Hingst som kan dämpa ett hetsigt sto

P

perjo

Hej! Jag har inte skrivit så mycket här men med stort intresse läst vad ni som jobbar med hästarna har uppfattning om olika hingstars avkommor. Nu är det så att jag köpt en märr som var väldigt hetsig själv och som också har det i stammen. Det blodsmässiga tycker jag att jag har koll på men om vi bortser från det så är jag nyfiken på vilka högklassiga och kommersiellt gångbara hingstar det finns som lämnar lugna, fina, reglerbara avkommor. Tycker inte det är så lätt, känns som att många av de bästa hingstar lämnar en del hetta i avkommorna.

Tacksam för svar!

Sv: Hingst som kan dämpa ett hetsigt sto

Här kommer några förslag från mig, utan att ha träffat avkommor till alla så är det min uppfattning att de inte generellt ger hetsigt. Du kan ju kolla upp dem närmare och fråga några tränare till avkommor.

Varenne
Kadabra
Striking Sahbra
Revenue (Jag tycker treåringarna ser lovande ut)

Om du hittar någon intressant med SJ's Photo-blod, är SJ's Caviar tillgänglig?

Min Striking Sahbra hingst ar det goaste som promenerat pa denna jord (tva aring) med lika mycket bus och karaktar som lugn och arbetsvilja.
Kadabras ska tydligen vara "latta" hastar bade vid hantering och traning.
Och jag hoppas verkligen Revenues traringar ar battre an tvaorna for dem ar fullkomligt vardelosa! (sa langt..)

Tack för svar! Men är Striking Sahbra känd för att lämna lugnt och reglerbart? Jag har Rubberman på näthinnan och han verkar minst sagt snurrig. Å andra sidan finns förstås ingen hingst som inte lämnar någon sådan.

Kadabra hade varit intressant men det går nog inte att få plats där i år.

Någon som har erfarenhet av From Aboves avkommor? Huruvida det går att sälja beror förstås på hur de springer framöver, men av det jag har märkt har de ärvt pappas fina tävlingspsyke.

Tack för svar! Men är Striking Sahbra känd för att lämna lugnt och reglerbart? Jag har Rubberman på näthinnan och han verkar minst sagt snurrig. Å andra sidan finns förstås ingen hingst som inte lämnar någon sådan.

Kadabra hade varit intressant men det går nog inte att få plats där i år.

Någon som har erfarenhet av From Aboves avkommor? Huruvida det går att sälja beror förstås på hur de springer framöver, men av det jag har märkt har de ärvt pappas fina tävlingspsyke.

Jag har också sett ett par (inte många dock) efter Striking Sahbra som har varit rätt snurriga. Rubberman är en av dem.

S.J.'s Photo-hästarna är ju rätt lugna. Men S.J.'s Caviar är inte tillgänglig i Sverige. Classic Photo är ju annars intressant.

Revenue tror jag är en riktig flopp. Tyvärr.

Kadabra är fullbokad sedan länge.

Jag har hört att From Aboves avkommor är sena (och att det beror på att han är efter Zoot Suit).

Jag gillar SPK, men jag skulle nog inte vilja påstå att han är en högklassig och kommersiellt gångbar hingst (som TS var ute efter).

Mitt tips till trådskaparen är Coktail Jet. Har mött många efter honom/som har honom som morfar/farfar som är väldigt lugna och trevliga.

De Sahbror som jag traffat har varit lugna, fina sma saker och herren sjalv ar en mycket angenam upplevelse (har dock bara sett honom kort - ingen narganghet direkt) Men det ar klart, alla hastar ar individer och kan ju vara att moderssidan har varit extra trevlig pa de jag traffat.
Jo att fa tillgang till Kadabra kan nog bli klurigt, men som sagt - verkar helt ok.

Svenska hingstar kan jag tyvarr inget om.

Nu är ju denna gamling inte aktuell för ditt sto men Mr Drew-hästarna har oftast ett sagolikt lugnt och fint psyke!:love:
(Om jag inte minns fel så saluförde de t o m honom som en "dämpare" av hett blod)

Mr Drew är ju verkligen "gammalt blod" och inte intressant ur den synvinkeln kanske.
Betäcker han fortfarande förrästen?

Kanske gör han i så fall som Quick Pay, lämnar den klart starkast lysande stjärnan i sin sista kull?

Maste helt enkelt ratta mig sjalv.
Vad jag menade var att de Striking Sahbror jag traffat som varit trevliga och inte alla hastar fran stuteriet med "efternamnet" Sahbra.

giant superman kan ju vara nåt han e ju cool o trög hans pappa giant force måste ju ha varit det trögaste som funnits.

Mr Drew är ju verkligen "gammalt blod" och inte intressant ur den synvinkeln kanske.
Betäcker han fortfarande förrästen?

Jo, det gör han. Kostar 5000:- enligt Hingsthållarna.

Vi har en Dam efter honom, fruktansvärt trevlig en, okomplicerad och stabil på alla sätt.
Denna Damen tycks dessutom nedärva sitt lugn. Har fått 2 föl e. totalt olika hingstar och bägge är lika coola. De är nu 3 år (valack sen i höstas, ägarens val att kastrera) och 1 är (hingst).

Hej! Jag har inte skrivit så mycket här men med stort intresse läst vad ni som jobbar med hästarna har uppfattning om olika hingstars avkommor. Nu är det så att jag köpt en märr som var väldigt hetsig själv och som också har det i stammen. Det blodsmässiga tycker jag att jag har koll på men om vi bortser från det så är jag nyfiken på vilka högklassiga och kommersiellt gångbara hingstar det finns som lämnar lugna, fina, reglerbara avkommor. Tycker inte det är så lätt, känns som att många av de bästa hingstar lämnar en del hetta i avkommorna.

Tacksam för svar!

Har 3 förslag (som jag har upplevt dem iaf) på "bra" som lämnar trevliga avkommor hingstar :

• Supergill
  • Smok'n Lantern
  • Victory Party

giant superman kan ju vara nåt han e ju cool o trög hans pappa giant force måste ju ha varit det trögaste som funnits.

Jag var och tittade på en liten haflingerhingst hos ägarna till Giant Supermans mamma.
Giant Superman var då en liten bebis på några veckor!

Mamman var väldigt vass i humöret enligt ägarna och de hade inte fått gå in till fölis för att kolla så att allting var ok efter fölningen.
När jag skulle klappa den lille kastade hon sig efter mig med öronen slickade bakåt!
Boxdörren stängdes illa kvickt och de sa att hon var inte på humör just nu..:p

Så från mamman och hennes stam har han inte fått sitt lugn i så fall!;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 115
Senast: hetluft
·
Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: theJohanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar