Hingst som lämnar stora avkommor med bra galopp

MVA

Trådstartare
Har ev planer på att betäcka mitt sto till sommaren. Hon är f.02, liten och nätt i modellen (endast 157) med bra trav men inte så bra galopp. Mkt bra ridbarhet ,men dock inte tävlad pga mitt ointresse, tränad massa dock för instr.
Vill ha en hbl-hingst som lämnar stora, gärna lite grövre avkommor med bra galopp. Förslag ngn?
Avkomman ska användas av mig själv som allr-dr häst.

Sv: Hingst som lämnar stora avkommor med bra galopp

Mitt lilla (159cm) sto betäcktes med Corlensky G och ungen är nu 164 cm. Han blev MYCKET lyckad. Dock är han ju mera åt hopp än åt dressyrhållet.

Vad har ditt sto för stam ?

Det är ju lite mer lagom storlek. Själv tycker jag att mitt sto är snudd på i minsta laget då jag är 172 och hon dessutom är så lätt i typen.

Tyvärr vet jag inte stam, hon står som okänd men ska enl uppgift vara hbl med stor del fbl i.

Det är ju lite mer lagom storlek. Själv tycker jag att mitt sto är snudd på i minsta laget då jag är 172 och hon dessutom är så lätt i typen.

Tyvärr vet jag inte stam, hon står som okänd men ska enl uppgift vara hbl med stor del fbl i.

Känns det inte då väldigt osäkert att ta föl på detta sto?
Risken är ju stor att hon har mycket mindre i generna bakom sig som Du inte har en aning om?
Skulle jag tagit "risken" att avla på detta sto så skulle stoet i sig själv ha så mycket fördelar att det vägde upp risken att inte ta ett steg bakåt i aveln istället för framåt.

Idag finns det dessutom mängder av välstammade hästar med fulla papper att köpa billigt...

Håller med Camaro om att det är en stor chansning att betäcka ett sto som man inte vet mer om. Speciellt när då har speciella krav/önskemål för avkomman. Det är betydligt säkrare och troligen billigare att köpa en färdig fölunge om man vill vara med från början.

Dressyringstar som ofta ger stort är t ex Briar och Londonderry bägge hör till de exklusivare och dyrare hingstarna. Men skulle om allt faller ut rätt kunna ge ett föl med ditt sto som blir större än stoet. Grövst avkomma lär nog komma från Briar.
Sedan finns det något billigare hingstar som skulle kunna ge större och grövre avkommor. Men de är ännu unga och man vet inte riktigt hur de föräver sig. Men årets bägge bruksprovsvinnare skulle kunna ge både större och grövre. JJ RayBan, har själv två föl efter honom och bägge har blivit större än tidigare föl från samma ston. Sedan Cohiba han har stort och grov att brås på genom sin far. Om det kommer att slå igenom eller ej kommer ju att visa sig förts nästa år när de första fölen kommer.

Men som jag började med vill ha en häst som uppfyller dina önskemål blir det lättare, säkrare och troligen billigare att köpa en som redan finns. Skulle ett föl från ditt sto inte leva upp till dina krav/önskemål blir den inte lätt att sälja. Inte som marknaden ser ut nu och nog kommer att se ut ett bra tag till.

Om man ska ta föl på ett sto med okänd stam är det bäst att välja en äldre hingst med många avkommor så att man vet lite vad man kan förvänta sig.

Vissa hingstar lämnar vissa drag hos sina avkommor. Om du lägger ut en bild så kanske det finns en chans till att nån kan se om din häst är lik någon hingst. Tänker mest på att du inte gör ett inavlat föl! Om du tar en utländsk hingst så är ju risken mkt mindre, men å andra sidan så är de flesta utländska hingstar lite åt det vassa temperamentet och är väldigt moderna i typen. Vilket kanske inte passar dig och dina avelsmål!

Ska du avgöra på ett kort vad hästen har för stam?

å andra sidan så är de flesta utländska hingstar lite åt det vassa temperamentet och är väldigt moderna i typen
Medans de flesta i Sverige stående hingstar inte är vassa i temperamentet och är omoderna i typen.

"enligt uppgift halvblod med mkt fullblod i" - så brukar det heta när det är en travhäst (utan frysm) eller en travarkorsning.

Strunta i att betäcka, det är dyrt med uppfödning, köp en större häst istället.

nej, inte avgöra vad den har för stam, men kanske se vilken härstamning den kan ha. Tex om den verkar ha jovial, amiral eller nån annan hingst som brukar pregla sina avkommor mycket!

De svenska har temperament också såklart... Men de nya hingstarna som kommer utomlands är oftast mer prestationsavlade med hingstar som ger viss respekt hos den gemene ryttaren.

Och det där blajet var 100% bull shit ! Och det heter prägla :idea::angel:

Håller för övrigt med Cat_and_rat ,köp en fölunge i stället

nej, inte avgöra vad den har för stam, men kanske se vilken härstamning den kan ha. Tex om den verkar ha jovial, amiral eller nån annan hingst som brukar pregla sina avkommor mycket!

De svenska har temperament också såklart... Men de nya hingstarna som kommer utomlands är oftast mer prestationsavlade med hingstar som ger viss respekt hos den gemene ryttaren.

Allvarligt, ts häst är troligtvis inte ens ett halvblod. Den kanske är importerad och obesläktad med alla i Sverige tillgängliga hingstar. Att tror att du kan se något av värde stammässigt från en bild är naivt.

Vilka är det som är mer prestationsavlade? Menar du att de (få) hingstar som tas fram i Sverige är mindre prestationsavlade än de som föds utomlands?
Ge gärna exempel, tycker att du verkar okunnig.:angel:

antagligen är ts häst nån form av korsning, o ja, det heter kanske prägla. Men några få hingstar präglar sina avkommor mycket!

Jag upplever hästar som har moderna, populära stammar, är mer flyktbenägna, snabba i sina reflexer. Klart att hästar i den absoluta eliten är sådana. Men de finns också individer som även när de är i hög kondition inte upplevs som flyktbenägen, eller alltför snabbtänkt/kvick i sina reflexer. Det är allmän kännedom om att vissa individer lämnar ett temperament som är bättre för gemene man än andra! Vill man ha en skogsmullehäst så ska man avla på en hingst med s.k bra temperament. Vill man ha en tävlingsindivid så kanske man släpper lite på den biten, och använder en hingst som tex Jazz.

Visst borde TS köpa en fölunge istället. Verkar vara det bästa.. Då får man oftast vad man vill ha.

Fast Jazz är 19 år och har själv "gammal" stam.
Det har alltså inget med vad som är nytt eller utländskt blod att göra om vissa är mer flyktbenägna en andra...utan vissa blodslinjer. Det brukar ju stå bl a här att Tyska R-linjen är lika med ridbarhet t ex.
Alla hästar i den absoluta toppen är inte heller flyktbenägna - det går faktiskt att kombinera energi, snabba reflexer o s v utan att individen måste skena iväg helt plötsligt.

Dessutom finns det säkert gott om skogsmullehästar efter Jazz också, han har ju betäckt otroligt mycket.

Senast ändrad:

Precis som cat_and_rat skriver är det vissa blodslinjer. Du har ju haft mitt sto på bete hos dig och stammen är knappast modern men nog är hon reaktiv, vaken och känslig i alla fall! Det kommer från hingstlinjen.

Jag säger som föregående talare att det inte alls beror på hur modern stammen är eller inte om hästen är kvick eller ej. Vår häst har en stam som inte är modern. Ändå är hon den mest kvickreagerande häst jag någonsin haft med att göra, hon är ytterst modern i typen, ädel och långbent. Hennes mor som var halvblod av den äldre stammen såg verkligen ut som ett halblod m/ä, lång och kraftg men med relativt korta ben. Hon var dock väldigt vaken trots "omodern" stam. Så nog har det med linjer att göra allt. Vissa linjer ger känsligare hästar, andra är kända för hög ridbarhet, några linjer ger ofta skarpare psyken osv. Modern eller omodern stam spelar ingen roll.

Sedan kan man alltid diskutera vad som är "bra" temperament, men det är en annan fråga kanske utanför denna tråd...

vi betäckte vårat sto med Haydn 977.. å den avkomman blir stor... Haydn lämnar ju stort med bra galopp.. de jag träffat har dessutom vatt väldigt bra i huvet..

Ibland formulerar jag mig på ett sätt som missförstås,och ibland hamnar det lite svammel mitt i. Men jag tror att ni har satt huvudet på spiken vad jag menar nu. Jag säger absolut inte att svenska hästar är slöa och tråkiga. Det finns ganska många hingstlinjer som hobbyryttare aktar sig för, oftast känner vi amatörer oftast till de svenska linjerna bättre än de utländska. Det verkar som om nästan all avel idag verkar vara för proffsen, jag är likadan, jag avlar för proffsen, fast vill ändå ha en vettig häst speciellt i hanteringen. Det finns många erkänt duktiga hästmänniskor som har uttryckt sig om att vissa hingstar ska man inte betäcka med såvida man inte vill ha en avkomma som är på ett visst sätt. Ett bra exempel på det är väl Sandakan som de dessutom kastrerade!

Jag tror att beroende på vilken nivå man själv ligger på inom hästkunskap och ridning så eftersträvar man olika temperament. En ryttare i världseliten skulle antagligen vilja ha en häst som Totilas, jag skulle inte ens vilja jogga av honom. Så att säga vilket temperament som är bra eller inte får var o en stå för. Själv tycker jag att när hästar blir farliga så har man kanske inte ett eftersträvat temperament på hästen.

Nja, Haydn lämnar väl inte så där väldigt stort och galoppen är väl genomsnittlig.

dessutom är väl Haydn mera hoppinriktad än vad TS vill ha

...och dessutom vill TS ha en lite grövre häst där passar inte heller Haydn in. Speciellt inte med den beskrivning TS lämnat av sitt sto.

Inget fel på Hayden ska tilläggas men chansen att han skulle TS det TS vill ha är försvinnande liten.

Jag har en Loredesavkomma som är född 2009. Är idag ca 164 cm och borde bli runt 175. Jag har kikat lite på Loredes avkommor och tycker att de verkar bli åt det större hållet, en ren iaktagelse och absolut ingen fakta. Och bra galopp är väl min största förhoppning med Loredes som far och det jag ser på min vingliga och stora bebis är lovande.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 012
Senast: Karoliten
·
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 697
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30