Jag har ridit in eller tränat många avkommor efter Solfari från Kvarnbacka gård (e. Svalur frá Glæsibæ som är ELIT premierad) Har tappat räkningen, men de är iallafall tio, kanske fler, och varit i kontakt med ägare av kanske ytterligare 20. De har generellt varit väldigt sympatiska, lätta att träna och haft bra lynne. "Lagom framåtanda" i de flesta fall. Inte sega, men inte vilda. Solfari själv var också lätthanterlig och trevlig. Mycket snäll, och hade mycket framåtanda. Själv är han borta nu, men hans avkommor Bogatyr och Flosi från Rooslunda, och Gymir från Kvarnbacka finns ju kvar om man vill ha en liten bit Solfari. De hingstarna verkar också ha hans fina lynne utifrån vad jag hört om dem. (Ingen aning om vad de nedärver dock, de har ju även mödrar som påverkar) Solfaris mor var också en väldigt trevlig häst som gett många trevliga avkommor. (Tex Eiðfaxi från Kvarnbacka som i sin tur också gett snälla, lättränade avkommor och var väldigt trevlig själv också)
Jag undrar om inte Svalur är nyckeln generellt, jag har ridit flera avkommor efter honom, eller med honom nära i stamtavlan som varit väldigt trevliga. (Svalur från Örvik tex). Och jag har ett minne av att ha fått det bekräftat från flera håll.
Askur och Hyreygur kan jag också gå i god för, jag har ridit båda två, och flera avkommor.
En väldigt flott hingst som nedärver fantastiskt lynne och mycket smidiga gångarter är Smári frá Skagaströnd. Mitt sto är efter honom och hon är mjuk, söt och rar på alla vis. Det är henne jag har på profilbilden. Framåt om man vill, och lugn om man hellre vill det! Jag har grävt mycket i Smári och han verkar generellt ge mycket sympatiska och fina avkommor. Han är mycket omtyckt på Island, och har mycket bra rykte. Det finns några hingstar efter honom i Sverige nu, och jag hoppas att många betäcker med dem. Vem vill inte ha en vrålsnäll bensprattlarhäst?
Om nu de för generna vidare... Tindur frá Varmalæk är efter Smári och är nog hans mest framgångsrika avkomma. (Tindur står dock i Norge) I Sverige finns Gudberg frá Skagaströnd, Fjörnir frá Hólum och Kongur frá Skipanesi.
Här kan man läsa mer om Smári, och några andra äldre hingstar.
http://ishestnews.se/avel/de-ar-still-going-strong