Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

hihi :) de bra!
Ska leta redan på vinternummret å kolla. å sen ska jag sätta mig ner den nya hingst katalogen (07an) den kom idag. :love:
Hoppas jag hittar nått där. ger snart upp... :(

Måste bara få tala om att jag har ett sto som är ee big spender. Hon är oxå väldigt liten (iof bara 3 år) ger han små avkommor i övrigt?

Hej!
Vet faktiskt inte hur Big Spenders avkommor blir/är i mankhöjd. men han själv är ju inte så stor. Bara 156cm.

Kan ju vara. Hur stor är mamman? vet du de??
Jag har några bilder på mitt sto. Inga bra, men jag ska lägga upp dem här så fort jag kan! :)

Jag skulle inte tveka på att ta Tap In igen eftersom han är prisvärd och ditt sto redan har visat sig funka bra med honom. Lycka till!

Det kommer nog sluta med honom i slutändan!! :) Men jag e lite lite nyfiken på Fill V. men tycker inte om hans spatt :mad: Osäker där. :confused:
De slutar säkert med Tap In. :bump:

Här kommer lite bilder. Kan fixa fler sen. men nu måste jag gå till stallet. På bilden med Två hästar är "Tösen" den till höger. Till vänster är min hingst efter Sack 907 (172cm i manken).

Va fin hon va!! Lynettes pappa va oxå fux (Oliver Spender)
Tror mamman va runt 160 inte högre iaf.

Det kommer nog sluta med honom i slutändan!! :) Men jag e lite lite nyfiken på Fill V. men tycker inte om hans spatt :mad: Osäker där. :confused:
De slutar säkert med Tap In. :bump:

Jag har träffat Fill V in real life. Sen vill jag påpeka att han INTE har spatt. Undrar oxå som Solros varifrån har du fått det??

Min märr är dräktig med Fill V, förresten. En väldigt trevlig o snäll hingst med en otrolig utstrålning. Han har parallellförskjuten fram, men det finns ju många andra hingstar som lämnar avkommor med lösa benbitar, osv.

Jag skulle inte vilja jämställa lösa benbitar med parallellförskjutning.

Tack!!
Här kommer Några bilder till. Dem två översta är tagna idag runt 3 på eftermiddagen. Inte så ren å fin. Men men, så ser dem flesta hästar utan täcke ut just nu skulle jag tro. Varenda en av mina 7 hästar hade rullat sig i dyngan idag.
Har bara sett ett av mitt stos tidigare avkommor som var fullvuxen och den var större ca 165cm, och såg en av hennes åringar och den var ganska stor den också. Men jag vet inte hur Big spender nedärver sin storlek. Men om din hästs mamma inte var så stor heller kanske din häst blir så mycket större.

Jag har träffat Fill V in real life. Sen vill jag påpeka att han INTE har spatt. Undrar oxå som Solros varifrån har du fått det??

Min märr är dräktig med Fill V, förresten. En väldigt trevlig o snäll hingst med en otrolig utstrålning. Han har parallellförskjuten fram, men det finns ju många andra hingstar som lämnar avkommor med lösa benbitar, osv.

*Lånar lite knapp här också* Orkar inte skriva flera inlägg.

"Offentligt omdöme vid Godkännande 2006-03-07:
Veterinär Beskrivning: Hingst i mycket gott skick men med veterinära anmärkningar såsom 180 grader roterad höger testikel och Spattområden båda bakbenen."

Så står det i hingst katalogen 2007. Ursäkta om jag inte var Tydlig nog :crazy:

Lösa benbitar???? Har jag skrivit nått om lösa benbitar?? Har inge minne av det men det kanske jag har. :confused: Glömsk e man ju. ;) Lösa benfragment är inte (enligt mig) Samma som Osteochondros. Osteochondros är väldigt ärftligt.
Det jag menade med Spatten var att jag vet inte ett jävla piss (förlåt ordspråket) om det. Hur det nedärver sig, eller nått. Därför tvekar jag. Men Fill V´s avkommor går ju bra.

Fan, jag verkar ha missat mycket av deras bedömning på Fill V :crazy:
Joho, hans avkommor går bra på travet. Vet dessvärre inte vem/vilka som fött upp dom, men jag vet bara att hingsten är ägd av Jean-Pierre Dubois. Rätta mig gärna om jag har fel.....:o

Trots att han har parallellförskjuten fram verkar han va väldigt, väldigt populär! :eek: Över 80 bokningar på denna hingst har jag fått veta av dom som har honom uppstallad hos sig.

Han har en fantastiskt utstrålning. Synd att han har parallellförskjutningen.
Spatt.....Undrar hur en häst går om denna har spatt?
Han gick iallafall normalt vad jag kunde se o vart med om hela "scenen" samma dag som jag kom dit med min märr.
"Scenen" menar jag alltså bocken eller vad det nu heter....Konstgjord betäckningsbock??? Mäh.

Nej, du har inte skrivit nåt om lösa benbitar, men jag pratade om övriga hingstar med t ex exteriöra avvikelser, är du med nu?

*Veterinär Beskrivning: Hingst i mycket gott skick men med veterinära anmärkningar såsom 180 grader roterad höger testikel och Spattområden båda bakbenen."

Såhär står det:
Veterinär beskrivning:
Hingst visad i mycket gott skick men med veterinära anmärkningar såsom 180 grader roterad höger testikel och uppdrivna spattområden båda bakbenen.
Du hade tagit bort uppdrivna. Att vara uppdriven i spattområdet är inte att ha spatt. En hingst med spatt blir inte godkänd.

Kan inte låta bli, men tycker hon och Lynette påminner lite om varrandra... kan inte sätta fingret på vad det är men... Hon är iaf skitsnygg din dam :d Finns bilder på Lynette på min profil om du vill kika.

*Lånar knapp*

Först vill jag be omursäkt för att jag Glömde ett ord där när jag skrev av hingstkatalogen! Det var absolut inte meningen, och jag utelämnade det absolut inte med flit. så tro inte det.
Jean-Pierre Dubois äger Fill V. Så står det i allfall i Katalogen. Det jag menade var ju som jag sa att jag inte vet nått om Spatt eller så.
Vad är skillnaden mellan uppdrivna ;) spattområden och "riktig" Spatt :confused:

Tror inte att Fill v är den enda som är parallelförskjuten i vår travavel. Inom halvlods aveln är det rätt många hingstar som är det. Fill V Betäckte hela 103 :) ston 2006. Rätt bra för att vara första året , eller? Han verkar då ha gått ner lite i år. men sommarna har ju bara börjat.

Nu fattar jag. :idea: e lite seg ibland ;) Det första jag gör när jag får katalogen är faktiskt att läsa alla hingstars veterinära & exteriöra beskrivningar. Jag markerar dem avvikelser som gör att jag inte vill betäcka med dem. Lösa Benbitar åker direkt. Struntar i om det så är en elit hingst för 200.000kr eller en nykomling för 5.000kr. Tänker inte betäcka med en sån. Benbitar är ju hur ärftligt som hellst. Och jag vill dra mitt strå till stacken å inte betäcka med dem hingstarna.
Fast jag måste erkänna att mitt egna sto (den på bilderna) faktiskt är opererad för lösa benbitar :o Förlåt!!!!!!!!!!!!! :cry: :o
Men mitt sto får bara ett föl om året (Max). en hingst kan få ett par hundra föl om året.
Dubbelmoral?? ja jag tror det. men man behöver ju inte göra saken värre.
Tycker dem ska låta bli att godkänna hingstar med Osteochondros! Det är inte godkänt i Sv. halvblods avel.
Men smaken e som baken! Mycket Delad ;)

Är det nån som vet varför Fill v är ostartad. Har inte hunnit kolla de.

(Banker hall, Cooltrain, dexter frontline, Face of speed, fast photo, gentle star, Going kronos, hövding lavec, jaded, jupiter hornline, Lindy lane, Luxury ås, mack lobell, opal viking, red xing, rite on track, rotation, rydens sensation, san Pellegrino, trade balance, Victory Abroad, Viking Kronos
Är några av hingstarna i Svenska avel med osteochondros/lösa benbitar/lösa benfragment/avlösning av hörnstödet i kotan!!! Obs vem som har vad orkar jag inte skriva)

Tack tack tack!! :bow: Jag bugar och bockar!!! Din var fin den också. Tycker dem har lite samma uppsyn i ögonen, lite bus! ;)
Ska försöka fixa lite bra bilder på henne och sen lägga upp dem på min profil så du kan se henne lite finare. Fast hon e fet som en pärla. Ska typ föla den 8:e Maj.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka