Hingstar i fälttävlan??

Sv: Hingstar i fälttävlan??

Jag tävlade ponnyhingstar..;)

En gång när jag ramlade av på terrängträning så sprang alla efter ponnyn, medan jag låg å kippade efter luft..haha..:d

Rent generellt så var svaren jag fått från Mark Todd och Lucinda Green att hingstar överlag är för fega och för bekväma att gå just fälttävlan. Frågorna har tagits upp i samband med kurser som de varit på här.

Det tror jag oxå på.

Jo det är klart de behöver kunna hoppa, men för att bli godkänd hingst krävs ju rätt mycket.
Men det är nog sant som du säger med, att många hingstar är lite för bekväma...

KL

Intressant det där med hingst och FT. Många bra svar! Att hingstar är bekväma av sig vet jag men jag trodde inte att de uppfattades som fega, det var intressant!

En kommentar från en kompis som tävlar i FT var att det skulle vara olustigt att ha med en hingst ifall den skulle få ett "spel" ex. under dressyren, alltså att hingstkaraktären skulle kunna visa sig mitt upp i allt, men det var bara hennes åsikt.

Men den risken finns ju i vanlig dressyr åxå, och ändå är det vanligt med hingstar där...

Milano 717 e. Maraton-Illum gick MSV FT med Ann Björnberg. Hon red honom även på bruksprovet när han blev godkänd.
Men jag håller nog med i hans fall om att han var lite feg i terrängen, hade lite "fobier" för nedhopp mm.

Mitt minne måste då vara totalt bortblåst för jag har aldrig sett honom gå msv fälttävlan????

Det var ändå under de åren som jag tävlade som allra mest

Jodå, det gjorde han. Jag var ständig hästskötare på den tiden så jag lovar att det var så! För att kolla mitt minne så var jag inne på ASVH sidan för hingstar och där står det också att han har placering i MSV FT.

Vet du mellan vilka år han tävlade fälttävlan??? Dessutom den databasen som finns där är ju inte helt tillförlitlig :crazy: Min ena häst som har internationella placeringar i fälttävlan har inte ett enda resultat :smirk: Dessutom har de stavat hennes namn fel :angel:

Jag kommer bara ihåg Anemone

Senast ändrad:

Jaaa, låt mig tänka nu....alltså hon fick honom 1987 3 månader innan bruksprovet. Då hade han varit hos RGB men av olika anledningar blivit hemskickad till ägaren. Sen red hon bruksprovet och hade kvar honom en tid efter. Sen kom han tillbaka som 5 eller 6 åring och hon tävlade nog honom i olika etapper. Alltså mellan 1988-1991 tror jag, så med andra ord hade hon både Anemone och Milano samtidigt ett tag.
Men exakt VAR han gick MSV minns jag inte, är ju rätt många år sen, men kvalificerad gissning är Tågarp, Gärds och Tranemo. Och undrar om inte han var med i Bollnäs också, när hon stod på näsan i en oxer med Anemone...måste kolla detta med henne så får jag återkomma!

Vem red du på den tiden?

Jag red Good Enough och Flickan. Men Milano kan jag inte komma ihåg att hon red faktiskt :crazy:

Jag tror nog egentligen inte att de är fegare, men mer bekväma, och något som jag hört är att de är lite räda om kulorna vid t ex häck-hoppning, t ex häck med djuplandning. Ett bra exempel är ju som någon nämde Windfall som med Darren Chiaccia är placerad i 4*. Tyskarna trodde inte den skulle gå över 2*, när den såldes för 10 miljoner till USA. Det kan ju ockå vara, precis som med ston, att de verkligen behöver rätt ryttare, de har ju ofta mer "humör" än valacker

Men jag tror jag minns dig! Däremot hade jag för mig att du hade en annan häst...en e.Rote Boldt? eller blandar jag ihop nu?

I vilket fall så hade hon Milano men det var ju ingen längre tid, han var tillbaka till henne igen -98 en kort tid, vid 15 års ålder. Då hade han gått som dressyrhäst, även startat MSV i den grenen, under de år han tävlat men mest hade han nog inte gjort nåt alls. Han var iaf den snällaste lilla hingst jag nånsin handskats med, även vid ridning var han väldigt snäll och lättriden.:bow:

Kulltrops Yrrol vann ju sm i fälttävland 2005.:idea:
Vet dock inte om han fortfarande tävlar.

Vi hade en ponny hingst som gick fälttävlan för några år sedan. Det gick för det mesta riktigt bra, men han kunde ibland få för sig att inte vilja gå iväg ifrån de andra hästarna. Så man var alltid tvungen att tänka och rida lite extra på första hindret och i svängar då man vände och började rida ifrån de andra. Bortsett från det kunde han helt oväntat bestämma sig för att inte doppa tassarna i vatten, skratt..vet inte om det hade med att han var hingst eller inte, men rädd för vatten var han inte iaf, men däremot en riktig bestämd herre. :smirk: När man hade honom på sin sida var han underbar men annars kunde han vara en riktig liten :devil: .

"knapplån"

Anna Wessman hade hingsten Galloways som gick svår fälttävlan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Bakom storfavoriten Storbritannien ser OS i Paris ut att bli det mest öppna mästerskapet i fälttävlan på många år, och Sverige finns med...
Svar
0
· Visningar
175
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 286
Senast: Äpplet.
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst