• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
S

__Stilett__

vet ej riktigt vart tråden hörde hemma, men jag undrar hur mkt "hingstutstrålning" tappar hästen när den kastreras? Typ nacken och dylikt. Har hört att dom kan tappa en hel del. Min är snarg 3½ år, kanske behåller han sin utstrålning? ngn som vet?

Dom hästar som jag vet som kastrerats sent har behållt delar av nacken,men humöret har trappats ner något.

Men i och med att dom fortfarande växer vid 3½års ålder så blir de kanske inte så att din pålle får den absolut hingstigaste utstrålningen á nacke osv.
Min lilla hingst såg väl ute som en hingst vid 3års ålder,men nu vid 4års så syns det verkligen att han är hingst.

jag pratade om detta med veterinären som kastrerade min i våras, eftersom det är mkt fullblod i honom funderade jag på om han skulle bli alldeles för tanig om jag kastrerade vid 2 år. Vet sa att det gjorts undersökningar på detta där man kommit fram till följande: Om du har två hingstar, nära släkt el liknande förväntad kroppsbyggnad, kastrerar den ena vid ett år och den andra vid fyra. Då kommer fyraåringen självklart vara maffigare med mer karaktär än den andre just som fyraåring. Däremot sågs små/inga skillnader när hästarna var åtta år. Vet inte om det stämmer eller var detta kommer ifrån, men så sa han iaf :)
Tycker att det stämmer rätt bra med vad jag själv sett, min hästs mamma har 4-5 hingstavkommor som kastrerats vid olika åldrar och de ser rätt lika ut.

Kände en halvblodshingst som kastrerades sent. Tror han var 8-10 år då. (Kanske nå'n som vet? Jealous hette han. Var väl inte godkänd).
Han hade iallafall enorm utstrålning och var jättevacker som hingst! Älskade att visa upp sig! :love:
Han brukade iallafall tränas på ridskolan där jag höll till när jag var yngre.
Träffade honom ca fyra år senare som valack, och jag kände inte igen honom överhuvudtaget! Jag blev chockad när de sa att det var "Julle"! :eek: Han var så förändrad. Hade inget kvar av sin utstrålning, verkade som om han tappat "gnistan" när han kastrerades... :(

Risken är med en del hingstar som kastreras i "mogen" ålder är att de faller ihop

bägge mina valacker vart kasrerade som 4 åringar och bägge har tappat den utstrålningen dom hade. :cry:
Men jag vet inte om det e nån skillnad på ridhästar och travhästar.

jag har en Frieser och han har enorm nacke och har riktigt sån där "hingstutstrålning" dessutom är han så otroligt snäll så det märks knappt att han är hingst (ännu), skulle va så trist om han tappar sin utstrålning, måster erkänna att det var bla den jag fastnade mkt för :love:

lånar knapp
När visar sig hingstens sanna karaktär vanligtvis?
Jag har en tvååring som är supersnäll, showar givetvis när ett sto är i närheten.
Jag funderar ju på kastreringen. Ska jag göra det i höst eller ska man vänta. Jag vill heller inte göra det för sent om han skulle bli en galen hingst till våren tex ;)
Jag har liksom dåligt samvete för att kastrera så länge han är så lugn och snäll. :crazy:
Han måste kunna fortsätta gå med min valack som nu uppfostrar honom.
:confused: :confused:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 960
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 356
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar