Hingstar med första BLUP-index

Sv: Hingstar med första BLUP-index

Jo det stämmer ju att man ansåg att det hade med en halsinfektion att göra som utlösande på First Wisch .

Frågan är ju då varför man då var så snabb att kastrera honom ?

Det känns lite skumt att man menar att det var en halsinfektion och inte skulle ha med nedärvning att göra och sen snabbt som den kastrerar ?

Synd för jag hade gärna haft en avkomma efter honom om detta inte kom fram .

Har någon av Furst Henrich avkommor haft strupipning eller var skulle det kunna komma ifrån ? Är Stammen i honom förövrigt struppipningsfri ?

MIa

Dessutom så är ÄRFTLIG struppipning redan synlig som 2 åringar, det kommer inte som ett brev på posten när hästen nästan är 5 år.

Varför just som 2-åringar?
Det märks väl mest först när hästen sätts i riktigt arbetet d v s anstränger sig.

Tack för länken .

Då ansåg man att infektionen gjorde att struppipningen utvecklades snabbare pga av att han fick en infektion ..

Ferdinad07??

Var är din källa till att det utvecklas och att man ser det redan på 2 åringar ?
Det stämmer inte med länken som Cat och rat hittade .

För att återknyta till Blup så hade han ju väldigt fina siffror ..,

Mia

*kl*

Corlensky fick kanonBlup vilket var ganska väntat efter årets treårstester. Al Cantino känns lite som en doldis och har dessutom endast 50 reggade avkommor på sina två säsonger här i Sverige. Gissar dock att både han och i synnerhet Florencio fått väldigt bra ston! Blup är som det diskuterats en sanning med modifikation och en aspekt är förstås stometrialet. Tror att Corlensky betäckte "vadsomhelst" under sin första säsong vilket verkligen gör hans siffror än bättre i mina ögon. Med förbehåll på benen förstås.

*kl*

Corlensky fick kanonBlup vilket var ganska väntat efter årets treårstester. Al Cantino känns lite som en doldis och har dessutom endast 50 reggade avkommor på sina två säsonger här i Sverige. Gissar dock att både han och i synnerhet Florencio fått väldigt bra ston! Blup är som det diskuterats en sanning med modifikation och en aspekt är förstås stometrialet. Tror att Corlensky betäckte "vadsomhelst" under sin första säsong vilket verkligen gör hans siffror än bättre i mina ögon. Med förbehåll på benen förstås.

Men i blup-beräkningarna kompenseras för sådant som bättre/sämre ston, citerar (den nya/omskrivna) info-texten på blup-sidan:
En viktig fördel med BLUP-metoden är att den tar hänsyn till kvalitén på de ston en hingst tillförs (och vice versa). En hingst som betäcker ston som är sämre än genomsnittet kommer alltså inte att få sämre index för det.

Kl

Jag är inte så insatt i Blup-systemet. Hur bra är Rosevelts siffror?

Om avkommans mamma har lågt BLUP-index så förväntas inte avkomman bli så bra. Skulle avkomman trots det få höga poäng på ett unghästtest så räknas det som att hingsten har förbättrat avkomman, alltså får Corlensky ett ännu högre BLUP.

Fast dom kan kompensera med sina algoritmer allt vad dom vill, jag blir ändå mer impad av Corlenskys siffror än ex Florencios. Om man tar Florencio som exempel vet vi att han fått en del gamla elit-ston som av någon anledning är rödstaplade. Äldre ston verkar per definition få smäre blup. Så även om de lämnar superungar så kompenseras även på Florencio för detta rimligen vilket ytterligare toppar hans siffror. Tro nu inte att jag inte gillar Florencio eller tycker att han är en superförärvare, det tycker jag! Men Corlenskys stomaterial är inte riktigt jämförbart ändå:).

*kl*

Al catino tror jag faktiskt tvärtom om att han mest fick "skräp" ston här vet ingen (vad jag kan komma på) med bra ston som använde honom utan de ston han skramlade ihop var nog mest för att han fanns på Flyinge. Så tvärtom kan man nog säga att hans siffror imponerar väldigt mkt.

Dock är det ju så att är det lågblupade ston så får hingsten en rejäl skjuss uppåt om avkomman trots det får vettiga poäng. Får de däremot riktigt bra ston så kan tom en normalbegåvad avkomma sänka en hingst. När det kommer till blup så är det väldigt mkt bättre för en hingst att den lyckas få fram hyffsat bra avkommer med skitston än att den får fram bra avkommer med bra ston. Det slår ganska knepigt det där med kompensationen pga stonas utgångsläge.

Borde man inte kunna tänka tvärt om och få upp blup på sitt stos blup? Om jag använder en lågblupshingst där jag tror på kombinationen, och visar väl, då borde det ju efter ett par avkommor kunna höja väl? Undrar hur mycket det ska till egentligen..
/U

Jo, så är det. Ska försöka förklara ungefär hur det fungerar:

Om du betäcker med en hingst som har 80 i BLUP på traven och avkomman sedan får en 8 på traven på treårstestet så höjs troligtvis ditt stos BLUP på just trav (eftersom det då antas att det är minst lika mycket hennes gener som gjort avkommans trav 8-mässig). Betäcker du stoet med en hingst som har 130 i BLUP på trav och avkomman får en 8 så höjs troligtvis inte ditt stos trav-BLUP (eftersom hingsten anses förvärva bra trav så har inte ditt stos gener förbättrat avkommans trav).

Men sedan spelar andra saker in också. Om hästarna på den visningsplatsen får höga poäng (jämfört med vad hästarna förväntas få om man utgår från de visade hästarnas härstamningsBLUP) så skrivs värdet av 8an ner. Domarna anses då varit för snälla på den visningsplatsen.

Intressant.. Så om vi skulle lyckas få ex. 8-8 i hoppningen på min 08a länk till stam så skulle det kunna påverka positivt på teknikhoppning och "temperamenthoppning" men inte på själva "hoppning" eftersom den baseras på tävlingsresultat på både mor och dotter, men inte på fadern eftersom han har så många visade avkommor? (mitt sto är inte visad själv och har inte visade avkommor men visade syskon)
/U

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, men försöker svara ändå :D Alla släktingars resultat påverkar varandras index. Men, eftersom stona oftast har färre avkommor än hingstarna så påverkar varje visad avkomma stoets index mer än hingstens. En dålig avkomma kan ju vägas upp av flera hundra andra avkommor om man har många avkommor. Men om man bara har två avkommor och den ena hade en dålig dag på sin bedömning så slår det ju givetvis mycket hårdare. Just därför är stonas index mycket osäkrare än hingstarnas. Vad som ingår i de olika delindexen och vad som ingår i huvudindexen kan du läsa om här.

Senast ändrad:

Är den någon som vet om det fortfarande är så att avkommas internationella meriter inte gynnar stoet?

För att det inte ska bli för OT så föreslår jag att du läser den här tråden. Lång, men där står en hel del om hur BLUP fungerar. Kortare svar på din fråga är: Bara de tävlingsresultat som genererar championatspoäng hos SvRF räknas med i BLUP. Dvs hästar som tävlas utomlands får oftast inte sina resultat tillgodoräknade (om hästen har hunnit lösa tävlingslicens hos SvRF innan den började tävla utomlands, samt har en svensk ryttare, så kan resultaten ibland registreras). Ett annat "litet problem": En kvalvinst och finalplats i Breeders ger mindre championatspoäng än en placering i en vanlig regional LA...

Senast ändrad:

Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, men försöker svara ändå :D Alla släktingars resultat påverkar varandras index. Men, eftersom stona oftast har färre avkommor än hingstarna så påverkar varje visad avkomma stoets index mer än hingstens. En dålig avkomma kan ju vägas upp av flera hundra andra avkommor om man har många avkommor. Men om man bara har två avkommor och den ena hade en dålig dag på sin bedömning så slår det ju givetvis mycket hårdare. Just därför är stonas index mycket osäkrare än hingstarnas. Vad som ingår i de olika delindexen och vad som ingår i huvudindexen kan du läsa om här.

Tack för att du tar dig tid.. tror jag fattar en aning mer..
En annan fråga, min ridhäst har en avkomma e. inte godkänd men avelsvärderad hingst. (Raskod för renrasig häst d.v.s. 04 (vitt papper - löpnummer fr.o.m. 6001) ). Denna har nu börjat tävlas och om en kommer upp i klasserna och placeras i officiell tävlingsklass, kommer det påverka mitt stos blup?
/U

Vita papper och löpnummer som börjar på 6 ges till hästar e godkänd hingst men med okvalificerad morfar eller mormorsfar. Ditt stos avkomma har löpnummer 8 och grå papper. Kul att den börjat tävla:)

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 696
Senast: Blyger
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Ottilia
·
Avel Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna! Hittar inget på ASVHs hemsida eller på...
Svar
16
· Visningar
2 360
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden