Hingst som stegrar sig.

vicsan

Trådstartare
Min kompis ett-åriga hingst stegrar sig ofta när hon leder honom. Hon frågade mig om råd. Jag gav henne rådet att byta riktning så fort hon märkte att han var på väg upp tex styra honom åt vänster så man tvingar ner honom. Jag har själv aldrig jobbat med hingstar så kan inte dela med mig av min erfarenhet. Vad skulle ni ha gjort?

Sv: Hingst som stegrar sig.

Så pass unga hingstar är inget annorlunda jämfört med andra hästar i samma ålder. Således gäller följande alla åringar:
Det enda man ska göra i situationer som denna är att se till att hästen går FRAMÅT. Uppåt = bakåt och så får en häst ALDRIG tänka!

En häst som reser sig ska man driva framåt, står man på backen är det bra att ha ett längre spö med sig som man kan korrigera med alternativt lära in att smackning betyder framåt. Akta så att hästen inte går över ledaren bara när den väl går framåt, när de är unga sitter inte respekten för ledaren så bra än och den måste också tränas upp. En longerlina eller ett långt grimskaft kan vara bra att använda sig av.

Men beteendet att resa sig måste bort och det omdelbums!
Känner man sig osäker så är det bättre att låta en erfaren hantera problemet.
Den här perioden i hästens liv är så fruktansvärt viktig och det får inte gå fel.

Vi använder kedja i grimskaftet som går genom spännet på sidan, under hakan och fäster i andra spännet. Det måste bli lite obehagligt när de går på bakbenen och jag håller med om att det måste bort omedelbart. Det beror ju lite på hur stor hästen är men en halvblodshingst är ganska stor och stark som 1-åring och bara smacka eller försöka ändra riktning är inte lätt. De är snabba också.

Vi använder kedja i grimskaftet som går genom spännet på sidan, under hakan och fäster i andra spännet. Det måste bli lite obehagligt när de går på bakbenen och jag håller med om att det måste bort omedelbart. Det beror ju lite på hur stor hästen är men en halvblodshingst är ganska stor och stark som 1-åring och bara smacka eller försöka ändra riktning är inte lätt. De är snabba också.

Jag håller först och främst med Zephira:) Men ett kedjegrimskaft kan vara en bra ide om man vet hur man använder det och inte bara ryker.

Min erfarenhet av stegrande hästar är att det ofta inte blir bättre med kedja under hakan, då de tar huvudet ännu mer upp. kedjan över nosen anser jag vara bättre, då huvudet kommer ned och är samtidigt mer svängbart (om man vill att hästen ska tappa balansen lite så den inte kan resa sig.

Loppz - anser absolut att man ska lära sig hantera hingstgrimskaft först.:)

Använd repgrimma!!!!

Kl.

Jag har absolut ingen erfarenhet av repgrimma, utan har bara hört att knutarna ska trycka på vissa punkter...rätt? Du får gärna förklara för mej hur det funkar mer exakt. Har du själv erfarenhet av stegrande hästar och repgrimmor? Finns det nån inskolningstid på repgrimma?

Loppz - som tycker repgrimman ser ut som ett snöre som brister lätt:D;)

Först måste han ju läras att ledas, förstår han överhuvudtaget att man ska följa med?

Beror stegringarna på att hon leder honom ensam i väg från flocken?

Annars är bästa sättet att följa med en annan häst ut en liten runda. Man kan också ha någon som kan lägga en arm runt rumpan på hästen för att få den att förstå att den ska följa om den tvekar och vill stanna. Efter ett antal gånger provar man gå med hästen själv samma korta runda.

Mkt beröm direkt den följer och förstår den sedan nacktryck så är det mkt vunnet.

I den åldern ignorerade jag totalt om åringen stegrade eller la av en brall, jag fortsatte bara att gå på långt grimskaft men då hade han redan förstått det här med att ledas.
Ju äldre hästen blir desto större fokus kan man lägga på att den uppför sig, idag när hästen är 2 år skulle jag bli mkt förvånad och skulle inte tolerera om den reste sig eller brallade till i ledsituationen.

Beröm när den gör rätt är bästa sättet att lära en ung häst. Försök också vara smart och ge den utmaningar som den faktiskt har en god chans att lyckas med.

Annars ar ju den proverbial vatten pasen ett alternativ. Gjorde det just haromdagen med min unge..

Hade grimskaft i vansterhand, pase i hoger, jag sag pa honom hur han tankte stalla sig pa bakbenen och snabbt som attan tomde jag pasen (cirka 2 dl ljummet vatten) over hans huvud. Jag har aldrig sett ngn komma ner sa snabbt och sett sa bedrovad ut. LOL.

Och varfor hade jag pasenmed mig? Jo han hade varit ett busfro tidigare pa morgonen och jag ville arbeta lite med honom, for att vara saker pa att forstar vad det har med leda betyder. Och nar han inte vill lyssna da kan man gora sana saker.. Det skadar inte hasten, bara tror de har slagit sig och bloder till dods och det ar vad som kommer att handa om de staller sig pa bakbenen..

OBS, vattenpasen ar for korrektiv behandling, inte nar de brallar runt i paddock eller hage. Tex, om jag skall arbeta dem i rundcorral och de blir inslappta och sen springer runt och slar bakut och stegrar sig ,garna bada pa en gang, da leker de. Men sen nar det ar dags att arbeta tolererar jag inte sant.

Den losningen fungerar for mig, men som ngn sa, driv framat.. och garna med lang spo i andra handen som du kan peta pa hasten med bakom din rygg sa att saga..
lycka till

Låter som en intressant lösning det där med vattnet. :)

I övrigt så är det ju en balansgång mellan att säga till ordentligt (så man inte blir utsatt för fara) och det faktum att de är så mjuka och känsliga vid den åldern...

Om jag använt kedja så har jag haft den under hakan. Jag tror man kan diskutera hur länge som helst för och emot men det är rent personligt att det känns bäst så. Jag tycker den är mer flexibel och sitter kvar bättre utan att dra grimman snett. Man kan dra "lite" som varning etc. På ovansidan känns det så "ont" och stumt. MEN jag tror också att argumentet att hästen har lättare att komma ner gäller när man sätter kedjan över nosen. Om man har den under får man nog ta tag innan hästen reser sig. Bla bla bla... Ja ni fattar säkert ändå... ;)

Att ha med ett spö är BRA både för att peta så hästen går framåt och för att hålla framför som varning... Långt grimskaft också toppenidé om man vill undvika de värsta riskerna...

KL
Jag har fott upp hastar i 25+ ar och 75% av alla fol har varit hingstar. De har mestadels stannat hos mig till de ar ungefar 2 ar, och det har betytt jag har fatt gora en stor del av uppfostrningen. Vissa har forstas blivit vallacker, men aven sa skall de veta vad som ar ok och inte ok.

Jag har ALDRIG anvant ett kedjegrimskaft pa ngn av mina hastar. Det gar att anvanda ett vanligt bomull variant och lagga over nosen om sa onskas lika bra. Kedjor ar for de som inte kan kontrollera sina djur. Och jag har sett nog att bli sjuk over det.

Inte ens nar jag har betackt har det behovts, ett vanligt grimskaft som har lagts over nosen fungerar for mig. OK, ag kraver ganska mkt av mina djur nar det kommer till att uppfora sig. Kanske darfor jag inte har behovt anvanda kedjor...

Nej, forsok att lata bli med kedja pa den lille, han ar ju bara ett ar, och har du en gang borjat med det, finns risken att man far fortsatta i all evighet. Uppfostra era hastar, ta den tid det tar, och det tar mkt tid, men slutresultatet blir sa mkt battre.

För det första så är jag himla förvånad över att dom flesta funderar på hur man ska ha kedjan.. herregud det är en 1åring vi pratar om.. Man ska inte använda kedja alls då.. En longerlina och en kompis bakom med longerpisk.. När han då reser sig så kan din kompis mana på honom bakifrån.. när ni gjort så här ett tag så lovar jag att han slutar.. men ni ska inte vänta på att han reser sig,, utan så fort ni märker att han visar tendenser på att resa sig så ska ni mana på honom.. lycka till mvh...

(Jag skrev OM angående kedjan. Kanske inte tänkte lika mycket på vad TS skrev som vad någon annan skrev när JAG skrev om den.. ibland flyter det iväg..)

Håller med om att starta mjukt. De är så mjuka och formbara i den åldern. Det är ju bra att du har fixat att hantera hingstar mm så att det inte behövs några kedjor eller dylikt. Det måste ju innebära att du kan läsa av hästarna, ligger steget före dem, är tydlig och konsekvent, ser målet, har erfarenhet... etc. Själv försöker jag allt detta, men har alltid mer att lära. Jag gillar att använda rösten i första hand, men det är mitt sätt som fungerar bra för mig.

Jag tror att det gäller att vara tydlig (för hästen) oavsett och säga ifrån då det innebär farligt (för människan) beteende. En väluppfostrad hingst är ju bland det trevligaste man kan träffa! :)

Så bra för dig att du alllldrig behövt använda kedja. Så att jag tar till det innebär att jag inte ställer krav på hur de uppför sig:mad:

Annars ar ju den proverbial vatten pasen ett alternativ. Gjorde det just haromdagen med min unge..

Alla former av korrektionbehandling kräver ju att hästen redan före faktiskt vet vad som förväntas och hur den ska uppföra sig.
Med ledning av ursprungsinlägget vet vi bara att det är en ettårig hingstunge och vi har ingen aning om vad den kan eller är lärd. TS har ännu inte besvarat mina frågor.

Om det är så att den ännu inte blivit lärd att ledas så bör ju fokus läggas på just detta istället för bestraffning. Jag ser ingen anledning att skrämma unga hästar som inte ens fått chansen att förstå vad som förväntas.

Med min 2-åring som sedan länge är ledvan skulle jag inte acceptera att han stegrade i protest när jag ledde honom, detta hade jag ordnat med en snabb snärt mot mage/skap just i resningstillfället, sedan hade jag gått som vanligt.
Nu har det aldrig någonsin hänt.

När han var föl hade det naturligtvis varit otänkbart att göra på det sättet, där lades fokus på att han skulle förstå att han skulle följa. Blev den ngn brall eller skutt så ignorerades det och jag fortsatte bara att gå samt berömde direkt han skötte sig.

KL
Jag har fott upp hastar i 25+ ar och 75% av alla fol har varit hingstar. De har mestadels stannat hos mig till de ar ungefar 2 ar, och det har betytt jag har fatt gora en stor del av uppfostrningen. Vissa har forstas blivit vallacker, men aven sa skall de veta vad som ar ok och inte ok.

Jag har ALDRIG anvant ett kedjegrimskaft pa ngn av mina hastar. Det gar att anvanda ett vanligt bomull variant och lagga over nosen om sa onskas lika bra. Kedjor ar for de som inte kan kontrollera sina djur. Och jag har sett nog att bli sjuk over det.

Inte ens nar jag har betackt har det behovts, ett vanligt grimskaft som har lagts over nosen fungerar for mig. OK, ag kraver ganska mkt av mina djur nar det kommer till att uppfora sig. Kanske darfor jag inte har behovt anvanda kedjor...

Nej, forsok att lata bli med kedja pa den lille, han ar ju bara ett ar, och har du en gang borjat med det, finns risken att man far fortsatta i all evighet. Uppfostra era hastar, ta den tid det tar, och det tar mkt tid, men slutresultatet blir sa mkt battre.

Det låter som om du har väldigt bra hästhållning, trevligt att se. Tycker som du när det gäller kedjor. Att göra saker med sina djur utifrån rädslor är ingen bra idé och det är nog vad som händer ofta när man tar till såna saker som kedjor och dyligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 790
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar