Hingstar i fälttävlan??

Sv: Hingstar i fälttävlan??

*KL*
Oj, jag som tycker att det är många ponnyhingstar som har meriter från SM i fälttävlan. Kommer på rak arm ihåg welshhingstarna Fabian II RW 74 och lille Molle (Molstabergs Action Man RWM 34) i kat B (Molle var welsh mountain, bara 119 cm!), NF-hingstarna Jolly Roger RNF 109, Taigans Pelé RNF 117 och Fredriksbergs Dizney RNF 98 (samtliga har tagit Guld i SM) och Fredriksbergs Esa RNF 14-S i kat C, connemarahingsten Uranus RC 60 och nu Skattegårds Texas RNF 136 (New forest) i kat D. Säkert finns det många fler!

Hoppas att få ut Eros på fälttävlansbanorna igen framöver, nu har han mest tävlat banhoppning det senaste året :)

Hlsn Helena

Sv: Hingstar i fälttävlan??

Hingstar är bekväma och lite lata av sig och har oftast inte skallen man behöver för fälttävlan på högsta nivå.

Själv tänker jag iallafall på i Sverige, och någorlunda modern tid, de tre angloaraberna Stubin X SM-guld 1992, hans son Businness x som tävlat internationellt med Johan Lundin och Phaeton x SM-guld för juniorer.

Bland ponnier på 80-talet så fanns ju t.ex welshponnyn Dito RW75. Vem kan glömma hans framfart i högsta turbospeed med Jörgen Larsson(?) genom terrängbanorna med de handtagsförsedda tyglarna. Wärnanäs Sigill RW60 var en annan welshponnyhingst som bland annat deltog i SM.

Nils Haagensen tävlade ytterligare en angloarabhingst Landrovers Troupier (?)
Sedan har vi de redan nämnda Welton-hästarna t.ex
Welton Apollo som är den första brittiska hingst som fullföljt Badminton. Han i sin tur har producerat avkommor på VM och OS-nivå.
Welton Crackerjack placerad i Burghley förutom de utmärkta avkommor han producerat genom åren med segrare i de allra största tävlingarna världen över
Badminton (Welton Houdini)
Burghley (Welton Greylag)
Rolex-Kentucky (Welton Envoy)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Bakom storfavoriten Storbritannien ser OS i Paris ut att bli det mest öppna mästerskapet i fälttävlan på många år, och Sverige finns med...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst