Hingst tips!

fiarosen

Trådstartare
Min gamla D-ponny har blivit halt (cysta uppe i bakknät) och vi vet inte om hon kommer att gå att änvända till promenadridning på ett tag så vi funderade på att betäcka henne. Då till mitt problem vad ska jag ha för hingst?? Hon är en maxad d, connemara/eng. fullblod. Hoppar bra och relativit trevlig modell dock ngt dålig hals. Kan försöka att lägga in en bild senare.

Har funderat på att sätta en halvblodshingst på henne då hon tidigare har lämnat stora avkommor, men jag har svårt för att bestämma mig. Vill gärna ha tips på trevliga hingstar som ni tror kan passa.

Sv: Hingst tips!

Men,är det inte hmmm,nån ras som har problem med just cystor i knäna och att det är ärftligt? :crazy:

Enligt Amerikanska studier är det vanligare med cystor på Engelska Fullblod än på Arabiska Fullblod, värt att tänka på.
Jag skulle inte rekommendera att avla på ett sto med cystor.
Ingela

Enligt Amerikanska studier är det vanligare med cystor på Engelska Fullblod än på Arabiska Fullblod, värt att tänka på.
Jag skulle inte rekommendera att avla på ett sto med cystor.
Ingela

Men, cystor kan väl ändå uppkomma utan ärftlighet?? Det låter som om det vore bombsäkert nedärvningsbart. Jag är mycket tveksam till det - jag skulle gärna vilja se den studie som fastslår något sådant.

Precis... Och enligt veterinär så skulle det inte vara några problem.

Men det va inte hurvida det va bra eller dåligt att avla på henne som jag ville veta utan om någon hade tips på nån hingst!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 151
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 734
Senast: Görel
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet... 2
Svar
34
· Visningar
5 716
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka