Hingstar ihop!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 774
Sv: Hingstar ihop!

KL
Vår äldsta welshhingst kommer från Bostorp stuteriet på Öland där de hade alla sina avelshingstar i hop året runt, Gilbert tog ut hingsten som skulle betäcka och satte sedan in hingsten i flocken igen. Det funkade när han levde. När han dog så fick de sära hingstarna på våren i mars/april och ha dem särade under sommaren för att sedan släppa ihop alla hingstar över 1 år i en stor flock i sept.

Låter som om ledarskapet var klart fastlagt!

Vad kul att höra.
Tänk vad inrotat det ändå är att hingstar inte kan gå ihop, men ändå så har folk så o det fungerar.:)
Det finns säkerligen fall där hingstar har skadat varandra så illa att man fått avliva....men hur många ston har inte sparkat av benen på andra ston??
Man får nog lov att se till individerna istället för till kön.
(jag menar självklart inte att släppa ihop ston o hingstar huller om buller:rofl:)

Blir det något hopsläpp så får det bli till hösten när brunsterna är över.
Det som är lite kul med hingsten vår är att man märker när han anser det vår. För under vår o sommar så bajsar han allt på en hög, för då vet han att det bara är hans bajs där o ingen annans som han behöver gå o lukta på. Oerhört välstädad hage.
Men under hösten o vintern så bajsar han överallt o går inte o luktar på varje hög.:rofl:

Vi släpper ihop våra yngre hingstar (1-2 år ) med lite äldre hingstar (5-6 år) men jag skulle nog inte våga släppa ihop dom med dom äldre (12-20 år).

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 441
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka