Hingstar med första BLUP-index

Sv: Hingstar med första BLUP-index

Lite egna listor, inget anspråk på 100% korrekthet :angel:

Nykomlingar i topp-15 i något delindex:
(inom parantes nykomlingar 2009)

Typ:
(1 Sandro Hit 146)
2 First Wish 137
(3 Florencio I 136)
(6 His Highness 131)
8 Crelido 129
10 Carland 128
(11 Contendro I 128)

Roligt att Sandro Hit är en god typförbättrare. Jag har inte tänkt på honom som sådan, då jag tycker att han själv har så bred hals. Sen att han är en fenomenal förärvare i övrigt...

Och det är inte en enda svenskfödd hingst med på listan och en majoritet av spermaimporterna i topp.

Och så motarbetar asvh spermaimporterna, undrar om de är medvetna om vad de nya reglerna kommer ha för effekter...

Orkar du utveckla det lite mer, då jag förstått att du själv är importör.

Och det är inte en enda svenskfödd hingst med på listan och en majoritet av spermaimporterna i topp.

Fast det är väl inte så konstigt? Svenskfödda hingstar finns ju knappt några, och att spermaimporterna är bättre än de inhemska får man väl nästan hoppas, vad skulle annars poängen med import vara (som ju ändå oftast är dyrare och krångligare än att använda en svenskstationerad hingst)?

Att världens bästa hingstar skulle bli stående i ett land med så lite avel och så långt borta som Sverige är ju ganska orimligt, det vore ju ekonomiskt vansinne. Alltså är det rimliga att de absolut bästa hingstarna finns på kontinenten, och att det är de bästa hingstarna som man gör sig besväret att skicka sperma utomlands från. Således är det logiskt att spermaimporterna toppar listorna, det borde de göra såvida vi inte går över ån efter vatten.

Samtidigt förstår jag att man vill så att säga lägga skyddstullar för att främja de svenska hingstarna, det finns ändå ett värde i att vi har hingstar i sverige, både ekonomiskt och avelsmässigt.

Senast ändrad:

Kul med Al cantinos hoppindex. Vet att jag skrev nån tråd om honom (med typ noll gensvar :p)

Sen tycker jag det är kul att Lord Alberth fick index även om jag hade hoppats på att det skulle vara bättre :)

**KL**
Hur är det med First Wish, att han är ur avel vet jag men är han kastrerad? Jag kan ju tycka att det var synd att det var just han som togs ur avel, och ännu mer nu när man ser avkommorna. Funderar på att det faktiskt funnits hingstar som haft struppipning som fått komma tillbaka till avel..
/U

Han är kastrerad och om jag inte minns fel gjordes det direkt .

Även om han fått bra siffror skulle jag själv inte skaffa ett sto i avel efter honom .men jag kanske överdriver med tanke på ev nedärvningsaspekt ?

Hukar mig och springer *****

Mia

Det har väl inte visat sig att allt är ärftligt? Jag ska erkänna att jag inte kan så mycket, men de avkommorjag sett ser riktigt fina ut. Jag tror jag hade vågat köpa en avkomma till honom, fast jag ska kanske läsa på mer om struppipning innan jag yttrar mig.
/U

Har förresten hittat en intressant uppsats om struppipning där det bla står:
Sammanfattning av eventuella orsaker:
• Trauma
• Förgiftningar, andra sjukdomar på CNS
• Dysfunktion i nervmetabolismen
• Luftvägsinfektion
• Idiopatiskt
• Genetiskt

det står även bla att halsens längd/hästens storlek verkar spela roll

Länk till uppsatsen finns här

Sen är det också så att det nästan bara nedärvs till hingstar. Men det är mkt möjligt att stona kan bära genen, det vet jag inget om.

det står i uppsatsen att det kan vara recessivt anlag, om båda föräldrarna har det får ca 40% av avkommorna får det. om jag minns rätt.

Ok. Jag har för mig att jag läst nånstans att på 100 hingstar med struppipning så går det ett sto. Men om de kan nedärva det så spelar det ju mindre roll - då ska nog ett sånt sto ha riktigt bra meriter isf!

eller ha koll på att hingsten inte är bärare av anlaget. Vet inte hur man kollar sådant. läste aldrig hela uppsatsen..

Har förresten hittat en intressant uppsats om struppipning där det bla står:
Sammanfattning av eventuella orsaker:
• Trauma
• Förgiftningar, andra sjukdomar på CNS
• Dysfunktion i nervmetabolismen
• Luftvägsinfektion
• Idiopatiskt
• Genetiskt

det står även bla att halsens längd/hästens storlek verkar spela roll

Länk till uppsatsen finns här

Han är ju väldigt bred i övergången mellan ganasch och hals. Sett att en del av hans avkommor har samma ansättning. Intressant att se om struppipningen förärvs, om det har någon betydelse hur halsen ser ut. Annars har jag hört att F W fick sin struppipning till följd av en halsinfektion, men det kan jag ju ha helt fel i. Herkules togs väl ur avel för struppipning, men vet inte om han kom tillbaka till avel igen.

Herkules kom tillbaka liksom Steinbeck som var ur aveln av samma anledning.

Så var det ja, kom bara på Herkules, Steinbeck var det väl även en del andra veterinära avvikelser på har jag för mig. Vet du något om de hingstarna har fått några struppipar-avkommor?

Har hört (men har inga belägg) för att Steinbeck nedärvt dispositionen, men inte till ston.. Också att det har med halsens utformning och längd att göra, amerikanerna säger att det är mkt ovanligt på mindre hästar bl a

Har hört från en som jobbat med FW att han blev sjuk en längre period med en hals infektion, detta bekräftades också i Ridsport där en veterinär utalade sig om att hästar med lång hals får lättare infektion som till slut leder till struppipning, och det har INTE något med om dem är bredare vid ganaschen. Dessutom så är ÄRFTLIG struppipning redan synlig som 2 åringar, det kommer inte som ett brev på posten när hästen nästan är 5 år.

Roligt att Balou du Rouet och Sandro Hit går med upp i toppen!

Senast ändrad av en moderator:

Då verkar det här med struppipning vara en väldigt diffus orsak att kassera hingstar för eftersom det verkar att vara många olika faktorer som inte behöver vara ärftliga som kan utlösa struppipningen. Men jag säger samma som Miaa, att jag passade mig för att skaffa ston till avelsboxen med de äldre nämnda hingstarna just för pratet om den ärftliga faktorn. Men nu har vi kanske lämnat ursprungstråden ;)

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 696
Senast: Blyger
·
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 926
Senast: Ottilia
·
Avel Såg i morgonens Ridsport att det kommit lite "smakprov" på de nya Blup-indexen för hingstarna! Hittar inget på ASVHs hemsida eller på...
Svar
16
· Visningar
2 360
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025