ridskoleflocken.
Min kallblodstravare tog det ca 1 månad innan jag försökte igen. Jag tog det i samband med att jag flyttade dom till sommarbetet. Och han va helt cool då, dom gick tillsammans som dom aldrig varit ifrån varandra. Men jag lovar att jag va nervös. Då hade vi ridit ihop innan och låtit dom stå i boxarna bredvid varandra, och när vi inte märkte någon spänning i mellan dom så släppte vi ihop dom.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det kan jag skriva under på!! Har nämligen fått göra det! När min 4-åriga hingst försökte döda sin valacks kompis så fick jag gå in med långpisk och livet som insatts för att rädda valacken!!! Vill aldrig göra om det. Min underbara häst förvandlades till ett monster...
Men jag hade sett tendenserna innan, bara inte förstått hur allvarliga dom va...

DET kan handa med valacker med. Och det ar inte roligt att ga emellan dar heller.

Aprapa nar "det gar ur", det finns faktiskt ingen garanti for att slagsmaleriet gar ur bara for att man kapar bollarna.

Vet flera valacker som trotts mangder med ar som just valacker "over en natt" blev hingst.

Hast kastrerad 6 ar (var 9 vid det har tillfallet) som ville flyga pa en aldre hingst under tavling.

19 arig valack som fick tuppjuck och skulle ha ihjal flockkkompis, vi snackar inte "normalt" brak. (Kastrerad som 10 aring har jag for mig, aldrig visat tendenser att slass innan) Fick aldrig ga ihop med den hasten han utsag som offer igen.

..personligen hade jag vantat ratt lange innan jag forsokt slappa ihop fd brothingst med andra hastar. 6 manader - 1 ar.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Men att de behåller mentaliteten som hingstar beror ju på att de skurits sent.
Ja då kan man inte vara säker.

Val. som skurits innan 3 års ålder är sällan eller aldrig på det viset.
Därför bör man skära dem tidigt när man vet att de inte har ngt att tillföra aveln.

Varför vänta tills de den dagen visar en otäck sida???

Jag vill inte ha hästar som inte kan gå med andra o lära sig gott uppförande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 956
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp