Hingstar med EVA-virus

QuickStar

Trådstartare
Hingsten jag äntligen bestämt mig för har påvisat EAV i sperman (så står det på hingstens hemsida men jag antar det ska vara EVA)

Är det lämpligt att betäcka med hingst som påvisar det viruset?
Hur stor är chansen att det smittar stoet eller avkomman?

Någon som kan berätta lite kort om det eller tipsa om någon sida jag kan läsa det på?

Har han haft det påvisat eller har han det nu? Matadoren Robin Z har ju haft det, men stona fortsätter ju att komma och avkommorna är det inget fel på :love:

Många importerade hingstar är vaccinerade mot EVA-virus och har antikroppar i blodet.Men har de EVA i sperman är de smittade.

Visste inte att man kunde vaccinera mot det, har aldrig hört talas om det! :eek: Är mest insatt i fullblodsavlen och där är en hingst golvad för livet om han drabbas av EVA, det är mer eller mindre lika med skott i pannan för den. Fast det är ju större summor pengar det handlar om iofs. har ingen större koll på halvblodshingstarna hur dom testas eller hur resultatet offentligörs, men på ponnysidan är det ingen kontroll av det över huvudtaget. :crazy: man bara testar hingstarna mot CEM, men stona är det ingen som kollar. Skulle jag be varje stoägare att testa stina ston mot könssjukdomar så skulle dom ta sitt pick och pack och tacka för sig... :smirk:.

en ständigt småkänslig fråga hur man bearbetar smittspridning...

Chansen att stoet blir smittat är mycket hög, MEN, hon kan ju redan varit EVA-smittad, som en vanlig förkylning.
Det EVA som förekommer i sverige är ganska harmlöst, om man vidtar de försiktighetsåtgärder som rekommenderas.
Dvs att inte blanda nyseminerade ston med högdräktiga. Men vem gör det i alla fall?

japp det stämmer att det var han.

Pratade med hingsthållaren och enligt henne så har han inte haft det i dec men hade det nu, flertalet andra hingstar har haft det men ingen kasseras för det tydligen.

Dock så blir det inte denna hingst i år då jag absolut inte vill riskera att min fodervärds hästar eller fölets som går vid sidan om fölet så det får blir någon annan hingst.

Min andra hands alternativ är Ulrich Z men det går bara att få sperma mån/ons/fre och känner jag min dam rätt så behöver hon semineras någon av de andra dagarna så jag behöver en back up, tips?
Sperma från Flyinges hingstar kan man väl få vilken dag som?
Fler hingstar man kan få det på?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 417
Senast: moonstruck
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Avel Finns det någon gemensam sida där man kan söka hingstar som står på semin eller är det grovt detektivarbete som gäller med att gå in på...
2
Svar
35
· Visningar
5 510
Senast: jennyjenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar