Hingst som inte vill betäcka...

Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Nu vet jag att detta är en mkt gammal tråd, men den berör min fråga.
Har en hingst som vi betäcker med, welsh.
Har betäckt 6-8 sto med honom vilket gått bra, de två senaste betäckningarna har han tvekat och ville inte hoppa på, ett brunt fullblod och en fux russ.

Han stod länge med båda och nosa, flemma, naffsa i flanken osv, när han besteg fullblodet hoppa hon undan en gång sen börja han om hela ritualen och på igen men då sparka hon efter honom, vi sket i det och tänkte vänta ett par dagar kan ju vara att hon inte brunsta fullt ut eller vad man ska säga..

Men dagen efter prova vi russet, samma sak där, stod väldigt länge och nafsa, flemma, nosa osv.. sen besteg han henne och fullföljde betäckningen vilket gick bra..

Så har han aldrig gjort innan utan han har hoppat på direkt..
Nu undrar jag, kan han ha betett sig annorlunda nu för att det var första gången för båda sto?? De andra betäckningarna har varit rutinerade sto....
De stod länge i stallet innan och "värmde upp"
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Jag tror att han helt enkelt blivit lite klokare. Han kollar att märren verkligen är intresserad (dvs att hon verkligen är i brunst).
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Kan svara i min egna tråd. Tidigare nämnda hingst har efter den sommaren betäckt ett 30-tal ston till och har fortfarande samma beteende och det har alltid betytt samma sak. Visar han svagt intresse mot ett för ögat högbrunstigt sto är hon på väg ur. Alltså utsöndrar hon något vi inte uppfattar. Däremot har åldern inte gjort honom klokare utan det är fortfarande pang på rödbetan utan förspel som gäller när stona är i bra brunst.
Skulle tro precis som Cirkus skriver att din hingst är klok och försiktig som kollar ordentligt att stoet tar emot honom innan han hoppar på.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Jag hade min arabhingst till avel under många år på fribetäckning. Han var en gentleman mot stona, kollade alltid om dom var brunstiga, pratade med dom och betäckte precis rätt dag. Behöll sen en palominoson till honom, men han var tvärtemot, försökte ha honom på fribetäckning men funkade inte, så fort han såg ett sto skulle han betäcka, brunstigt eller inte! Vissa hingstar är gentleman, andra (som min) är monster.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Fortsätter i denna tråden.

Vi betäckte russet igen efter 3 dagar och då hoppa han på direkt (nu var hon ju inte oskuld längre). Båda betäckningar blödde stoet efteråt, första gången reagera jag inte så¨mkt, det var ju första gången för henne så tänkte mödomshinna. Andra gången blödde hon också, åkte hem efteråt och enligt ägaren låg hon i 4 dagar efteråt. Ägaren hade kontakt med veterinär, och var ingen anledning till oro men undrar ändå varför det blev såhär. Stoet var mkt villig under betäckningen.

Min hingst har fått betäcka ett snällt väldigt betäckningsvänligt sto mellan och testas just nu med fullblodet igen. Hon visar änsålänge inga tecken på brunst, men vi tar in dom (hingsten och stoet) dagligen nu i boxarna bredvid varandra och ser om hon blir villig sen tänkte vi ta ut dom och prova. Vet inte riktigt hur vi ska tänka sen.

Hingsten tveka ju innan han hoppa på förra gången och när han väl hoppa på så sprang stoet undan, när vi höll fast henne så sparka hon...
Blev hon rädd eller var hon helt enkelt inte igång??
Hur vet vi att när hon är redo?? Måste ju prova varje dag hon brunstar fram tills hon tar emot, eller??
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Om hingsten tvekar och stoet både går undan och sparkar så är det tydligt att hon inte är redo.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Till tidigare inlägg vill jag bara säga att män är likadana!Har en sambo som blir väldigt kåt när jag har ägglossning och forskare har kommit fram till att gå på krogen o ha ägglossning ökar chansen o få en Karl med sig hem om man vill ;)
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Så skulle jag också vilja säga...
är bara lite rädd att de ska hålla på så hela brunsten trots att jag testar dagligen så det inte blir ngn betäckning. Kan inte stoet gå till avel så måste jag nog ta bort henne.
Får helt enkelt hoppas hon släpper till när hon är redo och han tar tillfället i akt då.
Nu går de i hagarna bredvid varandra så hon vänjer sig vid honom så hon inte blir så rädd som sist.
 
Sv: Hingst som inte vill betäcka...

Det var någon annan på forumet - som hade en liten welsh som var på betäckning hos hingst och det tog många veckor innan hon lät honom kliva på. Kolla i betäckningstrådarna.
 

Liknande trådar

Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 901
Senast: Tussinussen
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: Cambrie
·
C
Avel I år är det dags igen med delade åsikter mellan hingsthållare/ägare och regelverk :angel: Hur ska vi ha det undrar man varje år sådana...
2
Svar
21
· Visningar
2 730
Senast: clownen
·
S
Avel Måste bara höra mig för lite så jag vet om jag uppfattat saker o ting rätt. samt lite allmänna frågor. Jag har (snart) en egen...
2
Svar
25
· Visningar
2 245
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp