Hingst till sto e: Feliciano

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 082
Sv: Hingst till sto e: Feliciano

Om Liberace måste jag säga att jag tyckte att han var så intetsägande att jag faktiskt inte kom ihåg att jag sett honom under fyra hela dagar på bruksprovet!

Hon ser fin ut på bilderna! Jag tycker också att du ska satsa på något mer fullblod!

Lycka till!

Jag har inte sett Liberace live, så jag kan inte uttala mig om vilket intryck han ger. Men om man glömmer en bruksprovstvåa är det kanske inte så bra, eller så har vi olika smak:)

Till Mabuse: Jag tror absolut inte att han förbättrar gångarter(möjligtvis galoppen då?), men ville TS det (såg inte det isåfall).
Hans gångarter är ju inte toppen på ngt vis men typen är mkt bra och stammen tilltalar mig. Jag tycker att han är snygg, stor hopphingst med bra typ, stam och hopp, då kan iaf jag pruta lite på skritt och trav...

Men Cardento själv är väl rätt grov. Är det inte risk för heffaklump? Är själv väldigt förtjust i Cardento och avkommorna och skulle gärna ha en avkomma!

Jag har faktiskt aldrig sett en Cardentoavkomma som ser klumpig ut:)

Nej, klumpiga är väl knappast ngt man härleder till en Cardentoavkomma:D
Däremot är många lite "älgiga", ngt sena, ofta lite obalanserade och vingliga...men det rättar till sig snabbt, och j*klar vad fina dom blir när dom börjar hoppa:love:

Jo, det är precis vad jag påstår. Som många fullblod är han byggd i "ferrarimodell" vilket fungerar på många hopphästar men inte är optimalt och inte låter som en bra idé att lägga på ett redan lite lågställt Feliciano- Robin Z sto.

Senast ändrad av en moderator:

Aha, då är det ju en helt annan sak, lilla_busan! Lycka till, frän stam! Tycker dock detsamma på hingstvalet. Corlensky o Cardento skulle jag kanske passa mig lite för just i ditt fall, många både Feliciano o Robin hästar kan bli lite kantiga o trutiga att rida på hinder(självklart med undantag men varför ta risken) och med tanke på hur Corlensky verkar vara.... Och Cardento är lite trutig. JM vidhåller jag är lite lågställd plus att han inte riktigt hoppar igenom sprången, hänger lite med fram också. Careful tror jag fortfarande på:)

Tänkte väcka liv i den här gamla tråden igen. Försökte sälja henne men nu lutar det återigen åt att jag behåller henne och tar ett föl alternativt betäcker och säljer sedan.

Vet absolut inget om avel så jag förlitar mig på kunnigt folk i min omgivning och er :D

Lucky Point då? Ädel, snygg modell, och bra gång för att vara hopphingst. Eller Nobel, han har ju själv meriter i svår klass i både hoppning och dressyr, och tycks ju lämna bra psyke om man ska tro folk med avkommor efter honom. Eftersom ditt sto själv har ett bra temperament tycker jag att det kan vara bra att slå vakt om det.

Eller trakhener, om du hittar en som hoppar tillräckligt bra? De är ju väldigt konsoliderade i typen. Herzensdieb kanske, om du vågar dig på importsperma?

Senast ändrad:

Nu har jag dragit ut en massa fakta om en massa hingstar. Lutar lite åt Camaro M faktist. Vill ju ha ett välstammad föl som även skulle vara lättsåld om det skulle bli så att det blev aktuellt.

Har tittat lite på Aerline också. Ngn som vet om det skulle passa / Hur avkommorna blir?

Jag skulle välja Camaro M framför Aerline H. Aerline tror jag kan bli väl grovt med tanke på hans stam.

Camaro är en fin hingst med utmärkta blup-värden, möjligen att jag kanske skulle tycka att Camaro-Feliciano-Robin Z är säkra kort på gränsen till fantasilöst. Men det är ju jag det.;) Fölungen blir säkert fin.

Hur kvick är hon i benen och vändningarna, så att säga?

Hon är inte jättekvick i benen, vänder gör hon på en femöring men hon är ju rätt stor så det går inte så fort i vändningarna.

Tittade även på Corlensky som jag tycker är en jättefin hingst men det var någon som inte trodde att det skulle bli bra. Han är ju själv högställd och har bra trav och galopp. Kort rygg hade han men det ser jag inte som ett minus då mitt sto har lång rygg.

Jag skulle rekommendera Cardento, har fött upp 3 st efter honom och alla är snygga, ädla och hoppar fantastiskt, stoet är e, Irco Marco. Domhar en mankhöjd på ca 172cm , vilket gör dom ganaka lättsålda oxå.

Jo, det är precis vad jag påstår. Som många fullblod är han byggd i "ferrarimodell" vilket fungerar på många hopphästar men inte är optimalt och inte låter som en bra idé att lägga på ett redan lite lågställt Feliciano- Robin Z sto.

JM har nedärvt denna modell i Frankrike,vi får se hur de svenska fölen kommeratt se ut.Roven kunde kanske vara ngt ...skall nog passa på att använda honom medans han är kvar,har nedärvt sig riktigt bra i Holland och Tyskland.

Jag skulle valt att lägga Careful på ditt sto. Han är verkligen en toppenhingst! Hade jag haft ett hoppsto, hade jag inte tvekat en sekund över att använda honom. :love:

Jag skulle tittat efter en hopphingst med stort fullblodsinslag som Jaguar Mail.

bra förslag, alternativet Alligator Fontaine som ser fantaskt trevlig ut nuförtiden! Vilken skillnad! Lämnar inte helt tråkiga avkommor heller. Tror inte att avkomman skulle vara svårsåld direkt med någon av dessa herrar som fader.
Jag gillade även Easy Boy, en elegant herre som såg trevlig ut, så är nästan alla de "svenska" hoppmatadorerna representerats i stammen..

U

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Vad skulle ni lagt för hingst på detta stoet om ni fick välja? Märk väl att detta enbart är tankar och att stoet med största sannolikhet...
Svar
12
· Visningar
1 405
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare