Hingstar och hantering av dessa hästar

Malin123

Trådstartare
Det här med hingstar är ju ett laddat ämne med många myter, rädsla och mycket okunnskap.

Ni som har valt att inte lyssna på allas råd om omedelbar kastrering och också hanterar dessa skräckinjagande varelser som visst kan vara lite buffliga,bitiga och stökiga ibland men gudasända i andra avseenden. Kan ni inte dela med er om era erfarenheter? Hur gör ni livet bra för er hingst? Vart i stallet placerar ni en hingst där det finns ston och vallack. Ska vallacken stå emellan eller är det att trigga hingsten? Ska hingsten inte kunna se stona alls? Ska hingsten promt gå ensam efter 3år?
Hur rider vi ut ihop med ston?

Jag har en treåring som ska få nytt hem och vill ha tips och råd då det kommer bli helt nytt för oss. Tidigare har vi stått i blandstall med sto på lite avstånd med dominant äldre val emellan. Ensamgående sista dryga halvåret.
Ska jag våga släppa ihop med jämnårig vallack? (Stora hagar)
Hur placerar man bäst i hagar och boxar (variationsmöjligheterna är många.)
Om det kommer fler hästar till stallet hur möblerar man då?

Hur vill ni som är reserverade inför unghästar och hingstar bli bemötta? Jag vill ju inte trampa på någons tår samtidigt som jag vill visa hur man enklast hanterar min häst vid in och utsläppen. Skulle inte få för mig att tvinga någon som är rädd men vill heller inte att den som är "tuff" vänder upp spöt bara för att det är en hingst.

Jag tror inte jag kommer få dessa problem men kan vara kul att få höra lite allmännt.

Önskar att vi kan hålla disskussionen på en hög nivå så vi kan lära något av varandra!:)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

PS Lade ut detta på hästnet:
Hej! Jag skulle vilja lära mig mera om hur man kan ha hinstar (äldre än 2år) i flock med andra hingstar eller vallacker. Ni som har erfarenheter av detta att dela med er mottages tacksamt matnyttiga tips. Hur släpper ni ihop? När avbryter ni(vad måst e hända?), hur avbryter ni om det inte skulle funka? Hur gör ni när det kommer en ny häst. Hur gör ni när det finns ston i samma stall? Kan det bli slagsmål pang bom eller sker det successivt? Vilka tecken tittar ni efter? Ställer ni hingsten i en li te "avskiljd box" eller mitt bland ston? Ni som har en harmonisk flock berätta gärna hur det ser ut och vilka rutier ni har
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

I stallet där min medryttarhäst står bor en hingst. Han står längst ut i ena boxraden, granne med ett sto och det fungerar bra. Han är en riktigt gentleman, och väldigt väluppfostrad så hittils har det inte varit några problem alls.
Han går själv i hagen, med stona i en hage bredvid, med lite mellanrum. Nu ska han ev få sällskap av en 4årig ponnyvalack, men ingenting bestämt ännu.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Ska hingsten inte användas i aveln finns det ingen som helst anledning att "spara" den om man inte har eget ställe.

Den mår bättre o kan vara ett FLOCKDJUR.

det finns alldeles för många hemsnickrade bastarder bara för att folk i eget tycke anser att hingsten har ngn unik kvalité- som ingen annan uppfattar.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Ska hingsten inte användas i aveln finns det ingen som helst anledning att "spara" den om man inte har eget ställe.

Den mår bättre o kan vara ett FLOCKDJUR.

det finns alldeles för många hemsnickrade bastarder bara för att folk i eget tycke anser att hingsten har ngn unik kvalité- som ingen annan uppfattar.

Hm... jag var ju helt övertygad om att dennna kommentar skulle dyka upp men det är inte den diskussionen jag var ute efter. Jag vill veta hur de som har hingstar i sin närhet jobbar med dem. För övrigt tyckande kan en ny tråd startas för den som har det behovet.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Gör inget annorlunda med min vuxna hingst, men han är enormt foglig och går bra ihop med båda valackar och unghingstar. Om han kan gå med en äldre hingst har vi inte haft anledning att prova. Att han fått fortsätta vara hingst beror på att det är mer omständigt att kastrera honom än att ha honom som hingst, han är minst sagt mild i temperamentet. Han håller ändå koll på stona och pratar med dem över staketet, men han håller sig på sin sida utan knussel.

För hans skull är det viktigaste att han kan slappna av och äta sin mat även när det står ston brevid. Att han aldrig behöver gå själv utan kan få bo i en flock, han är inte ranghög och treåringen han går med nu börjar ta över så han ska kastreras!
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Har haft ett antal hingstar här på gården, shetland och araber. De tveklöst enklaste i all hantering är araberna. Hellre ett stall fullt av två- treåriga arabhingstar en enda shettishingst!:mad:

För tillfället har vi en gammal hingst, en riktig gentleman, som står längst in i stallet med stona "framför sig" och går i en mindre hage mellan de två stohagarna på dagen.

Har också haft varianten med två vuxna hingstar samtidigt på gården, och det har gått alldeles utmärkt att ha dem i stallet samtidigt, med ett eller två ston emellan.

I sommar ska ettårshingsten gå med gammelman, han är snäll mot de små och kan samtidigt fostra lite.

Vi har också haft en hingst som har gått tillsammans med två av stona, på fribetäckning. Fungerade utmärkt, något vi har tänkt prova fler gånger.

Det är överhuvudtaget ganska odramatiskt att ha hingst på gården, om man vidtar de försiktighetsmått som man måste. Dvs dubbelstaket överallt, breda gångar mellan hagarna, sansad hantering av hingsten där han vet sin plats men inte hutas åt och tuktas "bara för att". Man får helt enkelt ligga före i tanken hela tiden.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

De hingstar jag kommit i kontakt med har främst varit fullblod och då unghästar med inriktning för galoppen. Hingstarna har stått i ena änden av stallet medan stona i andra och med de mer erfarna valackerna i mellan. I träning på banan har stona gått först och hingsten gått sist i de fall de gått i samma "lott".

Det jag känner med hingstar är att man får spela lite "teater" för dem. Liksom "blåsa upp sig" så att hingsten när man går in till den i boxen eller hagen tror att man är större och farligare än vad man är. På något sätt får man hingsten att inse att den där lilla människan som kommer in i boxen nog bör respekteras och behandlas väl. Går man in i boxen eller i hagen på ett "undergivet sätt" blir man nog lätt tvåa. Sen vänder jag aldrig ryggen till en hingst. De är så lätt att man får ett tjuvnyp eller ännu värre, den börjar klättra på ryggen på en om man för en kort sekund glömmer bort vad för häst man handskas med... *s*

Jag skulle inte släppa in någon som är oerfaren med att handskas med unghästar till en hingst. Men generellt tycker jag inte att det är jobbigare eller några stora problem med att hålla en hingst i ett stall tillsammans med ston. Men det betyder ju inte att någon enstaka individ kan vara väldgt jobbig att hantera. Men jobbig, det kan ju ett sto eller en valack vara med...
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag har hanterat många hingstar genom åren och stått i kollektivstall tillsammans med hingstar som använts i avel. Jag skulle säga att det allra viktigaste är att hingsten är ordentligt uppfostrad. Det näst viktigaste är att hingstägaren är medveten om hur hingsten kan fungera och är beredd att ändra på något för att göra det lättare för andra.

Hingstar jag delat stall med har ofta gått med dräktiga ston vilka har uppfostrat dem ordentligt och satt dem på plats. De har också stått i boxar bredvid ston men de har då haft samma ägare. De har varit ordentligt uppfostrade och har vetat sin plats. Jag hade aldrig någonsin något besvär av de hingstarna, de visste hur de skulle bete sig med människor.

Som stoägare kräver jag att hingsten förvaras och hanteras så att den inte besvärar mina ston. Den ska inte få någon möjlighet att ta sig till mina ston, och skulle den trots allt ha lyckats med det ska hingstägaren vara beredd att stå för alla kostnader som abortspruta och eventuella skador.
Jag vill inte ha en hingst bredvid mina ston, det känns som att ta en dum och onödig risk.

Skulle jag vara hingstägare skulle jag försöka hitta en box utan andra hästar bredvid men så att han ser de andra hästarna.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

OM man vill ha en hingst och man inte har ett eget stall, då måste man vara beredd på och också kunna acceptera att det finns många som inte vill hantera hingstar. Det ÄR mycket svårare att hitta stallplatser där det fungerar att ha hingstar, då detta ställer högre krav på både stall och hagar.

Jag har haft hingstar på gården de senaste 15 åren, eftersom jag har bra möjlighet att ha hingst. Här har varit allt från halvblodsunghingst (upp till 6 års ålder) till shettisunghingstar och äldre avelshingstar av samma ras.
Mina hingstar har gått i flock så länge det har fungerat. Ibland måste man sära på dem redan när de är ganska unga och andra gånger kan man släppa ihop den gamla rutinerade avelshingsten med unghingstar och valacker direkt efter betäckningssäsongen, utan problem.

Rent generellt kan jag väl säga att jag har varit mer försiktig med att släppa ihop hingstar, som gått ensamma ett tag, med andra hästar ju större raser det handlar om. Det går inte att komma undan att skaderiskerna är mycket större med halvblod än med shettisar... Men det man kan börja med är att parkera hingsten i boxen bredvid den häst man ämnar släppa ihop den med, så att de lär känna varandra inne i stallet. Då är halva jobbet gjort innan de kommer ut i hagen.

Sen är jag generellt av åsikten att det är ett större problem med hingstägare som negligerar de risker som faktiskt finns att hålla hingstar, än de som inte vill hålla på med hingstar alls.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

OM man vill ha en hingst och man inte har ett eget stall, då måste man vara beredd på och också kunna acceptera att det finns många som inte vill hantera hingstar. Det ÄR mycket svårare att hitta stallplatser där det fungerar att ha hingstar, då detta ställer högre krav på både stall och hagar.

Det är helt sant! Köpte min kille när han var 8månader och när han var 1,5 började folk tycka att han var otäck. Men jag såg det som positivt att de sa till om det istället för att fortsätta hantera honom trots att de var osäkra.

Stallägaren godkände att jag ställde dit en hingst då det aldrig varit tanke att spara honom som detta, men han har varit väldigt snäll och sen blev han dålig och jag vågade inte kastrera honom så jag och stallägaren kom fram till att de närmsta boxarna skulle vara stofria så att han skulle slippa bli så påverkad av dem. :) Detta fungerade super! Har aldrig stått bredvid ett sto, men ett tag var det nästan bara ston som stod i stallet. :p

Det jag märkte av var att när han hade gått själv (pga att han var dålig) så var han hårdare och hingstigare mot sina vänner när jag släppte ihop dem igen. Han körde med dem osv. Han var då 3år och hade gått själv några månader. Men det blev bättre efter några dagar. Min häst har alltid varit lekfull men snäll, så det var lite annorlunda att se en elak variant av honom, men hormoner kan ju förändra dem en del...
Nu är han äntligen frisk och nykastrerad.

när jag jobbade med hästar så hade vi en halvblodshingst som inte kunde stå bredvid vilken häst som helst,han ville krypa genom boxväggen och döda den andra hästen. Var likadan om inte värre efter kastrering. Men denne hade betäckt under en säsong så vet inte om det gör saken värre. Han fick iaf gå helt själv för risken var för stor att han skulle ge sig på någon annan häst...

Tycker det är ett bra tips att låta hästarna stå bredvid varandra inne i varsin box så de kan hälsa och lära känna varandra där, Då har de i många fall redan hunnit gjort upp. Jag brukar alltid göra så oavsett vad det handlar om för häst :) Vill de döda varandra genom väggen är det ingen ide att försöka släppa ihop dem i hagen heller är min åsikt :p
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

denne hade betäckt under en säsong så vet inte om det gör saken värre.
Det behöver inte ha något samband.

En av de shettishingstar jag har haft stationerad hos mig var världens mest fantastiska kille att hantera, underbar mot såväl människor som ston och föl. MEN han hade redan vid ett års ålder blivit mordisk mot unghingstarna på hingstbetet, han tålde inte att det fanns hästar av hankön i närheten av honom. Så från ett års ålder och tills han blev godkänd (och då fick gå på fribetäckning med stona) vid 4 års ålder gick han i egen hage.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

TS:

Min trears hingst gar i flock med valackerna. Funkar finfint. Stoet och hennes kompis "strax breve" med en fete metallgrind mellan.

men de ar individer, och skall behandlas som sadana med... jag tror inte pa att det finns en "mall" for hur man ska behandla en hast bara for att den rakar ha kulorna kvar. Hanterat hingstar som var riktiga AS.. och hingstar som var det goaste, sotaste, snuttigaste man kan tanka sig. Langt trevligare an nagon valack jag nagonsin haft med att gora.

Red ar en stencool kille, som ar valdigt odmjuk och lyhord (hittills. Men gor han nagot jag inte gillar ryker kulorna fortare an kvickt).. sa eh.. ja... beror helt pa hingsten hur den ska hanteras.

Sen tror jag inte nagon tar illa vid sig om man visar hur man gor med sin hast, oavsett kon. :)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag ska också kommentera ett citat ur trådstarten, som jag glömde få med förut:
Ni som har valt att inte lyssna på allas råd om omedelbar kastrering och också hanterar dessa skräckinjagande varelser som visst kan vara lite buffliga,bitiga och stökiga ibland men gudasända i andra avseenden. Kan ni inte dela med er om era erfarenheter? Hur gör ni livet bra för er hingst?
Helt ärligt, mina hingstar - jag har haft ett gäng, då jag föder upp och också har möjligt att ha dem kvar som hingstar - de har "kniven mot kulorna" redan från början. De får gärna vara kvar som hingstar om de kan bete sig som normala hästar, men jag accepterar inget som helst dåligt beteende från dem bara för att de råkar vara hingstar. De kan få gnägga lite och spänna upp sig vid enstaka tillfällen, men en hingst som börjar bitas, buffas, vara allmänt stökig eller kanske springa oavbrutet i hagen, den blir valack här fortare än den hinner tänka flasklock.... Det har hänt mer än en gång, när de vaknar till liv på våren (oftast som treåringar) att jag ringt veterinären och sagt att "kan du komma förra veckan och kastrera??" :p
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Det behöver inte ha något samband.

En av de shettishingstar jag har haft stationerad hos mig var världens mest fantastiska kille att hantera, underbar mot såväl människor som ston och föl. MEN han hade redan vid ett års ålder blivit mordisk mot unghingstarna på hingstbetet, han tålde inte att det fanns hästar av hankön i närheten av honom. Så från ett års ålder och tills han blev godkänd (och då fick gå på fribetäckning med stona) vid 4 års ålder gick han i egen hage.

tänkte det, men ville inte utmana ödet med att uttala mig som säker när jag inte är det :p Hästar reagerar ju olika utifrån hur de är.

till TS:
Jag som står i ett inackorderingsstall skulle inte ha nått emot om någon ville visa hur den hanterar sin häst för att frångå missförstånd osv, så länge det inte är hantering som är onödigt riskabel förstås. Sen är det ju alltid lättare när man har "krävande" hästar att ha eget stall :)
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag vet få riktigt kunniga personer som har hingstar som inte ska avlas på(och som då kan TILLFÖRA ngt i aveln). Jag vet däremot många som vill ha hingst som inte kan så mycket. Som antingen vill ha det för att man trooor att ens häst kan tillföra ngt, man kan tjäna pengar, man tror man kan få mer ridbarhet etc.

Just därför har jag fördomar om hur många hingstägare är och därför också om hur många hingstar är. För okunnigheten hos ägarna gör att hingstarna tillåts uppföra sig på ett visst vis.

När vi ska välja in folk till vårt kollektiv har vi tackat nej till hingstar. Inte så mycket pga hingsten i sig som till ägaren.
Däremot tyckte folk att det var helt ok om jag skulle ta hem hingst i träning.

Att hålla hingst som inte får betäcka är för mig att inte tillgodose dens naturliga behov. Det är få behov hästarna har som är lika starka som de drifterna.

Oavsett, ska man nu hålla hingst så får man som folk redan sagt se till individen.
När jag jobbade på travet hade vi en hel del hingstar. En del kunde stå bredvid vem som helst, andra bara ensamma utan någon box bredvid, en tom i ensam stalldel, annan m valack etc. Vi hade en som faktiskt var gay. Han sket fullständigt i ston. De kunde han ha bredvid sig i brunst etc. Men gick en annan hingst förbi drabbades han av.. eh.. upphetsningsslag kan vi kalla det.;)
Så är det med andra hingstar jag kommer i kontakt med. De funkar alla olika.

Man ska inte tro att en häst kommer vara cool som hingst för att den är lugn som 3-åring. Det brukar komma det året. Men kan dröja med en del.
En del får dock inte så mkt hingsteri för sig. Men de flesta får faktiskt en viss underliggande stress även om de sköter sig för att de fostras väl.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Jag har inte mycket att tillföra :D Jag har hanterat två vuxna hingstar.

Ena var gudasnäll och väldigt väluppfostrad och det var inga problem oavsett situation. På sin höjd så travade han några steg och grymtade lite när han leddes in från hagen genom hela stallgången med alla hästarna inne.

Den andra var mer "hingstig" i mina ögon, dvs nafsig och sådär "på" hela tiden. Jag kände inte alls att jag klarade av honom på marken, han blev bara värre om jag ville få honom att sluta med vad han nu gjorde. På ryggen var det aldrig några problem, tvärtom. Mao fick jag en del hjälp på marken av ägarna.

Men jag kan svara för hur man vill bli bemött iaf! Vissa blir rädd för stirriga hästar, vissa blir rädda för sura hästar och vissa blir rädda för hingstiga hingstar (vissa är säkert rädda bara de vet att det är en hingst oxå :p). Antingen vill jag:
1. Få det visat för mig att hästen inte blir "värre än såhär" och bestämma mig för att antingen klarar jag det eller så gör jag inte det.
eller
2. Få visat för mig hur jag göra för att hästen ska bete sig så som jag vill.

Konkret ex 1. Hingsten pratar och travar bredvid när man tar in den - ägaren visar att oavsett vad du (inte) gör så drar hästen inte i repet eller liknande utan den bara pratar och joggar bredvid utan att du behöver korrigera något för att den inte ska bli stökigare och stökigare.

Konkret ex 2. Hingsten pratar o travar bredvid och jag som ny vill att den ska gå och vara tyst. Ägaren visar hur jag säger till hingsten så att den accepterar det och går bredvid mig. Här kommer väl oftast flest problem, tycker ägaren till hingsten inte det är någon big deal så kanske hingsten knappt "kan" vara tyst och gå bredvid, eller så kanske den känner sig provocera av att någon ny ska komma och bestämma att den inte får göra som den alltid fått göra.
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Konkret ex 2. Hingsten pratar o travar bredvid och jag som ny vill att den ska gå och vara tyst. Ägaren visar hur jag säger till hingsten så att den accepterar det och går bredvid mig. Här kommer väl oftast flest problem, tycker ägaren till hingsten inte det är någon big deal så kanske hingsten knappt "kan" vara tyst och gå bredvid, eller så kanske den känner sig provocera av att någon ny ska komma och bestämma att den inte får göra som den alltid fått göra.

Här tycker jag att det är viktigt att tänka på att hingstar vill få bekräftat från varje ny människa som hanterar den att det är nödvändigt att lyda och uppföra sig. Man kan inte bara förvänta sig att hingsten ska bete sig med dig som är ny som den gör med sin ägare, även om ägaren har visat "hur han/hon gör". Så jag tror att du har rätt i att de kan känna sig provocerade av en ny person.

Detta gäller egentligen alla hästar, inte bara hingstar, även om det blir tydligare bland dem ....
 
Sv: Hingstar och hantering av dessa hästar

Hingstar jag delat stall med har ofta gått med dräktiga ston vilka har uppfostrat dem ordentligt och satt dem på plats.

Hej! Detta var nytt, menar du att de släpper ut en främmande hingst ihop med ett dräktigt sto? kan inte hingsten stressa stoet så hon kastar? Jag förstår att åldern och individer givetvis spelar roll här... men vill gärna veta mer...

Jag kanske verkar helt oerfaren med en hingst som får göra precis hur han vill. Riktigt så är det inte, men vill gärna diskutera detta ämne då många resonerar olika.

Min hingst bekymrar sig inte särksilt om stona när man leder förbi, han tillåts titta nyfiket men sedan räcker det. Det är ingen fyrvägskorsning som råkar ha en fin färg att avla vidare på:idea:, utan en importerad, välplanerad rashäst. Han ska visas i höst och blir han inte godkänd första året så kastreras han.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 491
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 956
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp