Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Jaså, då har jag missuppfattat, trodde det var "kassering" och att de inte får registeras i 1A längre.

Meadowbranch Luckys avkommer får registreras i stambokens första del. Värdebokstaven har inget med det att göra.

Föresten, ja, första del, men får de registreras i 1A? Jag läste in 1A i Lines inlägg om stambokens första del, slarvigt av mig.

Stomaterialet han fått tidigare är väl inte det bästa.

Måste bara få hålla med. En klart prisvärd hingst för de pengar han kostar (eller kostat tidigare iaf, vet inte vad han tar i år). Stomaterialet han fått måste ju tillhöra bland det sämsta man kan få till en hingst i dagens travavel...(men så har han stått flera år i norrland också)
Tyckte också, efter bara en snabbtitt på avkommestatisktiken att han lämnat bra med Tibur-ston.

De hästar jag sett efter Lucky har varit riktigt gedigna löphästar som verkar tåla att få sig en del törnar i loppen. Även om han inte fått fram någon fixstjärna direkt.

Om hingsten har fått "C" betyder ju de att han inte anses kunna föra aveln vidare. och bör ej användas i aveln.
Eller har jag helt fel???
C står väll för cass=Kasserad= ej avel. Eller?? :(
Det fanns en lista i ett nummer av travronden för nån månad sen me vilka hingstar som fått ändrar avelsbokstav.
Tap in fick typ AB och The Bad Boy fick typ V om jag inte minns helt fel.
ska leta reda på den.

Fill V kan jag oxå rekommendera :love: han är världens snällaste hingst och eftersom din märr var lite knepig så kanske han passar :angel:

Han ser visserligen inte så fin ut på bilder men han har en enorm utstrålning i verkligheten :love:

Håller med dig! Fill V har den otroliga utstrålningen att jag bara smälte när jag träffade honom. En underbar o snäll hingst, som bara ville lukta på hela mig ;) :D Det tog kanske 5 min innan jag fick han att sluta sniffa på mig. Det var nog för att jag hade kelat lite med mitt sto innan jag träffade Fill V.

Hans stam är högst intressant, o hans avkommor....Oj,oj,säger jag bara.
Min hovis (nya numera) sa att Fill V är en intressant hingst när jag berättade att stoet är dräktig med honom.

Jag ångrade mej ALDRIG mitt hingstval. Vill inte ha en hingst till mitt sto där det kan bli en för hög inavelsprocent. Huvva.

Helst ska det ligga UNDER 6% i inavelsprocenten. Annars blir det lite tokigt, tycker jag. Det är min åsikt. ;)

Fill V har fin stam och en del avkommor som duger bra. Problemet med honom är hans exteriör, tycker jag. Han är både sabelbent och dessutom fransysk på båda frambenen (speciellt på vänster). Dessutom har han veka kotor bak och passar väl inte så bra till TS:s sto i såfall (som också hade det).

Fill V har fin stam och en del avkommor som duger bra. Problemet med honom är hans exteriör, tycker jag. Han är både sabelbent och dessutom fransysk på båda frambenen (speciellt på vänster). Dessutom har han veka kotor bak och passar väl inte så bra till TS:s sto i såfall (som också hade det).

Hallå där! Har du träffat honom in real live överhuvudtaget?
Han har en fin utstrålning, o denna exteriör kanske inte är det bästa. Men hur många hingstar har inte denna perfekta exteriör,va?

Jag vill inte ha nån amerikanare till mitt sto, då hon har bara amerikanare i sin stam, vilket är rätt trist. Ok, Valley Victory o Supergill är det inget fel i. Men gärna lite franskt inslag då det blir intressantare, tycker jag!

Sabelbent? Tycker inte jag. Jag har bilder här på honom som jag tagit förra sommar när mitt sto stod uppstallad därnere.
Jag kan bara säga att han var den finaste jag nånsin träffat. Kroppen var muskulös o han har ett fint huvud, temperamentet är kanon. Väldigt snäll o absolut trevlig. Temperamentet o psyket hos Fill V passar till mitt sto.

Du skrev att endel av hans avkommor dög bra....Dom duger inte bara, utan dom är riktigt bra.

Sen så gör alla som dom vill med deras hingstval.
Men jag är NÖJD med mitt hingstval, o jag tycker att jag gjorde det rätta. Absolut.

Förresten, så kanske inte Fill V passar till TS:s häst om båda har samma exteriöra avvikelser.
Stoet ska inte ha några alls, nästan, om man säger så.

Mr Spender har fransysk fram, förresten. Men nu är han i hästhimlen.
Kom att tänka på det då ägaren till Mr Spender visade mej hur en avelshingst ska se ut.

Nej, jag har inte träffat honom och han har säkert jättefin utstrålning vilket många avelshingstar har (jag har träffat många andra). Jag kritiserar inte ditt hingstval och borde kanske ha skrivit *knapplån* på mitt inlägg. Jag menade att han har exteriöra fel som även TS:s sto har och därför kanske han inte är ett lämpligt val till just det stoet.

Däremot ÄR Fill V sabelbent vilket man till exempel kan läsa i Travronden nr 20 2006 när han avelsvärderades. Där står det att det är ett faktum att han är sabelbent, men att det inte nämndes i värderingsprotokollet.

Personligen tycker jag som sagt att hans avkommor hittills har visat att de duger. Visst har han lämnat Le Reve och någon mer som har tjänat någon miljon, men man ska också tänka på att han har lämnat hästar i ett område där det är lätt att tjäna snabba pengar utan att konkurrensen är speciellt hård. Det var även detta som gjorde att två av avelsvärderingsnämndens ledamöter inte ville godkänna Fill V överhuvudtaget.

Senast ändrad av en moderator:

Är det mer ok om hingsten har det då?

Svarar på dina inlägg ;)
För det första, jag vet att dom inte ville godkänna Fill V som avelshingst här, men han är det i Frankrike. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra.
Det är nog mest för att han är oprövad, och då är man skeptisk till det.
Jag kan erkänna att jag var något skeptisk till Fill V ibörjan när dom rekommenderade mig att ta han till mitt sto, enbart för att stoets stam är "föråldrig" medan hans är modernare.
Sedan så har ju inte stoet några exteriöra avvikelser.
Undrar hur sabelbenthet ser ut, egentligen??

Jag tycker att han ser väldigt bra ut i kroppen, om man bortser att han har parallellförskjuten fram. Han råkade ut för en liten olycka som 1-åring, sprang rakt igenom staketet, därav hans noll meriter o det är väl tur att han har en bra stam o får fler intressenter.

Nej, hingsten ska inte ha några defekter alls, egentligen.
Stoet ska inte ha några defekter o inte hingsten heller.

Råkar man tycka om hingsten pga stammen, psyket, meriter, osv får man titta på sitt sto om hon är bra att ha i aveln o noll exteriöra avvikelser.
Annars går hon bort om hon o hingsten har "samma" exteriöra avvikelser som Fill V och TS:s sto, t ex. Då får man som stoägare titta om efter en annan hingst istället.

Senast ändrad av en moderator:

För det första, jag vet att dom inte ville godkänna Fill V som avelshingst här, men han är det i Frankrike. Svenska avelsnämnden har inget med detta o göra.
Det är nog mest för att han är oprövad, och då är man skeptisk till det.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Svenska avelsnämnden har väl i högsta grad med det hela att göra. Det var ju de som var oeniga om att godkänna honom för avel i Sverige.

Han är ju inte oprövad. Det är ju just det som är grejen. Lennart Rådberg i nämnden ville inte godkänna honom i Sverige för han tyckte att Fill V:s tidigare avkommor var "slitare som har gnetat ihop sina pengar under flera år. Och ska vi verkligen godkänna en hingst som inte ens är godkänd i Danmark" (Travronden nr 20 2006).

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Svenska avelsnämnden har väl i högsta grad med det hela att göra. Det var ju de som var oeniga om att godkänna honom för avel i Sverige.

Han är ju inte oprövad. Det är ju just det som är grejen. Lennart Rådberg i nämnden ville inte godkänna honom i Sverige för han tyckte att Fill V:s tidigare avkommor var "slitare som har gnetat ihop sina pengar under flera år. Och ska vi verkligen godkänna en hingst som inte ens är godkänd i Danmark" (Travronden nr 20 2006).

Hmm. "slitare" är dom säkert, hans avkommor.
Men vi får se hans NYA avkommor som är födda detta år 2007. Om något år blir det spännande o se hur långt dessa avkommor kommer att gå.

USA:s unghästar slits väldigt fort o går direkt till aveln. Amerikanska folk är helt galna.

Till detta sto rekommenderar åtmistone jag en hingst från Speedy Crowns hingstlinje, Alf Palema, Spotlite Lobell, Uxer LB eller Tap In

du läs på lite bättre, hingst är godkänd för stambok 1A om han får bokstaven C

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka