Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sabina84
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

helt fel! hingst med bokstav C är kvar i stamboken 1a

*Lånar knapp*

Jag skrev inget om hurvida hingsten fortfarande är godkänd om den värderas med värdebokstav C. Skrev heller inget om vart avkommorna får registreras.
Men så här står det i Ridsports hingstkatalog (2005) För avkommeprövning:
"C tilldelas hingst som inte har förmågan att föra aveln framåt i någon sportdisciplin. C-hingst ges ej betäckningslicens."
"V (väntehingst) ges för hingst med osäker och/eller till synes medelmåttig förärvning och som inte kan erhålla fortsatt AB genom tävlingsmeriter. Samma gäller för hingst som utreds p.g.a. nedsatt fruktsamhet eller misstänkte defektnedärvning. V-hingst gess ej betäckningslicens."
Både individ- och avkomme prövade hingstar:
Kass tilldelas hingst som ej uppfyller kraven för godkänd enligt SH:s defektlista eller SJV:s föreskrifter om djurskydds krav vid avelsarbete (SJVFS 1995:113), genom att hingsten har defekt eller är bärare på anlag för defekt med ärftlig bakgrund, har exteriör svaghet som kan vara av djurskyddsmässig betydelse ha nedsatt fruktsamhet, eller som av smittskyddsskäl ej kan tillåtas för avel."

Vet inte om Travare har samma. men de borde dom ju nästan ha, eller liknande åt minstonde.

men det spelar väl ingen roll egentligen för dom som har bokstav C lämnar ju inga bra avkommor så då är det väl ingen som vill betäcka med dom iaf, så det kvittar ju vart dom är registrerade :crazy:

Jag skulle iallfall inte betäcka med en hingst som har C eller V. Tänkte bara att jag skulle skriva de. men som jag skrev vet jag ju inte om samma gäller för travarna. Men att betäcka med en hingst som har C är ju dumt. för det är ju bevisat att han inte ger bra avkommor.
Att jag sen inte har världens bästa sto material vet jag om. men jag försöker göra det bästa av det. om jag hade råd skulle jag gärna köpa in bättre material. men men...
båda mina ston har gett av kommor som passerat 100.000kr. en som är på väg till 200.000kr. det är inte mycket pengar. men bättre än inget :smirk:

Tänkte bara lägga till lite. :rofl:
Så här stod det på travsport.se 2/3-07
Vid avkommevärdering tilldelades hingstarna Comets Tail och Meadowbranch Lucky värdebokstav C (undermålig förärvning). Besluten överklagades, men Besvärsnämnden ändrar inte avelsvärderingsnämndens beslut
Comets Tail har ett total index på 114, och Meadowbranch Lucky har total index på 106.
Tilläggas kan också att Alf Palema har totalt 122 och tex Archduke Kemp har 127 och Connt Nobell 128. alla index enligt 2006 år hingst katalog. :o

Hur ska man tolka de??? :confused:

jag tror dom går på tävlingsresultaten från dom är 3-5 (?) år, så Conny kan jag väl förstå för det flög väl i taket med elitloppsvinsten och derbyvinsten :crazy: men Archduke Kemp :confused: ingen aning om varför han fick så högt :crazy:

Jag vet inte heller varför Archduke kemp fått så högt. Men han e inte den enda. Everest ås 127, Express Lavec 119, Gazza Degato 119, Igor Brick 119, Jaded 130, Jobie Tempest (B) 120, Solero Briljant 121.
Jag kan typ hålla på hur länge som hellst. men de orkar ja inte. nu är de säkert många av dem här hingstarna som förtjänar dem lite högre indexen, men jag vet inte om jag tycker alla gör det. ;)
Men vissa av dem här hingstana har ju högre total index är hingstar som Super Arnie, Viking Kronos och Armbro Goal....
Jag blir ju helt virrig. :confused:

lite fel där, de får registreras i 1A

jag tror dom går på tävlingsresultaten från dom är 3-5 (?) år, så Conny kan jag väl förstå för det flög väl i taket med elitloppsvinsten och derbyvinsten :crazy: men Archduke Kemp :confused: ingen aning om varför han fick så högt :crazy:

ang archduke Kemp det kan ju bero på hans stam kolla in den moderstammen.

Kan ju hålla med om att hästens mormor och mormors mor har gett väldigt bra avkommor och varit mycket bra för aveln. men Archduke kemps mor har fått 5föl varav 2 har startat, archduke med 1.8milj kr och Daddy joe med 305.960kr. (enligt 06 katalogen.)
Moder har ju också gått mkt bra själv 55 starter 29 vinster och 2.9milj kr inkört.
Mormor är ju också mor till hingstarna Conway hall och Angus Hall :bump: Wow... :d även Andover Hall, Adams Hall :) Vadå lyckad i aveln... :rofl:
Önskar jag hade ett sånt sto :p Men de lär man aldrig få... :crazy:
Men det behöver inte betyda att Archdukes avkommor blir bra. men det borde dem ju bli.
Är det nån som vet hur länge han har varit i aveln???? Han blev ju godkänd i november 2004. Men hur är det med ston å sånt. har han betäckt nått??
Tänker inte betäcka med honom själv då han har patellaupphakning vänster bak och lösa benbitar i höger bak.
Men han har ju dem mesta för att lyckas!!! :)

Archduke Kemp får sina första fölingar nu 2007. Fick 32 danska ston 2006 + 3 ej hemmahörande i Danmark. Danska avelsgodkännandet- se nedan.....
"Fremstillet for Avlskommissionen i 2006
Eksteriørbeskrivelse:
Stangmål: 158 cm. Kryds: 159 cm. Længde: 158 cm.
Middelstor hingst. Lidt groft hoved velforenet med en velansat
velmarkeret hals. God skulder. Lidt kort af ryg. Kort muskuløst
kryds. God dybde og bredde. Fine tørre lemmer, muskuløse lår.
Bevægelsen energisk og regelmæssig.
Veterinærbeskrivelse:
Begge bagbens hove er stejlest udvendige sidevæg.
Ved røntgenundersøgelse findes en mus bagtil i højre bagbens
kodeled under kodesenebenene.
Fremstillingsresultat:
Kan anbefales (77 point)"

Middelstor hingst. Lidt groft hoved velforenet med en velansat
velmarkeret hals. God skulder. Lidt kort af ryg. Kort muskuløst
kryds. God dybde og bredde. Fine tørre lemmer, muskuløse lår.
Bevægelsen energisk og regelmæssig.
Veterinærbeskrivelse:
Begge bagbens hove er stejlest udvendige sidevæg.
Ved røntgenundersøgelse findes en mus bagtil i højre bagbens
kodeled under kodesenebenene.
Fremstillingsresultat:
Kan anbefales (77 point)"

Tack för infon. uppskattar det verkligen :bow:
Ang citatet oven. i vår hingstkatalog från 06 står det att han har "långt något sluttande kors" och att det är mindre musklat på vänster sida, långa kotor och balltrång.
Hur kan det bli så stor skilnad. Hästen är väll densamma? Att korset är olika kan ju bero på hur han musklat sig sista tiden Men det är mest det andra jag tänker på :confused:
Det står heller inget om hans patellaupphakning i danmark. :confused:
Tycker bara inte riktigt om att det blir så.

**Lånar knapp**

E de nån av er som vet nått om trav hingsten Yankee Mustang? Skulle gärna vilja veta mer om honom.
Har typ inte hittat så mycket om honom på nätet.
Jag vet att han har 188 avkommor och av dem har 32st tjänat pengar. Den med mest har tjänat 225.500 kr.
Jag har fattat lite tycke för denna hingst men vet inte om jag vågar betäcka me honom. vet för lite ännu.
Mödernet har hög startprocent, och bra stam på faderns sida. men han har bara tävlat två säsonger :mad: det tycker jag inte riktigt om. vill gärna att hingstrna ska tävlat längre. så dem bevisat att dem är hållbara menar jag. :smirk:
Men nästan tre milj på 13starter e inte fy skam. fast de mest tjänade han som 2åring. :cry:
uuhhu....

Tror att han står i något annat land nu, har för mig att det är Holland.

Jag har en 4 åring efter honom ,en märr, hon kvalade som tråring på 18,4 men har inte kommit ner till den tiden igen, men hon har en has som är väldigt gallig och har varit röntgad flera ggr, tjänat 13 000...Y.M är ju trekvartsbror med Muscles Yankee ( samma mamma och Mr Vic som pappa som är efter valley victory)
Han har ju inte lämnat alls som sin bror och är väl hitills ingen hit i aveln.

Hoppas det löser sig med din dam. Mitt ena avelssto (e: pontcaral) kvalade in på 1.16 men blev rappoterad för orentrav och kom aldrig till start.

Tycker det är synd att Y.M inte är bättre i aveln har liksom fastnat lite för honom. och hans "broder" har man ju inte råd med. 160.000 är ju liksom lite lite mer än jag har råd med iallafall. :(
E lite nyfiken på vad Y.M. kostade när du betäckte med honom.
Kommer nog inte att välja honom eftersom han inte har gett nått vidare men vill gärna veta iallafall. har inte hittat de nån stans.

Kommer inte ihåg vad han kostade för jag prutade ganska rejält :angel:
Du kan ju kolla i gamla trav&galoppronden kanske ( vinternumret)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka