KL
Jag har fott upp hastar i 25+ ar och 75% av alla fol har varit hingstar. De har mestadels stannat hos mig till de ar ungefar 2 ar, och det har betytt jag har fatt gora en stor del av uppfostrningen. Vissa har forstas blivit vallacker, men aven sa skall de veta vad som ar ok och inte ok.
Jag har ALDRIG anvant ett kedjegrimskaft pa ngn av mina hastar. Det gar att anvanda ett vanligt bomull variant och lagga over nosen om sa onskas lika bra. Kedjor ar for de som inte kan kontrollera sina djur. Och jag har sett nog att bli sjuk over det.
Inte ens nar jag har betackt har det behovts, ett vanligt grimskaft som har lagts over nosen fungerar for mig. OK, ag kraver ganska mkt av mina djur nar det kommer till att uppfora sig. Kanske darfor jag inte har behovt anvanda kedjor...
Nej, forsok att lata bli med kedja pa den lille, han ar ju bara ett ar, och har du en gang borjat med det, finns risken att man far fortsatta i all evighet. Uppfostra era hastar, ta den tid det tar, och det tar mkt tid, men slutresultatet blir sa mkt battre.