Hingst till sto e: Feliciano

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lilla_busan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 4 082
L

lilla_busan

Eftersom min älskling inte blir såld så börjar jag lite smått att filura på om jag ska betäcka henne själv. Hon är e: Feliciano ue: Robin Z, 166 cm i mkh och relativt grov och något lågställd. Hyfsade gångarter, bäst är skritten.

Hon har fått ett föl e: Levantos II som blev relativt liten och nätt i typen. Tänker på en hingst som kan föra hoppgenerna vidare men som kan förbättra gångarterna något.

Så...vad skulle ni välja?

Sv: Hingst till sto e: Feliciano

Jag skulle tittat efter en hopphingst med stort fullblodsinslag som Jaguar Mail.

Vill inte dissa dig på ngt sätt men varför föreslå JM till ett ngt lågställt sto? Högt i blod kan vara jättebra för att lätta upp, visst, men ta ngt högställt med runda luftiga gångarter till ett sto med den stammen o den exteriören du beskriver. En hingst i stil med Careful skulle jag kunna tänka mig- Contender med mkt blod bakom från Veritas x. Sedan älskar jag Heartbeat, underbart vacker häst, fenomenal galopp och ett språng to die for- fullblod i tredje led. Men det finns så mkt mer, leta somsagt efter högställt med runda gångarter, gärna med mkt knä med tanke på stammen på ditt sto. (Men tänk också noga igenom om ditt beslut att betäcka. Ditt sto har helt klart intressant stam men det är svårt nog att få fram bra föl på toppston, att du inte kan sälja henne är kanske inte en bra anledning för att ta föl) Men hoppas det löser sig bra för dig!

Därför att ett sto med den stammen låter som en heffaklump med stor hoppförmåga. Jag tycker att det är viktigare med en lättare häst än en mer högställd, och J M med sina prestationer och stora inslag av mycket bra xx-blod och även bra övrigt blod borde vara en bra kombination.

Var kanske inte tillräckligt tydlig. Hästen är min fd tävlingshäst som pga skada är t-märkt då hon antagligen aldrig skulle kunna användas som tävlingshäst igen. Då hon har ett fantastiskt psyke och gör allt för människan vågade vi inte ha kvar henne "o t-märkt" då hon med största sannorlikhet skulle dyka upp på tävlingsbanorna igen, om hon hade hamnat i fel händer.

Skadan är inte ärftlig och hon ska säljas som avelssto.

Görel: Hon är bastant men inte så grov som man kan tro när man hör stammen. Hoppar gör hon....där har du rätt ;)

Vad skönt att hon inte är så grov som hon låter "på pappret";)

Hip Hop är ju inte heller grov trots att han borde vara det med den stammen.

Älskar Feliciano och hans avkommor, se min användarbild;)

*K-L*

Jag tycker att Careful borde passa bra.
Men vill även slå ett slag för Camaro M som överlag "lättat upp" sina avkommor en hel del.

Acacio borde även han vara ett fint alternativ, men se upp lite med höjden, han lämnar en del litet efter sig.

. Då hon har ett fantastiskt psyke och gör allt för människan vågade vi inte ha kvar henne "o t-märkt" då hon med största sannorlikhet skulle dyka upp på tävlingsbanorna igen, om hon hade hamnat i fel händer.
Det är klart hon har ett fantastiskt psyke, hon är ju efter Feliciano.Och så förståndiga och förutseende ni är som förstår att hästar, fast de har ont och är skadade, faktiskt av många kan uppfattas som en potentiell tävlingshäst trots att man vet att de inte är fullt friska.
Cartiers första fölkull kommer nu till våren, kolla upp både honom och fölen.Vänl G.

Varför inte?
Du kan väl inte påstå att JM är lågställd i alla fall??

Han är lågställd, men en jättefin häst för det naturligtvis. Många andra fördelar som väger upp, men vissa hästar med mycket fullblod i kan ju tyvärr bli lågställda.

Det som slog mig var Cardento, men det är bara en känsla:D

Han är lågställd, men en jättefin häst för det naturligtvis. Många andra fördelar som väger upp, men vissa hästar med mycket fullblod i kan ju tyvärr bli lågställda.

Hur defenierar du lågställd?
Jag skulle inte kalla Jaguar Mail lågställd, men jag kan tycka att han står över mycket mark. Skulle vilja kalla honom långlinjerad om man bortser från halsen. Kanske att jag inte valt honom till ett sto som är lång i ryggen och har lite kort hals innan jag sett avkommor till honom.
U

Eftersom min älskling inte blir såld så börjar jag lite smått att filura på om jag ska betäcka henne själv. Hon är e: Feliciano ue: Robin Z, 166 cm i mkh och relativt grov och något lågställd. Hyfsade gångarter, bäst är skritten.

Hon har fått ett föl e: Levantos II som blev relativt liten och nätt i typen. Tänker på en hingst som kan föra hoppgenerna vidare men som kan förbättra gångarterna något.

Jag vet att Quite Easy är väldigt använd men bortser man från det så tror jag att det hade kunnat bli hur bra som helst till ditt sto.
U

Jag tycker JM har för lite korta framben för att han skulle kunna passa.

Sen om man vill kalla det lågställd eller väl en def-fråga.

Jag hade nog inte heller rekomenderat honom till stoet i fråga.

Eller det beror på vad som är viktigast - att få upp framdelen på hästen eller får den högre i blod!

Lasandos ger väl ganska långbent.

Corlensky har lämnat oerhört ädla långbenta avkommor.

Sheraton är ädel.

Finns faktiskt flera riktigt trevliga nu!

Jag tänkte också föreslå Sheraton, han hade jag definitivt satt på ett sto med den stammen.

Även Camaro tror jag skulle passa, och en avkomma Camaro-Feliciano-Robin Z skulle bli mycket lättsåld tror jag.

Sedan finns en tredje hingst som jag anser har mkt bra stam, trevlig typ men verkar bli väldigt lite använf (varför vet jag ej) och det är Liberace. Jag inbillade mig att han på ngt vis skulle kunna bli en av de mer populära hingstarna men icke:confused:...
Tänkte betäcka med honom men i fjol tävlade han precis när mitt ena sto brunstade och i år valde jag Sheraton till det stoet, jag ville passa på medan han stog i sverige. Skulle tro att Liberace finns även nästa år:d

Sedan tror jag också att Jaguar Mail skulle passa bra, jag tycker att om han nu är lite lågställd är det försumbart om man ser till fördelarna.

Oavsett vilken hingst TS väljer tror jag att avkomman blir lättsåld, jag hade gärna haft ett avelssto med den stammen hemma i stallet:love:

Håller för övrigt med simplythetruth om att även Corlensky och Lasandos hade kunnat passa, jag fick 2 hingstar efter dessa båda i år och båda har mkt bra typ och långa ben. Ädlast var Lasandosfölet men där är det oxå en xx-mamma som är riktigt fin och det bidrar ju.

Det är ju tycke och smak, men jag skulle kanske titta på Corlensky. Med Feliciano bakom så vågar man väl lägga på honom, och det är ju en hingst som verkar förädla och ge gång utan att man borde tappa hoppförmåga.

Sedan finns en tredje hingst som jag anser har mkt bra stam, trevlig typ men verkar bli väldigt lite använf (varför vet jag ej) och det är Liberace. Jag inbillade mig att han på ngt vis skulle kunna bli en av de mer populära hingstarna men icke:confused:...

Men skulle ha verkligen förbättra gångarterna, han hade ju 6 6 8 där?

Lancier kanske vore ett alternativ om man vill ha Landgraf-blodet? Där verkar man ju få kapaciteten utan skärpan, dessutom, och han är ju dessutom rätt ädel.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 580
Senast: smulan87
·
Avel Vad skulle ni lagt för hingst på detta stoet om ni fick välja? Märk väl att detta enbart är tankar och att stoet med största sannolikhet...
Svar
12
· Visningar
1 405
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare