Hingstar fram för bruksprov?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingstar fram för bruksprov?

Faktum är ju att både du och jag plockade ut honom innan vi visste resultatet,så då har vi båda rätt eller fel,men bra såg han ut och jag tror ochså på honom. ;)

så här skriver Eklunda på sin sida, kanske han kommer med i deras program, de har ju ASKs hingstar...

"Le Champ Ask är starkt linjeavlad på det åtråvärda L och C blodet och kommer ur ett mycket tävlingsmeriterat möderne, fadern Last Man Standing är 7 år och såldes för stora pengar till Ryssland där han tävlas i hoppning parallellt med avelsarbetet"

så här skriver Eklunda på sin sida, kanske han kommer med i deras program, de har ju ASKs hingstar...

"Le Champ Ask är starkt linjeavlad på det åtråvärda L och C blodet och kommer ur ett mycket tävlingsmeriterat möderne, fadern Last Man Standing är 7 år och såldes för stora pengar till Ryssland där han tävlas i hoppning parallellt med avelsarbetet"
Okej! Tack! :bow:

haha, jag raderar några inlägg här ovan - tror mig ana vad du funnit... :p

Ingen som vet några fler hingstar fram till prov? Eller några nya importsperma hingstar? Jag är nyfiken! :)

Faktum är ju att både du och jag plockade ut honom innan vi visste resultatet,så då har vi båda rätt eller fel,men bra såg han ut och jag tror ochså på honom. ;)

Ja, vi hade ju båda honom som favorithingst innan vi visste hur det skulle gå, så han själv tycker jag oavsett vad som nu hände med rykte om riggad auktion eller ej så är han en fin hingst. Det skrevs att de nya ägarna aldrig ger sig i en budgivning, det var kanske därför de fotades med sin nya hingst innan auktionen, de vissta själva att de inte skulle ge sig och var beredda att ge så mycket som behövdes för honom. Nu ska jag försöka hitta mer info om hans far.

Det är tänkt att Online f.2005 e. Chico´s Boy-Argentinus kommer till bruks, han rekommenderades till ny rådgivande förra året när han visades fram, men går direkt till bruks om inget oförutsett händer.

Ja, vi hade ju båda honom som favorithingst innan vi visste hur det skulle gå, så han själv tycker jag oavsett vad som nu hände med rykte om riggad auktion eller ej så är han en fin hingst. Det skrevs att de nya ägarna aldrig ger sig i en budgivning, det var kanske därför de fotades med sin nya hingst innan auktionen, de vissta själva att de inte skulle ge sig och var beredda att ge så mycket som behövdes för honom. Nu ska jag försöka hitta mer info om hans far.

Då var det ju riggat och det offiella "auktionspriset" marknadsföring a la Schockemöhle...

Det låter ju onekligen intressant med hingstens sportmeriterade möderne,någon som har ngn konkret info därvidlag?

De vill gärna ha hästen och nu var det andra som också ville det, därför blev priset väldigt högt, så mycket vet jag. Sedan om det var riggat, dvs man hade avtalat tidigare att de andra skulle vara med och höja priset, det vet jag inget om.

Oavsett hur det var så tycker jag det är en fin häst, så i mitt fall påverkar inte priset på auktionen det jag tycker om hästen eftersom jag tyckte det redan innan jag visste priset. Jag hade inte sett någon bild på de nya ägarna och hästen innan det, jag såg hästen på videofilmen samt på hopprovet, efter auktionen såg jag bild på de nya ägarna och hästen.

kl

Jag lägger till ett par hingstar som nu är i träning inför bruks-09.

Gångartshingstar:

Detroit f.05 e Don Frederico-Aarking xx
Maserati f.05 e Metall-Tip Top
Five Star ? e Florestan-Wolkenstein
How Ever e Kostolany-Münchhausen
Santiago f.05 e Saigon-Flemmingh

Hopphingstar:

Digital VT f.04 e Diamant de Semilly-Laptop
Stargentan f.06 e Stakkato Gold-Argentan
Eccellente UW f.04 e Cornetto-Watzman
Emil f.05 e Etrusco-Landlord
Starkko f.06 e. Stakkato-Silvio I
Infernal T f.05 e. Indoctro-Cortez

Importsperma:

Falsterbo (Fidermark - Brentano II)
Monte Bellini (Montender - Ramiro)
ev. Levinus (Levisto Z - Calvin Z)
Warrant (Numero Uno-Nimmerdor)

Och jag korrigerare mina:

Gångartshingstar:

Detroit f.05 e Don Frederico-Aarking xx
Maserati f.05 e Metall-Tip Top
Five Star ? e Florestan-Wolkenstein
How Ever e Kostolany-Münchhausen
Santiago f.05 e Saigon-Flemmingh

Hopphingstar:

Digital VT f.04 e Diamant de Semilly-Laptop
Stargentan f.06 e Stakkato Gold-Argentan
Eccellente UW f.04 e Cornetto-Watzman
Emil f.05 e Etrusco-Landlord
Starkko f.06 e. Stakkato-Silvio I
Infernal T f.05 e. Indoctro-Cortez

Importsperma:

Falsterbo (Fidermark - Brentano II)
Monte Bellini (Montender - Ramiro)
Conte Bellini (Cornet Obolensky - Ramiro)
Warrant (Numero Uno-Nimmerdor)

Ni som vet mycket om hingstar (eller iaf mer än mig;)) När är bruksprov för 3 åriga hingstar 2009? Vart är det någonstans? Vad skall hästen kunna? vad gör man på ett bruksprov? Vad krävs för att få en hingst godkänd?

Jag har ev köpt en 2 årig hingst, riktigt fin, jag hoppas såå att köpet går igenom!

Hämtat från ASVHs hemsida:
Bruksprovet 2009 genomförs under vecka 7.

Bruksprov för hingstar är en avelsvärdering som genomförs varje år i februari. I bruksprovet deltar hingstar i åldern 3-5 år eller äldre hingstar som uppnått bedömningsbar prestation på officiell tävling eller vid utländskt bruksprov. När prövningen av hingsten är gjord tilldelas den vid godkännande en avelsvärdebokstav. Hingsten blir godkänd för avel i ASVH. Detta finns utförligare beskrivet i Hingstreglementet.

Information för Dig som tänker anmäla Din hingst:
Alla hingstar som anmäls till svenskt bruksprov måste vara registrerade i ASVH. Detta ska ske innan anmälningstidens utgång.

Anmälningstiden går ut den 12 januari och möjlighet att anmäla finns från den 1 december. Vi kommer att använda oss av internetanmälan via ”Tävlingsdatabasen”.

Vissa ändringar, beträffande ingående moment för 3-åriga och prestationshingstar har skett i 2009 års ”Detaljreglemente”:

Här hittar du reglementet:
http://www.asvh.se/regelmenten/hingstreglemente.pdf

http://www.asvh.se/document/hingstrontgen.pdf

För 3-åriga hingstar gäller:
4.4. Bruksprov för 3-åriga hingstar
Ingående obligatoriska moment är löshoppning, gångarter under egen ryttare och
härstamningsvärdering
. Efter avslutad bedömning beräknas ett dressyr- och ett hoppindex för
varje hingst. Godkänt resultat i minst en gren berättigar hingsten till avelsvärdeklass B och
temporärt till ett års användningstillstånd (betäckningslicens). Oavsett resultat är
individprövningen ej avslutad.

Senast ändrad:

Tack så jättemkt! Jag trodde inte att det var så snart! Då får jag skynda mig att rida in honom;) Nej men ska man bara visa honom i skritt trav och galopp så borde vi ju vara redo för det då.. Och löshoppning är ju inga problem och bra stam det har han. Känner jag att det blir för tajt i tiden, jag menar det är ju olika från olika hästar hur långtid det tar att rida in dom, så får vi väl ta et nästa år helt enkelt!

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 393
C
Avel Enligt ASVH´s hemsida så kommer Bruksprovet 2007 att gå av stapeln v.7 då man inte vill kollidera med Scandivavium och Herning...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: clownen
·
Avel Så här bland alla bruksprovstrådar! :) Här ligger bilder från visningen: http://www.kikibeelitz.de/fotos/hengste/meyer_hvf_2006/...
2
Svar
24
· Visningar
3 094
Senast: Curtis
·
Avel Förra veckan var det "bruksprov" för Hannoveranerhingstarna i Verden. Jag vet inte hur stort förbundet är, men de var på ca 15 ställen...
Svar
15
· Visningar
1 809
Senast: crazy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka