Hingstar ihop!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 774

kicket

Trådstartare
Ni med hingsterfarenhet. Om man har en snäll 15årig hingst som älskar fölungar.... kan man o vågar man att släppa in en eller ett par åringar till honom? I uppfostringssyfte tills de närmar sig 3.
Hingsten har gått med ston o är en gentleman , men det är ju självklart att det är en annan sak med en yngling...:)

Läste en artikel om en som hade sin 16åriga hingst ihop med alla sina hingstföl tills de kom upp i 3 årsåldern.
Så vad anser ni?
Vad har ni för erfarenheter av gamla hingstar ihop med yngre?

Sv: Hingstar ihop!

Jag skulle inte våga släppa ihop dem, då jag hade en bekant som gjorde så och det gick bra en längre tid tills en märr som var brunstig hade pissat i anslutning till hagen dagen innan och som att vända på handen skulle den äldre hingsten med en gång mörda ettåringen och med lite tur klarade man ut situationen

Jag är skeptisk till att ha äldre hingst ihop men andra överhuvudtaget.
Såvida det inte rör sig om fribetäckning= endast ston, elle rhingstar som gått tillsammans sedan de var åringar.

Tack för era svar.
Nu är ju detta en väldigt lugn o fin herre som iofs inte flippar ur bara ett sto brunstar.
Han vet när han "får" vara hingst så att säga, MEN man vet ju aldrig hur han skulle reagera ifall ett sto brunstar o han har sällskap.
Hingstarna skulle i sådant fall dessutom gå i en hage där inga ston kommer i närheten. De kan inte ens se andra hästar från den tänkta hagen..

Fler med erfarenhet ang ämnet?

Det går alldeles utmärkt att ha hingstar ihop, bara det inte finns ston i närheten som dom kan bråka om.

Båda de avelshingstar jag har haft har kunnat gå med fjolårsföl och unghingstar fram till ungefär april, då har vårens hormonrejs kört igång och de har fått "mord i sinnet"...

Shettisar på fribetäckning.

Har hälsat på bla en stor welshuppfödare i England som hade de flesta hingstar i flockar under icke-betäckningssäsong. Tex 5 hingstar i en stor hage. Sen särade han på dme inför betäckningarna och han tyckte det gick bra. En del av hans hingstar gick dock med dräktiga ston eller tycktes stå i box. Så kanske han helt enkelt har fått testa vilka som fungerar i flock och vilka som inte gör det...

Jag skulle hellre släppa ut hingsten med flera unghingstar än med en ensam, då blir inte hans intresse fokuserat på en enda individ om han skulle börja tycka att de är rivaler. Annars borde det gå bra (och vara nyttigt!), bara hingsten är vettig.

På Wången släpptes alltid ett par äldre hingstar ut med treåringarna på sommarbetet - de uppfostrade och ledde flocken, och det var inga större problem med det vad jag har hört. (Det var förresten den enda anledningen till att det var en sån fart på det berömda "hingstsläppet" - hade man bara släppt 3-åringarna så hade det inte blivit särskilt spännande, eftersom de hade gått i flock tillsammans sen de var halvårsgamla...)

Min hingst går med min valack och har även funkat bra med andra valacker. Jag skulle inte tveka att släppa ut honom med några unghingstar. Ju yngre och ranglägre desto bättre -om de bara vet sin plats är han shyst. (Och ja, han har gått på fribetäckning med ston också.)

Kanske ska tillägga att min kille är "flockvan", då han är Wången-hingst själv... Jag skulle vara tveksam om det var en individ som inte fått lära sig att umgås med andra hästar, men det verkar ju inte vara fallet med din.

Det är trevligt när det funkar att ha äldre hingstar tillsammans med yngre.
Det finns en hel del hingstar som INTE går att ha ihop med andra hästar av hankön, oavsett om det är ston i närheten eller inte.

Jag har just nu en gammal valack går med mina unghingstar och uppfostrar dem väldigt hårt, det går ston i hagen bredvid men hingstarna säjer inte "pip" till dem, av respekt för ledarvalacken. Jag märker inte ens att jag har hingstar på gården :bow:
Detta är ju idealiskt, men hade lika gärna kunnat vara pannkaka...

Har hälsat på bla en stor welshuppfödare i England som hade de flesta hingstar i flockar under icke-betäckningssäsong. Tex 5 hingstar i en stor hage. Sen särade han på dme inför betäckningarna och han tyckte det gick bra.
Jag har en liknande erfarenhet från en större hingststation på Irland. Där släpper man ut hingstarna på bete när betäckningssäsongen är över och låter de alla gå tillsammans i en jättestor hage. Vissa tas sedan in på senhösten/vintern för att tävlas, men de äldre hingstarna går alla ute tillsammans tills det i februari/mars är dags att komma in för betäckningssäsongen igen.

I den flocken stoppar man även unghingstarna. Dock inte avvanda föl, eftersom de står på stall första vintern.

När mitt föl skulle börja avvänjas dagtid (hade ingen boxplats) gick han och några andra hingstföl ihop med gårdens godkände welshhingst. Det gick hur bra som helst, men det här var i slutet av året och inte när det var betäckningssäsong.

Visst är det så! (Jag har jobbat med hingstar som man inte kunde ha i samma STALL som andra hingstar...)

Men har man en trevlig individ som man känner hyfsat väl (och självklart då tror att det skulle gå bra med) så tycker jag att man kan våga prova.

Självklart får man ju övervaka noga och vara beredd att ingripa om det skulle gå snett. (Och dessutom se till att ha hjälp till hands, samt vara tämligen säker på att man är kunnig nog för att kunna reda ut situationen.)

Knapplån!
Tack för alla svar.
Hingsten ifråga har stått bredvid dräktiga ston i stallet utan att en titta på dem(han vågar väl inte;))
Eftersom det inte är bestämt att de ska gå ihop eller ens planerat så ...så var det mest en fundering hur andra har upplevt det, ifall det skulle bli aktuellt.
Min åring har sällskap redan av en jämnårig hingst. Men rätt som det är så kanske den flyttat också o då kan det kanske bli aktuellt.
Eftersom den andre inte är min så kan jag inte gärna släppa ihop dem alla 3 om inte den ägaren tycker det är ok.

Ska ha åring bete här i sommar o då blir det bus för hela slanten. Men när hösten kommer så kanske det kan bli aktuellt i uppfostringssyfte.

Ni som har sett stora flockar hingstar...har det varit samma årgång på alla o sen någon äldre eller har det varit blandat med 1-4 o sen äldre eller hur har det varit i åldrarna?

Jag har hört att det är bättre att blanda 1 och 3 åringar för de leker lika mycket medans 2 åringarna är lite tröttare o bör gå med äldre eller med andra 2 åringar.

Ni som har sett stora flockar hingstar...har det varit samma årgång på alla o sen någon äldre eller har det varit blandat med 1-4 o sen äldre eller hur har det varit i åldrarna?
Det har varit blandade åldrar på de hingstarna jag har sett. Allt från 1- och 2-åringar upp till de gamla i 20-årsåldern.

Min morgan hingst gick med 2 andra hingstar hos förra ägaren. Det gick bra tills en dag ett brunstigt sto dök upp. Min häst fick halsen uppsliten så illa att luftstrupen blottades och huden på frambenen avskalad.
Han har tur som lever idag och jag skulle aldrig, aldrig riskera att något sådant händer igen.

Det stuteri jag nämnde hade vuxna avelshingstar ihop. I en hage var det 2 st, i en annan 5 st, minns inte riktigt hur det var i andra.

Sen var jag på ett ponny (mest shetland) i Australien där de också hade flera hingstar ihop. En hage hade nog 7 hingstar eller något sådant, kanske fler minns inte riktigt nu. Tror det var bara vuxna. De hade även några hagar där hingstar gick som enda hingst med ett eller flera ston (dräktiga). Sen hade de speciella unghingsthagar som var enorma och jag hann inte ens besöka alla för de låg en bit bort. Där hade de flera ungingstar ihop, kanske även någon äldre, minns inte riktigt.

Jag har en fyraårig shettishingst med min åring. Finns ett sto i stallet som går i egen hage och som brunstat på lite redan men det är lugnt och stilla här. Hovis var mäkta förvånad;)

KL
Vår äldsta welshhingst kommer från Bostorp stuteriet på Öland där de hade alla sina avelshingstar i hop året runt, Gilbert tog ut hingsten som skulle betäcka och satte sedan in hingsten i flocken igen. Det funkade när han levde. När han dog så fick de sära hingstarna på våren i mars/april och ha dem särade under sommaren för att sedan släppa ihop alla hingstar över 1 år i en stor flock i sept.

Vi har just nu vår 2 åriga hingst med 10 åringen. Det går bra så länge som 2 åringen inte gnäggar åt stona. De första brunsterna för året har gått bra och båda hingstarna står bland stona.

Förra året så hade vi några unghingstar med vår förra hingst utan problem. 10 åringen visade tydligt att han ogillade några av hingstfölen och jagade sonika ut dem ur hagen, vi hade en tråd som småttingarna kunde smita under men den större hingsten inte kom igenom.

Så här års skulle jag inte släppa ihop dem utan vänta tills september. Jag väntar på att få skilja mina pojkar åt för säsongen. Förhoppningsvis så kan de gå ihop fram till första betäckningsstoet kommer i börja på april. Sen åker troligen den äldre hingsten iväg dit han ev ska vara utlånad till under sommaren.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 773
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: sorbifolia
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
13 441
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Min valack 11 år har gått i en flock med en trygg och klok äldre ledarvalack samt två ston. Han kan flockspråk o har varit en schysst...
Svar
1
· Visningar
860
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka